Již včera ovšem hypermarkety Teska v Praze, Brně i v Plzni žily fenoménem slev a lidé pečlivě prohledávali zboží označené symbolem snížených cen. Hlavní příval se očekává o víkendu.
Konkurenti i nezávislí odborníci varují, že Tesco chystá na zákazníky obvyklou léčku: něco zlevní a něco naopak zdraží. Takže rodina za obvyklý nákup utratí přinejmenším stále stejně. "Je to reklamní válka, nikoliv válka cenová. Na slovo cena lidé totiž stále dobře slyší," uvedl expert, který Tesku s přípravou kampaně pomáhal.
Prima cena nemusí být vždy nejlepší Při stanovování cen nehrálo Tesco vždy úplně fér. Mnohdy se obchody tvářily, že prodávají za nejlepší ceny; doopravdy šlo o ceny běžné. Vypovídají o tom fakta zveřejněná v příloze TEST DNES. Například loni v září prodával supermarket v centru Prahy v rámci "akce" krabici kakaového prášku Granko za 23,90 - ten v tu chvíli stál stejně v Penny marketech a Plusech. O dva roky dříve bylo možné koupit za stejné nebo nižší ceny v Hradci Králové například tuk Hera, sůl, tyčinku Deli, kuře nebo fernet, v Liberci brambůrky a sekt Bohemia, čokolády Milka a Studentská pečeť, becherovku, Dobrou vodu či prášek Ariel. Vedoucí obchodů přitom neváhali toto zboží označit jako Náš tip nebo Prima cena. V roce 1998 v Liberci označili cedulkou Prima cena kávu Nescafé classic. Většina okolních velkých samoobsluh ji přitom prodávala za stejných 119,90 Kč. "Chyba mohla nastat u agentury, jež nám zjišťuje ceny konkurence, nebo tím, že Prima ceny obměňujeme jednou týdně a nestačíme reagovat na okamžitý pohyb na trhu," vysvětlil provozní ředitel obchodních domů Tesco Stanislav Plecitý. |
První konkurenti už vyrazili do protiútoku. Slevy ohlásila také Delvita, připojil se rovněž Kaufland, ostatní budou následovat. "Všichni nyní zkoumají letáky Teska a hledají, co se změnilo. U vybraných druhů druhů zboží budou všichni reagovat," uvedl šéf řetězců Globus Petr Vyhnálek.
Ani po slevách není Tesco nejlevnějším řetězcem v zemi. "To ani nebylo naším cílem. Chtěli jsme zaujmout zákazníky u vybraných druhů zboží," uvádí marketingová ředitelka Teska Hana Rýdlová.
Ve velkých řetězcích loni Češi utratili 178 miliard korun, což je třetina všech maloobchodních tržeb. Velké obchodní sítě tak ukously z celého trhu kolem dvou procent a letos očekávají další expanzi.
Tesco spustilo novou bitvu o zákazníky
Mezi velkými obchodními řetězci se schyluje k nové cenové bitvě, díky níž lidé dostanou možnost - ovšem při pečlivém výběru - nakoupit některé zboží za nižší ceny než začátkem roku. V hypermarketech Tesco se včera naplno rozjela nová kampaň a v regálech se u rovné tisícovky položek objevilo oznámení vybízející k nákupu za snížené ceny.
Vyrazit o víkendu do obchodů s plánem, že obvyklý nákup vyjde podstatně levněji a že v celém hypermarketu nastal krach cen, by však byl spíše naivní plán. V případě Tesca tvoří zlevněné položky jen malou část celkové nabídky - celkem má Tesco v regálech kolem 60 tisíc druhů zboží, zatímco sleva se týká jedné tisícovky.
"Jedná se o největší akci svého druhu, jakou jsme od příchodu do České republiky udělali. Pracovali jsme na ní půl roku," tvrdí obchodní ředitel Tesca Stephen King. Podobné slevy oznámily i konkurenční řetězce Delvita či Kaufland, který přímo reagoval na kampaň Tesca inzeráty, že se "absolutně nic nestalo." Také podle ostatních se o žádnou výjimečnou akci nejedná a reakce proto nebude složitá.
"Všichni čekali, co z toho vypadne, ale zjistili jsme, že jde jen o normální akční slevy. Maloobchod už má tak našponované ceny, že se nedá jen tak jednoduše zlevnit. Pokud se dělá taková akce, je to vždy něco za něco. Přesouvají se marže z jednoho zboží na jiné," uvedl šéf řetězce Globus Petr Vyhnálek.
Protože sleva se v Tescu týká jen omezeného množství zboží, není tento supermarket stále není mezi největšími řetězci nejlevnější. Z náhodně vybraného nákupu, který MF DNES provedla loni v září a znovu včera, vyplynulo, že v hypermarketech Tesco lze v porovnání s loňským zářím nakoupit zhruba za stejné ceny. Zatímco například v hypermarketu v Plzni bylo možné naplnit košík o 2,5 procenta levněji než na podzim, v Praze na Národní třídě Tesco zdražilo stejné zboží o více než osm procent.
Strategii "něco za něco" potvrzují i údaje z cenovek. Zatímco Becherovka v Plzni zlevnila, Fernet naopak oproti září zdražil. "Samozřejmě, že mezi tisíci položkami se najde zboží, které jsme od loňska zdražili. Ale to, které si podle nás zákazníci oblíbili, nyní zlevňujeme," říká Rýdlová.
Lidé, kteří přišli prozkoumat novou kampaň Tesca na vlastní kůži hned první den, však byli spokojeni. "Cesta se nám vyplatila," pochvalovali si včera lidé u pokladny v plzeňském hypermarketu, kteří zlákáni reklamou vyrazili na nákup až z Nýřan. Zlevněné zboží, například paštiky, mohli zákazníci koupit hned u vchodu v připravených paletách. V regálech pak mnozí pečlivě pátrali po označení nižších cen.
Tisícovka zboží, které lze nyní v Tescu nakoupit levněji než dřív, se nemá příliš měnit. Mezi zlevněné položky se dostanou nanejvýš některé sezonní položky. V Tescu Češi loni utratili 18,5 miliardy korun, což tento řetězec řadí na čtvrté místo za Makro, skupinu Ahold provozující obchody Hypernova, a skupinu REWE, provozují například Penny Markety.
Ačkoli hlavní boom hypermarketů již doznívá, jejich expanze je stále patrná. V loňském roce utržila desítka největších sítí 178 miliard korun. To představuje třicet procent maloobchodního obratu, do něhož se počítají například i tržby za oděvy, obuv či elektroniku. V roce 2000 se podíl nejsilnější desítky pohyboval okolo 28 procent.