Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Lidé šetří. Supermarkety inovují privátní značky a nabízejí vyšší slevy

  • 1052
Česká ekonomika se sice pomalu zvedá, lidem však zatím výdělky nerostou, a tak stále šetří, na čem mohou. Nejvíc si hlídají výdaje za jídlo. Ceny potravin totiž stoupají, a tak Češi nakupují ještě obezřetněji než dřív. Supermarkety se je snaží k nákupu přesvědčit renovací vlastních značek a vyššími slevami.

Tuzemské hospodářství se vzmáhá, ale kvůli zpoždění, které v ekonomice nastává, zatím tento trend do peněženek lidí nepronikl. Nominálně sice mzda lidí v průměru podle posledních zveřejněných dat stoupla, reálně však stagnuje (více zde).

A vzhledem k tomu, že ceny potravin stále rostou (jen v lednu stouply proti prosinci podle ČSÚ u ovoce o 7, 3 procenta, u pečiva o 5,3 procenta a u zeleniny o 4 procenta), jsou Češi nuceni útraty za jídlo omezovat a ve výběru toho, co koupí, jsou mnohem obezřetnější.

Češi na jídle šetří, méně ho vyhazují a hledají nejlevnější

Lidl leták

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl.

"Růst cen potravin dělá Čechům velké starosti. Téměř čtvrtina z nich uvádí, že se zvyšování výdajů za jídlo podílí nejvyšší měrou na růstu běžných výdajů jejich domácností. To Čechy nutí s potravinami lépe hospodařit a nakupovat méně kvalitní a lacinější produkty," zjistil výzkum společnosti Provident Financial, který v lednu provedla výzkumná agentura YouGov mezi téměř 4 000 zákazníků v Česku.

Šedesát procent lidí reaguje na tento fakt podle Markéty Hlavicové z výzkumné agentury tím, že jídlo více hlídají a méně ho vyhazují. Lacinější potraviny nakupuje téměř polovina respondentů a 35 procent lidí uvedlo, že nakupuje méně kvalitní jídlo. Na jídle nešetří jen čtvrtina dotázaných. Desetina lidí si je dokonce ochotna na jídlo půjčit.

Obchodníci zkrášlují své privátní značky

Supermarkety vidí snahu lidí šetřit na svých tržbách, které za loňský rok u potravin klesly (více zde). Nepříznivý trend se snaží zvrátit například tím, že vylepšují vlastní značky, které nabízí lidem shodný sortiment jako známé značky, ale za nižší ceny. Zjišťují však, že se z Čechů stávají nároční zákazníci, kterým záleží nejen na nízké ceně, ale i na "vyšší přidané hodnotě". Obchodníci tak musejí přemýšlet, jak jim své levnější výrobky co nejlépe marketingově prodat.

Společnost Ahold, která provozuje supermarkety a hypermarkety Albert, v lednu vypustila do regálů novou privátní značku Basic, která má během letošního roku nahradit dosud nejlacinější značku Aholdu Euro Shopper. "Nová značka nabízí široký sortiment výrobků s dobrou kvalitou za cenu, která je nejnižší v dané kategorii," představuje novou diskontní značku Judita Urbánková, ředitelka komunikace Aholdu.

Podle ní se nová značka odlišuje od končícího Euro Shopperu tím, že vedle nízké ceny nabízí kvalitnější výrobky (například bramborové knedlíky obsahují vyšší podíl bramborových vloček), širší sortiment (více tradičních výrobků z jiných zemí), výrobky s označením UTZ, které stvrzují to, že byly vyrobeny s důrazem na sociálně udržitelnou výrobu ve třetích zemích, či výrobky s označením Vím co jím, které slouží spotřebitelům, jimž záleží na nižším obsahu soli či transmastných kyselin.

Nižší cena nestačí, řetězce musí chrlit kvalitní novinky

"Z průzkumu plyne, že dvacet procent zákazníků běžně kupuje vlastní značky, což je meziroční růst o pět procent. A ačkoliv v čase ekonomické recese lidé stále více vyhledávají příležitosti nakupovat výhodně, nechtějí jen šetřit peníze, ale hledají kvalitu za správnou cenu," vysvětluje Urbánková to, proč Ahold komplexněji inovoval svou nejlacinější privátní značku.

Kde hledat nejlevnější jídlo?

Aktuální přehled největších slev a letákových nabídek najdete zde:

české letáky

slovenské letáky (pro přeshraniční nákupy)

Škálu privátních značek chce letos rozšířit letos i Billa, která chce pro své výrobky najít více tuzemských dodavatelů, hlavně pro značku Naše Bio, která kvůli důrazu lidí na zdravý životní styl nabírá na popularitě.

Tesco pak rozšiřuje sortiment ve všech svých privátních značkách, tedy ne jen v té nejlevnější Tesco Value, a nedávno představilo novou řadu drogistických produktů pro děti s názvem Tesco loves Baby.

Na rozvoj všech svých privátních značek, tedy nejlevnější Korrekt a nejdražší Globus Gold, se chce zaměřit i Globus. Novou privátní značku však v rámci svého sortimentu zavádět nehodlá.

Řetězec Penny na dotaz k vývoji privátních značek reagovat nechtěl, Kaufland uvedl, že bude rozvíjet hlavně značky K-Classic (výrobky za diskontní cenu) a K-Purland (masné speciality vyráběné ve vlastním závodě). "Můžeme potvrdit, že zákazníci jsou již delší dobu velmi citliví na cenu a využívají akčních nabídek, nicméně pečlivě dbají i na kvalitu zboží. Při svém nákupu se tak rozhodují velmi rozvážně," říká Michael Šperl, mluvčí Kauflandu.

Kolik peněz má český zákazník?

Analýza kupní síly zákazníků různých evropských zemí a porovnání s Českem v časopise Retail Info Plus.

Do privátních značek bude "investovat" i Lidl, jehož koncept je na vlastních značkách postaven. "Privátní značky tvoří 80 procent sortimentu, který neustále obměňujeme a rozšiřujeme a budeme tímto směrem rozhodně pokračovat i v budoucnu," říká Jitka Vrbová, mluvčí řetězce s tím, že loni Lidl rozšířil své značky o skupinu Biotrend, která nabízí bio ovoce a zeleninu.

Řetězce nabízejí v akcích vyšší slevy

Podle experta na slevy se řetězce vedle vylepšování privátních značek snaží nalákat lidi do obchodů také vyššími slevami. "Nárůst procentních i absolutních slev je v posledních letech jednoznačný," říká Ondřej Hloupý, manažer portálu AkčníCeny.cz, který monitoruje letáky největších maloobchodních řetězců v Česku.

Například nealko se v lednu 2011 prodávalo s průměrnou slevou 25,5 % (v absolutních číslech to bylo 7 Kč) a letos v lednu se jeho cena v akcích snížila o 30,2 % (19 Kč). Sleva na mléčné výrobky stoupla za stejné období z 21,6 procenta (5 Kč) na 25,7 procenta (7 Kč) a a alkohol byl v lednu před třemi lety nabízen se slevou 22,7 procenta (18 Kč) a letos se slevou 27,4 procenta (35 Kč).

"Je to způsobeno tím, že se do slev dostávají čím dál častěji dražší a kvalitnější produkty, které zvyšují průměrnou slevu," dodává Hloupý.