Šestihodinová pracovní doba? Ne tak rychle, je to drahé, couvá Švédsko

  18:03aktualizováno  18:03
Ve druhém největším městě Švédska Göteborgu prozatím zhasla naděje na plošné zavedení šestihodinové pracovní doby. Je to příliš drahé, usoudili autoři pokusu po dvou letech testování v místním sanatoriu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pokus se zkrácenou pracovní dobou začal před dvěma lety v sanatoriu Svartedalen. Na šest hodin zkrátil ústav denní pracovní dobu 68 sestrám, výši platů jim přitom ponechal.

Ukázalo se však, že město na dobu trvání projektu muselo najmout další lidi, aby se všechny pracovní úkony stíhaly. Sedmnáct nových zaměstnanců vyšlo radnici na 12 milionů švédských korun (asi 34 milionů českých korun), informovala agentura Bloomberg.

Třebaže studie ukázala, že se méně zatížení zaměstnanci cítí lépe, jsou méně nemocní a zlepšila se úroveň péče o pacienty, město zatím nehodlá zavést zkrácenou pracovní dobu plošně.

„Je to příliš drahé na to, abychom plošně zavedli kratší pracovní dobu v rozumném časovém horizontu,“ usoudil místní politik Daniel Bernmar, zodpovědný za péči o seniory v Göteborgu.

Naděje umírá poslední

Sám Bernmar ale myšlence stejně jako mnoho jiných Švédů dále věří. Má za to, že zkrácení pracovní doby může mít pro společnost dlouhodobé přínosy. Jeden z názorů říká, že to může prodloužit pracovní život lidí, kteří vykonávají náročné činnosti.

„Osobně v zavedení kratší pracovní doby vidím řešení na dlouhou dobu. Čím více bohatneme, tím více musíme těžit z výhod tohoto bohatství jinak, než jen skrze nová auta a vyšší spotřebu,“ dodal.

Ani na národní úrovni se Švédsko nechystá něco podobného zavést, ačkoliv podobné experimenty nejsou výjimkou ani v dalších městech. Skandinávský stát je vzorem odborářů a aktivistů po celém světě a výsledky podobných pokusů jsou netrpělivě očekávány.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

EU pozvedne obchod s Afrikou, Babiš a české firmy vyrážejí do Vídně

Sídlo Africké unie je nejvyšší budovou etiopské metropole (28. ledna 2012)

Digitalizace a inovace budou středobodem úterního fóra ve Vídni, kde se stovky podnikatelů i politiků z Evropské a...

O zbytky jídla se v Číně místo prasat postarají švábi

Čínský byznys se šváby, v Sečuanu z nich vyrábějí léky

Číňané momentálně ročně vyprodukují více zbytků jídla, než jsou schopni zkompostovat. Kvůli hrozbě zaplnění ulic...

PŘEHLEDNĚ: Čtyři scénáře brexitu pro české firmy. Ani jeden není dobrý

Velká Británie vystavila Evropské unii stopku

Jen 101 dnů zbývá, než Velká Británie opustí Evropskou unii. Stále však není jasné, jak rozvod proběhne. A zda vůbec....

Najdete na iDNES.cz