Hyundai Tuscon

Hyundai Tuscon | foto: Hyundai

SUV aneb Super Úspěšné Vozy. Velká auta rostou ze všech nejrychleji

  • 97
Automobilky, kterým v nabídce chybí vozy SUV, se připravily o téměř čtvrtinu trhu. A značky, které je vyrábějí, zase rozšiřují jejich nabídku a čím dál více zkoumají, jací zákazníci taková auta chtějí. Větší vozy vítězí hlavně u matek a lidí nad padesát let, jejich prodeje rostou ze všech druhů aut nejrychleji.

Vozy kategorie SUV (sportovní užitkové vozidlo, v českém překladu občas nesprávně uváděné jen jako terénní) jsou už druhým měsícem nejprodávanějším typem vozidel v Evropě.

Podle statistik společnosti JATO Dynamics dosáhl tržní podíl SUV vozidel 24 procent všech nových registrací, v meziročním porovnání prodeje rostou o 22 procent.

Nejvíce posiluje především segment největších a nejmenších SUV. Tyto vozy berou zákazníky především menším vozům v segmentu B (například Škoda Fabia) a vozům MPV (víceúčelové rodinné vozy).

Česko zatím proti Evropě v prodejích takových aut lehce zaostává, ale i tak dosáhl podíl pětiny a dál rychle roste.

V dubnu došlo k velké změně v žebříčku prodejů podle jednotlivých modelů, nejprodávanějším modelem v kategorii SUV se stal namísto Nissanu Qashqai Renault Captur. Malé SUV od Renaultu zaznamenává velký úspěch především ve Francii a Německu. Spokojený může být i Hyundai s modelem Tucson vyráběným v Nošovicích: ten se umístil v čele žebříčku modelů s největším nárůstem tržního podílu, v absolutním pořadí je na 23. místě.

I český žebříček ukazuje, že se prodávají hlavně menší SUV – první je Škoda Yeti, následovaná Dacií Duster a Hyundai Tucson.

To, že si lidé kupují SUV hlavně kvůli pocitu bezpečí, a nikoliv kvůli jízdě v terénu, ukazuje i jiný detail – méně než 40 procent aut u nejprodávanějších modelů se prodává s náhonem na všechna čtyři kola.

Menší modely, menší ceny

Automobilky rozšiřováním nabídky SUV modelů oslovují čím dál více lidí, především menší modely stojí běžně tolik, co ještě před časem menší vozy. Podle průzkumu, který si v Evropě nechal zpracovat Ford mezi více než 5 000 řidiči, dnes po vozech SUV touží hlavně matky malých dětí, mladí lidé do 24 let a také padesátníci s aktivním přístupem k životu.

Řada automobilek se kategorii SUV nyní věnuje s nebývalou pozorností, možná i proto, že lehce zaspaly. Škody Auto se to netýká, ta vstoupila do segmentu ještě před jeho boomem s modelem Yeti v roce 2009, chyběl jí však větší model. Tím bude Kodiaq, který se začne prodávat letos. Jak je důležité mít větší SUV v nabídce, poznal Hyundai – model Tucson z Nošovic je jeho nejúspěšnějším modelem v Evropě a kvůli velké poptávce chce firma zvýšit kapacitu své továrny o další desetinu.

Matky si SUV oblíbily především pro jeho praktičnost a bezpečí, více než polovina z nich se domnívá, že tyto vozy mají lepší jízdní vlastnosti za špatného počasí než ostatní auta.

U mladších lidí symbolizují vozy SUV úspěch a u starších řidičů boduje především vyvýšená pozice za volantem. Jenže bezpečí je také relativní pojem – pro posádku vozu jsou sice podmínky na první pohled lepší, při případném střetu to však o to hůř odnese posádka jiného, menšího auta. Vozy SUV si také kvůli vyšší hmotnosti řeknou o víc paliva – ale to nyní lidé díky levnějšímu benzinu a naftě moc neřeší.

Průzkum ukázal, že vnímání kategorie SUV prošlo u lidí velkou proměnou. Více než čtyři pětiny lidí už tuto kategorii nepovažuje za luxusní. „Mnoha lidem dává SUV smysl, protože jde o všestranné řešení, podobně jako když chytrý telefon dokáže současně nahradit fotoaparát, hudební přehrávač a kapesní svítilnu,“ uvedl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby.