Svoboda: Vyhledávám vícestupňová piva

  • 4
Přerov - Čeští pivovarníci mají za sebou úspěšný rok. Někteří lidé ze Svazu pivovarů a sladoven dokonce mluví o roku desetiletí. A jaké byly hlavní události? Pivovary vyrobily nejvíce piva za poslední roky, Jan Veselý se stal prezidentem Evropské pivovarské konvence a pivovarníci získali několik prestižních cen.

Zřejmě nejvýznamnější zahraniční úspěch zaznamenal přerovský Zubr, který uspěl ve Stockholmu na jednom z největších pivních festivalů na světě. Umístění si samozřejmě velmi cení také Pavel Svoboda, ředitel pivovaru Zubr.

 

Podle informací ze Svazu pivovarů a sladoven hlásí mnoho tuzemských pivovarníků vyšší výrobu. Spotřeba piva v České republice přitom mírně klesá. Jaký vy sám očekáváte vývoj, vezme někdo Čechům jejich primát ve spotřebě?

 

Průměrná spotřeba piva na jednoho obyvatele je v ČR víceméně stabilní. Pokud dochází k odchylkám, projevují se zejména vlivy počasí v letní sezóně. Ani letošní rok není výjimkou, meziroční nárůst výroby o dvě procenta  souvisí s teplým létem a zvýšením exportu piva do zahraničí. Český primát ve spotřebě tedy ohrožen není a dlouho nebude.

 

Jak vy osobně prožíváte úspěchy Vaší značky? A to úspěchy v České republice i v zahraničí, hlavně na přehlídce ve Stockholmu.

 

Musím říct, že úspěchy značky ZUBR na prestižních degustačních soutěžích přicházejí v posledních letech pravidelně a vždy potěší.  Od roku 1995 získalo  naše pivo na prestižních soutěžích doma i v zahraničí celkem 15 ocenění.  Vaříme typicky české pivo a získaná ocenění  potvrzují, že námi zvolená cesta dodržování tradičních výrobních postupů je ta správná.

Názory odborníků registruje také spotřebitel, kterého vždy láká to nejlepší. Obhajoba umístění na světovém festivalu ve Stockholmu je významným úspěchem, rozhodující jsou však domácí výsledky.

 

Podle některých zdrojů se významné procento lidí obrací k nízkoalkoholickým pivům. Jaké pivo vy sám preferujete?

 

K nízkoalkoholickým pivům se přiklání velká skupina spotřebitelů.  Lidé si zvykli na levné nákupy potravin v marketech, při kterých je často cena upřednostňována před kvalitou. Tím nechci říct, že se jedná o nekvalitní pivo, ale já osobně preferuji výšestupňová piva, konkrétně „jedenáctku“.

 

Český pivař je považován za velmi konzervativního spotřebitele. Například encyklopedista Michael Jackson míní, že Češi mají o pivu málo informací. Co o tom soudíte? Je třeba prostředí internetu vhodné pro "pivní osvětu"?

Když si například uděláte průzkum na téma „co ví o pivu konzument“ v hospodě, výsledek potvrdí, že lidé mají informací dostatek. Pivo má totiž osobitou kulturu vyplývající z české tradice. Konzument  ho ochutná,  hodnotí, diskutuje a rozumí mu. Řekl bych, že informací je opravdu dostatek, ale jejich přesvědčovací schopnost je minimální. Každý pivař má totiž svou hlavu, která často nevědomky podlehne reklamě. Pivní osvěta zaměřená na skutečnou kvalitu je tedy nutná a prostředí internetu je jednou z možností.