Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Air France vyřadily ze služby první superjumbo A380. Sloužilo jen deset let

  12:48
Francouzské aerolinky Air France poslaly teprve po deseti letech provozu první obří Airbus A380 do „důchodu“. Po Singapore Airlines jsou teprve druhou leteckou společností na světě, která se superjumba zbavuje. Jeho provoz je výrazně méně ekonomický než u modernějších typů menších letadel.
Airbus A380 v barvách letecké společnosti Air France

Airbus A380 v barvách letecké společnosti Air France | foto: Profimedia.cz

Už loni Air France oznámily, že přestanou využívat pět strojů A380, tedy polovinu své flotily. Zbavovat se jich začala firma až nyní. Do šrotu nebo k jiným aeroliniím zamíří pět strojů, které má francouzský dopravce pronajaté přes leasingovou společnost Dr. Peters Group.

Ostatních pronajatých letadel tohoto typu se chce zbavit do roku 2022. Stane se tak prvním dopravcem na světě, který vyřadí všechny své letouny typu A380.

Air France uvádí, že současné konkurenční prostředí na trhu limituje prostor pro využití obřích strojů na úkor menších letadel. Faktem také je, že letadla A380, která má francouzský dopravce ve flotile, jsou zastaralá a modernizace by si vyžádala investice ve výši 45 milionů eur. Superjumba ve francouzských barvách také mají častá zpoždění.

Airbus se rozhodl, že v roce 2021 ukončí výrobu letadel A380. Provoz dvoupatrových obrů, kam se vejde přes pět set lidí, je zhruba o pětinu dražší než u menších a modernějších letadel.

Oznámení Airbusu přišlo letos v únoru poté, co Emirates snížily počet objednávek těchto letadel ze 162 na 123. Dubajské aerolinky jsou stále největším uživatelem těchto strojů, ve flotile jich aktuálně mají 113 a na dalších deset čekají, ale do budoucna dali přednost menším letadlům, například A330 a A350.

Prezident společnosti Emirates Tim Clarke je stále velkým fanouškem superjumba. Tvrdí dokonce, že si ostatní aerolinky mohou za vysoké náklady samy, mimo jiné proto, že těchto letadel vlastní málo.

Emirates si také tolik nestěžují na nižší spolehlivost A380, která dosahuje 99,5 procenta, zatímco na začátku provozu to bylo 90 procent.

Letouny A380 měly představovat budoucnost létání podobně jako Boeing 747, ale z ekonomického hlediska jsou pro firmu fiaskem. Podle některých názorů měly smůlu i proto, že přišly na trh v době vysokých cen ropy a finanční krize, která srazila poptávku po létání. Zároveň nastala doba hledání levnějších alternativ.

Do Prahy začal letoun Airbus A380 pravidelně létat v květnu 2016:

2. května 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...