Už loni Air France oznámily, že přestanou využívat pět strojů A380, tedy polovinu své flotily. Zbavovat se jich začala firma až nyní. Do šrotu nebo k jiným aeroliniím zamíří pět strojů, které má francouzský dopravce pronajaté přes leasingovou společnost Dr. Peters Group.
Ostatních pronajatých letadel tohoto typu se chce zbavit do roku 2022. Stane se tak prvním dopravcem na světě, který vyřadí všechny své letouny typu A380.
Air France uvádí, že současné konkurenční prostředí na trhu limituje prostor pro využití obřích strojů na úkor menších letadel. Faktem také je, že letadla A380, která má francouzský dopravce ve flotile, jsou zastaralá a modernizace by si vyžádala investice ve výši 45 milionů eur. Superjumba ve francouzských barvách také mají častá zpoždění.
Airbus se rozhodl, že v roce 2021 ukončí výrobu letadel A380. Provoz dvoupatrových obrů, kam se vejde přes pět set lidí, je zhruba o pětinu dražší než u menších a modernějších letadel.
Oznámení Airbusu přišlo letos v únoru poté, co Emirates snížily počet objednávek těchto letadel ze 162 na 123. Dubajské aerolinky jsou stále největším uživatelem těchto strojů, ve flotile jich aktuálně mají 113 a na dalších deset čekají, ale do budoucna dali přednost menším letadlům, například A330 a A350.
Prezident společnosti Emirates Tim Clarke je stále velkým fanouškem superjumba. Tvrdí dokonce, že si ostatní aerolinky mohou za vysoké náklady samy, mimo jiné proto, že těchto letadel vlastní málo.
Emirates si také tolik nestěžují na nižší spolehlivost A380, která dosahuje 99,5 procenta, zatímco na začátku provozu to bylo 90 procent.
Letouny A380 měly představovat budoucnost létání podobně jako Boeing 747, ale z ekonomického hlediska jsou pro firmu fiaskem. Podle některých názorů měly smůlu i proto, že přišly na trh v době vysokých cen ropy a finanční krize, která srazila poptávku po létání. Zároveň nastala doba hledání levnějších alternativ.
Do Prahy začal letoun Airbus A380 pravidelně létat v květnu 2016:
2. května 2016 |