ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Spousta zavřených kas, fronty bůhvíkam. Pokladních je málo a nepřibývají

  • 1234
Spousta pokladen, ale jen několik z nich je otevřených. Zákazníci v českých supermarketech a hypermarketech se tak často v dlouhých frontách musejí obrnit trpělivostí, než na ně při placení vůbec přijde řada. Zlepšení je ale většinou v nedohlednu. Pokladních je málo a nové nepřibývají.

Práce pokladní nepatří k nejpopulárnějším. A červencové reakce zákazníků v diskusích na internetu její popularitu nezvýší.

„Nakupovat v Kauflandu Brandýs nad Labem v pátek odpoledne je dokonalé peklo. Trávíte 45 minut ve frontě u polovičně fungujících kas... Po zavolání vedoucího provozu mi bylo řečeno, abych sehnal nějakého člověka za kasu,“ napsal v diskusi na serveru najisto.centrum.cz zákazník s přihlašovacím jménem 85nemec.

„Prodavač nikde v dohledu, na šesti pokladnách jeden člověk a fronta až bůhvíkam,“ zaznělo na adresu řetězce Albert v diskusi pod článkem na webu iDNES.cz.

„Kdy nebudeme muset stát v nekonečných frontách, kdy bude zboží doplněné do regálu a kdy bude obsluha na prodejnách svěží a nebudou tam utahané a vystresované paní prodavačky,“ ptá se na oficiálním Facebooku řetězce Albert zákazník Pavel Tesař.

Všechny řetězce mají letos v létě s obsazeností pokladen větší problém než v době vysoké nezaměstnanosti. Kaufland aktuálně nabízí 420 volných pracovních míst, z toho na pokladny hledá 33 lidí na zaměstnanecký poměr a 41 brigádníků. Tesco hledá na pozice pokladních a prodavačů okolo 200 zaměstnanců po celé republice. „Pociťujeme výrazně menší odezvu na inzeráty a s tím spojenou nižší kvalitu zaměstnanců,“ říká mluvčí Tesco ČR Václav Koukolíček.

„Celkem hledáme kolem 40 pokladních na celou Českou republiku. Nejvíce otevřených pozic máme ve velkých městech – Praha, Plzeň, Brno,“ uvedla Lucie Borovičková, mluvčí řetězce Billa. Podle ní v letošním roce trvá déle, než firma nalezne kvalitního zaměstnance.

Na webu Lidlu visí 207 inzerátů na místa pokladních a zároveň prodavačů. A firma láká: „Navýšili jsme nástupní mzdy o 25 %.“ Vedoucí prodejny může dnes například dostat až 50 tisíc plus benefity.

„V porovnání s minulým rokem, je obsazování volných pracovních pozic obtížnější,“ připouští Pavla Hobíková, mluvčí řetězce Globus. Lidi její řetězec nabírá po celé zemi, nejvíc v Praze, Liberci a Karlových Varech. Kromě pokladních firmě chybí řemeslné profese do vlastních výroben – řezníci, pekaři a kuchaři.

Práci za pokladnou lidé dělat nechtějí

Podle statistik volných pracovních míst, které eviduje Úřad práce ČR, sháněli v červnu maloobchodníci čtyři tisíce zaměstnanců. Profese v retailu se umístily v top desítce nejžádanějších. Situace je podle personalistů horší než loni.

„Některé řetězce dokonce poměrně výrazně navýšily mzdy. Už i na jižní Moravě se například nabízí nástupní mzda kolem 17 tisíc a po roce až 19 tisíc, to dříve nebývalo,“ tvrdí Tomáš Surka, šéf personální agentury McRoy Czech.

Směnnost, víkendy, přesčasy kvůli nedostatku kolegů – není divu, že práci za pokladnou nechtějí lidé dělat. „Pozici pokladních v supermarketech mají mnozí spojenou s nízkou mzdou, proto se na inzeráty poptávající tuto pracovní sílu hlásí ještě méně lidí,“ říká Jiří Halbrštát z personální agentury ManpowerGroup.

„Přitom právě proto, že je nedostatek uchazečů, zaměstnavatelé mzdy navýšili, ale tato informace se k mnohým uchazečům nedostane,“ podotýká Halbrštát.