Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

  9:01aktualizováno  9:01
Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.
Amplion (ilustrační foto)

Amplion (ilustrační foto) | foto: SXC

SBB o změně informovaly na svých stránkách. Na trati z Curychu do Sankt Gallenu přestaly hlásit v nádražní hale hlásit pravidelné příjezdy a odjezdy vlaků a oznamují v nádražním rozhlase pouze mimořádnosti, tedy zpoždění či změnu nástupiště či koleje, na kterou má vlak přijet. Pokud je vše, jak má být, rozhlas mlčí. Hlášení o příjezdu vlaku je slyšet pouze na nástupišti, ke kterému vlak přijede.

Už od listopadu přitom na stejné trase přestal personál hlásit přípoje vlaků či na jaké straně mají cestující vystoupit také přímo ve vlakových soupravách. Změnu SBB vysvětlují tím, že v množství informací o vlacích nemusí cestující zaslechnout důležité sdělení o zpoždění či změně nástupiště nebo koleje. Argumentují i řadou aplikací v mobilních telefonech, které cestující o aktuálním provozním stavu na železnici informují.

Krok švýcarských drah vyvolal v zemi i kritiku ze strany některých politiků. SBB se chce rozhodnout na konci dubna, zda nádraží ztiší po celé zemi.

Co říká zákon

Podle zákona musí správce železnice akusticky zajistit informování cestujících, pokud je zpoždění větší než deset minut. Informace o jízdě mezinárodního vlaku a vnitrostátního expresního vlaku jsou staničním rozhlasem podávány též v anglickém nebo německém jazyce.

V Česku už hlášení ubyla

V Česku mírně snížila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počty hlášení už před třemi lety. Její snahou je omezit je na nejmenší možnou míru. Další případné omezování rozsahu hlášení však podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové naráží na požadavky dopravců a přání cestujících.

„Snahou SŽDC je omezit hlášení jen na nezbytně nutné informace, které cestujícímu zajistí snadnou orientaci v železniční stanici a poskytne mu dostatek informací o mimořádnostech, jako jsou zpoždění vlaku, jízda odklonem či mimořádné zastavení nebo projetí vlaku ve stanici,“ řekla Šubová.

Správce železnice také žádá o evropské dotace na projekt, který má propojit její provozní aplikace s mobilními aplikacemi. Ty by ukazovaly aktuální čas odjezdu z jakékoli zastávky. Už dnes jsou běžně dostupné na webu, například všechna odjezdové a příjezdové tabule nebo aplikace sledující provoz osobních vlaků v síti SŽDC.

Jste pro omezení počtu hlášení na českých nádražích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. března 2017. Anketa je uzavřena.

ANO 1046
NE 524
Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Ťok vymění vedení Českých drah. Nechci poslouchat, že něco nejde, řekl

Ministr dopravy Dan ťok

Jedním z prvních kroků ministra dopravy Dana Ťoka poté, co vláda získala důvěru v Poslanecké sněmovně, bude výměna...

Spojit Dunaj a Labe je sci-fi, smysl dává jen část kanálu, říká Ťok

Ministr dopravy Dan ťok

Staronový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zahájil další část mandátu oznámením o kompletní obměně vedení Českých drah....

Letecký obr A380 má to nejlepší před sebou, věří šéf Airbusu

GIGANT. Airbus A380 dokážou odbavit jen vybraná světová letiště - pražská...

Vůbec poprvé se letecký obr A380 neobjevil na letecké show Farnborough Airshow. Provozní ředitel Airbusu Tom Williams...

Najdete na iDNES.cz