Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

  17:00aktualizováno  17:00
Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající některým řidičům sebevědomí, ale i velké čtyřkolky do skutečného terénu zažívá boom po celém světě.

Volkswagen Tiguan GTE | foto: Volkswagen

V Česku tvoří auta této kategorie zatím pětinu prodaných vozů. Jde o nejrychleji rostoucí segment, v Evropě prodeje těchto vozů rostly o pětinu, což je třikrát rychleji než celý trh.

Vyplývá to z dat o prodejích podle jednotlivých segmentů osobních aut a modelů, která zveřejnila společnost JATO Dynamics. Podle dat se tržní podíl SUV za pět let zdvojnásobil.

Až do roku 2015 trvala na evropském trhu s auty nadvláda segmentu B, tedy malých aut. Ten loni sice rostl, ale méně než celý trh. Nejvíce loni na rostoucím trhu ztratily minivozy a vozy kategorie MPV.

Může se hodit

Chcete také vlastnit SUV? Vyberte si z nabídky na Automodul.cz.

SUV už věří většina automobilek a snaží se rozšiřovat i nabídku jednotlivých modelů. I proto je nabídka relativně roztříštěná a pouze dva modely - Nissan Qashqai a Renault Captur - se dostaly do desítky nejprodávanějších modelů.

„Je to velkou konkurencí v tomto segmentu,“ vysvětluje Felipe Munoz z JATO Dynamics.

Větší pohodlí i pocit bezpečí

Mezi nejprodávanějšími modely nenajdete z kategorie SUV žádná velká auta do terénu, ale spíše menší vozy, které si řidiči kupují spíše kvůli většímu pohodlí při nástupu do auta i většímu pocitu bezpečí. Téměř polovina všech prodaných SUV je z kategorie SUV-C, tedy kompaktní vozy typu Qashqai.

Fotogalerie

To, že si SUV nepořizují lidé kvůli jízdě v terénu, dokazuje i fakt, že například v Česku netvoří prodeje SUV s pohonem čtyř kol ani padesát procent.

Žebříčku nejprodávanějších vozů vévodí jinak stále automobilová „klasika“. Volkswagen Golf, v první desítce se umístila i Škoda Octavia, fabia skončila devatenáctá.

Na SUV sází i české automobilky. Škoda Auto kvůli SUV obětovala model Roomster, který vyráběla v Kvasinách, aby zde mohla vyrábět nový vůz Seat Ateca a Škoda Kodiaq. Zpětně se toto rozhodnutí ukazuje jako dobré - zatímco SUV rostou, vozy MPV, kam roomster spadal, ztrácejí.

Nejrychleji rostoucím vozem v segmentu SUV v loňském roce byl model Hyundai Tucson, klíčový vůz pro nošovickou továrnu.

Vozy SUV nezažívají boom jen v Evropě, stojí na nich například i trh v USA, kde společně s tradičními pick-upy tvoří 63 procent celého trhu.

Nejprodávanější modely vozů
ModelPočet prodaných vozů (2016)Meziroční nárůst
/pokles prodeje v %
Volkswagen Golf492 952-7,8
Renault Clio315 115+3,0
Volkswagen Polo308 561+1,9
Ford Fiesta300 528-4,4
Opel Corsa264 844-1,9
Opel Astra253 483+29,6
Peugeot 208249 047+8,0
Nissan Qashqai234 340+0,9
Škoda Octavia230 255+5,6
Renault Captur217 105+11,1
Ford Focus214 435-8,5
Volkswagen Passat208 575-8,4
Peugeot 308195 653-9,1
Toyota Yaris193 969+5,2
Fiat Panda191 617+10,5
Audi A3190 660-4,5
Fiat 500183 730+1,8
Volkswagen Tiguan180 198+21,3
Škoda Fabia177 301+9,8
Mercedes-Benz C-Class176 551+1,8

zdroj: JATO Dynamics

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Autobus Leo Express
Vlaky Leo Express budou jezdit až do Polska, společnost získala povolení

Český soukromý dopravce Leo Express získal povolení pro provoz osobní železniční dopravy v Polsku. Společnost tak může prodloužit železniční spojení z Prahy do...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.