Samy České dráhy nazývaly eLišku "chytrou" jízdenkou. "Chytrým" cestujícím, kteří ji koupí přes internetový obchod drah, umožní "chytře" cestovat mezi libovolnými dvěma krajskými městy za 160 Kč. Pasažéři však České dráhy přechytračili a udělali z eLišky levný způsob dopravy zejména mezi Ostravou a Prahou, a to i přesto, že počet jízdenek mezi jednotlivými městy byl omezený.
Mezi Ostravou a Prahou totiž platila i eLiška na trasu Ostrava-Ústí nad Labem, Ostrava-Plzeň či Ostrava-Karlovy Vary. Zákazníci tak pro svou cestu mezi metropolí a třetím největším městem země využívali jízdenky pro řadu různých tras. To, že úsek neprojeli celý, však nebylo žádným porušením přepravních podmínek.
Čtěte: Spojů bude méně |
Finta, o níž zpočátku věděli pouze zapálení fanoušci železnice, se postupně rozkřikla. Kupovat eLišku pro cesty z Čech do Ostravy či Olomouce, tak bylo nutné i několik týdnů předem. Pro cestující, kteří by skutečně chtěli cestovat z Karlových Varů do Ostravy, to platilo také.
Od nového jízdního řádu však eLiška ztratí svoje kouzlo. Mezi Prahou a Ostravou bude stát 260 korun, zmíněná cesta z Karlových Varů pak přijde na 430 Kč.
"Nechceme, aby eLiška nahrazovala třeba žákovské jízdné, které vyšlo dráž, či byla vyprodána kvůli spekulativním nákupům na jiných trasách," potvrzuje Aleš Ondrůj, ředitel Odboru produktů a obchodu Českých drah.
Koupě eLišky už také nebude bezrizikovou loterií. Když si ji totiž cestující nyní na nádraží nevyzvedne, dráhy mu vrátí peníze. Nově o tuto možnost přijde a drahám za jízdenku zaplatí, ať ji využije či nikoliv.
Může se hoditJízdní řády na iDNES.cz Na stránkách www.jizdnirady.cz můžete nově vyhledávat spojení nejen v autobusové, vlakové a městské hromadné, ale i v letecké dopravě. Vlakové jízdní řády se zároveň rozšířily o databázi výluk Českých drah. |