Most už nestačí. Dánsko a Švédsko má spojit metro pod průlivem

  19:29aktualizováno  19:29
Pod průlivem Öresund mezi Dánskem a Švédskem by mohlo jezdit metro. Podle plánů by mělo spojovat dánskou Kodaň a třetí nejlidnatější švédské město Malmö. Podzemní dráha by mohla zrychlit dopravu mezi oběma zeměmi. Metro mezi Kodaní a Malmö by mohlo být vybudováno do roku 2035.

Dánskou Kodaň a švédské město Malmö by kromě povrchové železniční a silniční dopravy mohlo spojovat i podzemní metro. | foto: Jakub Pokorný, MF DNES

Dopravní spojení by zajistilo další pracovní místa, rychlejší transport a investiční potenciál, uvedli v pondělí starostové obou měst na tiskové konferenci. Metro by jezdilo každou minutu a půl a cesta by trvala 23 minut, což je zhruba o polovinu méně času než cesta zabere přes most nad úžinou Öresund, uvedl švédský server The Local.

Fotogalerie

„O realizaci plánů ohledně metra v oblasti Öresund spojující Malmö a Kodaň sním už asi šest nebo sedm let,“ řekl kodaňský starosta Frank Jensen.

„Metro má strategický význam pro nejžhavější obchodní trh v severní Evropě,“ řekla starostka Malmö Katrin Stjernfeldt Jammehová. 

Byla proto zřízena poradní skupina z významných dánských i švédských obchodníků a expertů, kteří budou společně pracovat na plánech projektu. Náklady na výstavbu by se podle odhadů mohly vyšplhat na 30 miliard dánských korun (v přepočtu asi 104 miliard Kč).

Dvoupatrový most přes průliv Öresund je nejdelším mostem na světě spojujícím dvě země, samotný most je 7 845 metrů dlouhý. Je také nejdelším mostem, který se dá přejet autem i vlakem. Spojit země v průlivu mezi Baltským a Severním mořem se podařilo na přelomu tisíciletí. 

Výstavba trvala pět let, daňoví poplatníci obou států mohli tehdy sledovat probíhající stavbu minutu po minutě díky čtyřem webovým kamerám, které celkové dění dokumentovaly. Ještě před tím, než se most oficiálně otevřel, po něm v červnu v roce 2000 běželo 79 tisíc běžců v rámci půlmaratonu Bridge Run.

Autor:

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Nemá kdo obsluhovat. Německo bojuje s rekordním nedostatkem pracovníků

Ilustrační snímek

Německo se potýká s rekordním nedostatkem zaměstnanců, v zemi je několik set tisíc volných pracovních pozic. Pracovníci...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Další z rubriky

Přívozy bez transpondérů, navrhují poslanci. Zařízení jsou dražší než lodě

Přívoz přes řeku Labe se strmým schodištěm v Hřensku.

Přívozy nahrazující na řadě míst chybějící mosty by mohly i nadále jezdit bez takzvaných transpondérů, které plavidlům...

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Další rekord. Pražské letiště během roku odbavilo už 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Letiště Václava Havla Praha potřetí za sebou slaví historický rekord, když počet odbavených cestujících v rámci jednoho...

Najdete na iDNES.cz