Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět loni vyrobil 58 milionů osobních aut, produkce stoupla o pětinu

  11:25aktualizováno  12:14
Automobilky loni vyrobily 58,3 milionu osobních vozů. Celosvětová výroba tak zaznamenala nárůst přes 22 procent, uvedla Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA. Čerstvé statistiky zveřejnila na svých internetových stránkách.

Ilustrační foto | foto: Kia Motors

Česko loni vyprodukovalo 1,07 milionu osobních vozů, což představuje téměř dvě procenta celosvětové výroby. Po přepočtu výroby osobních automobilů na tisíc obyvatel byla loni Česká republika na druhém místě ve světě, těsně za Slovenskem, uvedla ČTK.

Mezi evropskými zeměmi hrálo prim Německo, které vyrobilo 5,5 milionu osobních vozů. Německé automobilky zvedly meziročně produkci o téměř 12 procent.

Před Českem se v množství vyrobených aut umístily ještě Francie, Španělsko, Velká Británie a Rusko, které loni zaznamenalo vůbec největší procentní růst. Místní automobilky zvedly výrobu na dvojnásobek. Naopak belgickým či finským továrnám klesla výroba o 40 procent. Italská výroba oslabila přes desetinu a Polsko ztratilo přes čtyři procenta.

Čína: největší továrna na auta

Vůbec nejvíc aut vyrobila Čína, kde stoupla produkce o třetinu na 13,9 milionu vozů. Japonsko posílilo výrobu o pětinu na 8,3 milionu aut a umístilo se tak ve světovém žebříčku na druhém místě. Letos ale jeho výroba kvůli zemětřesení poklesne.

Celkově se v Asii vyrobilo 56 procent celosvětové produkce osobních aut, na Evropu připadá "jen" 26 procent. Ačkoliv tak Asie patří početně k největším hráčům světové produkce, technologicky má ještě co dohánět.

"Statistiky potvrzují, že těžiště výroby aut je v Asii. Stále to však až na výjimky neplatí o vývoji a inovacích. Zde i nadále dominuje Evropa a USA, z asijských zemí jsou v tomto ohledu srovnatelné pouze Japonsko a Jižní Korea," říká Jan Linhart, partner společnosti KPMG ČR.

Evropské země se však budou muset snažit svůj náskok udržet. Asijské státy se jim totiž budou snažit vyrovnat. Ve střednědobém horizontu však bude náskok Evropy podle Linharta značný.

"Z pohledu samotné výroby očekáváme do budoucna největší nárůst v asijských zemích, celosvětově pak především v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína). Nové kapacity ve vyspělé Evropě a v USA budou budovány spíše sporadicky, růst výroby na těchto trzích bude omezen stávajícími kapacitami," dodal partner KPMG ČR.

Celková produkce automobilů, tedy osobních, užitkových a autobusů, se loni ve světě zvýšila o čtvrtinu na 77,6 milionu vozidel.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Lego představilo novou kolekci s názvem Ženy ve vesmíru.
Lego před Vánocemi servíruje novou kolekci: oslavuje úspěšné ženy NASA

I letos chce společnost Lego podpořit své vánoční tržby uvedením nové kolekce. Tentokrát míří nejnovější stavebnice na milovníky vesmíru a zároveň obdivovatele...  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Ilustrační snímek
„Chipsokalypsa" děsí Novozélanďany, déšť zničil pětinu úrody brambor

Chipsokalypsa či bramborogeddon. Situace kolem nedostatku smažených lupínků už na Novém Zélandu dosáhla takových rozměrů, že pro ni vznikly speciální názvy....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.