Volkswagen Tiguan GTE

Volkswagen Tiguan GTE | foto: Volkswagen

Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

  • 296
Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající některým řidičům sebevědomí, ale i velké čtyřkolky do skutečného terénu zažívá boom po celém světě.

V Česku tvoří auta této kategorie zatím pětinu prodaných vozů. Jde o nejrychleji rostoucí segment, v Evropě prodeje těchto vozů rostly o pětinu, což je třikrát rychleji než celý trh.

Vyplývá to z dat o prodejích podle jednotlivých segmentů osobních aut a modelů, která zveřejnila společnost JATO Dynamics. Podle dat se tržní podíl SUV za pět let zdvojnásobil.

Až do roku 2015 trvala na evropském trhu s auty nadvláda segmentu B, tedy malých aut. Ten loni sice rostl, ale méně než celý trh. Nejvíce loni na rostoucím trhu ztratily minivozy a vozy kategorie MPV.

SUV už věří většina automobilek a snaží se rozšiřovat i nabídku jednotlivých modelů. I proto je nabídka relativně roztříštěná a pouze dva modely - Nissan Qashqai a Renault Captur - se dostaly do desítky nejprodávanějších modelů.

„Je to velkou konkurencí v tomto segmentu,“ vysvětluje Felipe Munoz z JATO Dynamics.

Větší pohodlí i pocit bezpečí

Mezi nejprodávanějšími modely nenajdete z kategorie SUV žádná velká auta do terénu, ale spíše menší vozy, které si řidiči kupují spíše kvůli většímu pohodlí při nástupu do auta i většímu pocitu bezpečí. Téměř polovina všech prodaných SUV je z kategorie SUV-C, tedy kompaktní vozy typu Qashqai.

To, že si SUV nepořizují lidé kvůli jízdě v terénu, dokazuje i fakt, že například v Česku netvoří prodeje SUV s pohonem čtyř kol ani padesát procent.

Žebříčku nejprodávanějších vozů vévodí jinak stále automobilová „klasika“. Volkswagen Golf, v první desítce se umístila i Škoda Octavia, fabia skončila devatenáctá.

Na SUV sází i české automobilky. Škoda Auto kvůli SUV obětovala model Roomster, který vyráběla v Kvasinách, aby zde mohla vyrábět nový vůz Seat Ateca a Škoda Kodiaq. Zpětně se toto rozhodnutí ukazuje jako dobré - zatímco SUV rostou, vozy MPV, kam roomster spadal, ztrácejí.

Nejrychleji rostoucím vozem v segmentu SUV v loňském roce byl model Hyundai Tucson, klíčový vůz pro nošovickou továrnu.

Vozy SUV nezažívají boom jen v Evropě, stojí na nich například i trh v USA, kde společně s tradičními pick-upy tvoří 63 procent celého trhu.

Nejprodávanější modely vozů
ModelPočet prodaných vozů (2016)Meziroční nárůst
/pokles prodeje v %
Volkswagen Golf492 952-7,8
Renault Clio315 115+3,0
Volkswagen Polo308 561+1,9
Ford Fiesta300 528-4,4
Opel Corsa264 844-1,9
Opel Astra253 483+29,6
Peugeot 208249 047+8,0
Nissan Qashqai234 340+0,9
Škoda Octavia230 255+5,6
Renault Captur217 105+11,1
Ford Focus214 435-8,5
Volkswagen Passat208 575-8,4
Peugeot 308195 653-9,1
Toyota Yaris193 969+5,2
Fiat Panda191 617+10,5
Audi A3190 660-4,5
Fiat 500183 730+1,8
Volkswagen Tiguan180 198+21,3
Škoda Fabia177 301+9,8
Mercedes-Benz C-Class176 551+1,8

zdroj: JATO Dynamics