Zákazníci si mnohem více rozmýšlejí dopředu, co koupí, a častěji nakupují zboží v akcích. Ilustrační foto.

Zákazníci si mnohem více rozmýšlejí dopředu, co koupí, a častěji nakupují zboží v akcích. Ilustrační foto. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Svátky obchodníkům tržby nezachrání, v novém roce čekají krachy

  • 175
Předvánoční týdny se krátí, nervozita manažerů obchodních řetězců roste. Bojí se, že vánoční nákupy letošní bídné tržby už nezachrání – lidé totiž nehodlají bezhlavě utrácet jako v minulých letech.

"Je to cítit v celé firmě. Ředitel totiž vedoucím obchodů opakuje, ať se dívají z okna, kolik mají na parkovišti aut, kolik lidí přijelo. Podle toho prý mají neustále přizpůsobovat nabídku," tvrdí jeden z manažerů pod podmínkou anonymity.

Tržby obchodníků klesají celý kalendářní rok. A už měsíc před Štědrým večerem přiznávají, že tolik očekávaná vánoční spása se letos konat nebude – úspěch bude, když se tržby nepropadnou. "Obchodníci začali prodávat Vánoce už v srpnu a rádi by si zalepili díry v tržbách. Já ale žádné překvapení nečekám," tvrdí například Zdeněk Juračka, šéf družstevních prodejen Coop, jednoho z největších maloobchodních prodejců v zemi.

Zákazníci si mnohem více rozmýšlejí dopředu, co koupí. "Cestují od jednoho marketu k druhému a nakupují zboží v akcích," dodává Juračka.

Zisky sníží také vysoké marketingové náklady, protože obchodníci musí více než v minulých letech na své nabídky upozorňovat. Hodně naproti zákazníkům jde například Tesco, které pořádá prodejní akce na jednotlivé druhy zboží. Momentálně nabízí výrazné slevy na alkohol.

Stále více akcí 1+1 a 2+1 nabízí i Albert, protože prodej potravin se nepropadl ani zdaleka tak výrazně jako ostatní zboží.

Zaměřují se na to i diskonty, kterým se podle nedávného průzkumu GfK propadly tržby více než ostatním typům prodejen. "Jejich cílová skupina byla nejvíce postižena krizí," uvedl viceprezident Svazu obchodu Michal Ševera.

Image reklamu v televizi také překvapivě rozjel i Globus, jeden z nejziskovějších obchodů. Poukazuje v ní na lepší kvalitu svých potravin.

Obchodníci si také stěžují na to, že se jim prodraží nedávno přijatý zákon o zneužití tržní síly. Kvůli němu budou muset měnit obchodní systémy a školit zaměstnance. "To bude maloobchodníky jednorázově stát desítky milionů," uvedl nejmenovaný zdroj z Aholdu, majitele obchodů Albert.

Ještě zuřivější boj se vede mezi internetovými prodejci. Nabídku e-shopů si lidé, kteří si tu zvykli nakupovat spotřební zboží a elektroniku, mohou porovnávat během chvilky.

On-line jarmark podle prodejců po letošních Vánocích prořídne. "Česká republika je co do počtu internetových obchodů rarita, když jich má přes deset tisíc. Vánoční nákupy dělají třetinu jejich tržeb, takže se dá čekat, že se trh po svátcích značně pročistí," tvrdí například Martin Rozhoň, majitel společnosti Vivantis, která provozuje obchody parfemy.cz, hodinky.cz nebo sperky. cz.

Už teď majitelé větších e-shopů registrují denně nabídky na převzetí svých konkurentů. "Dostávám i nabídky na obchod za desítky tisíc s tím, jestli bychom nezaměstnali i jeho majitele," dodal Rozhoň.

Tržby rostou, tvrdí e-shopy

Internetoví prodejci nabízejí zboží za ceny velmi blízké velkoobchodním. Mají minimální marže, a jsou proto velmi citliví na výkyvy poptávky. Na spotřebním zboží a elektronice, tedy jejich hlavním artiklu, však lidé začali nejvíce šetřit a poptávka se propadla o desítky procent.

Krize podle expertů může srazit i většího hráče. E-shopy naopak spoléhají na to, že lidé šetří a hledají levnější nabídku. "Naše tržby teď právě proto výrazně rostou," tvrdí například marketingový ředitel Mall.cz Petr Král.