Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

  9:01aktualizováno  9:01
Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.
Amplion (ilustrační foto)

Amplion (ilustrační foto) | foto: SXC

SBB o změně informovaly na svých stránkách. Na trati z Curychu do Sankt Gallenu přestaly hlásit v nádražní hale hlásit pravidelné příjezdy a odjezdy vlaků a oznamují v nádražním rozhlase pouze mimořádnosti, tedy zpoždění či změnu nástupiště či koleje, na kterou má vlak přijet. Pokud je vše, jak má být, rozhlas mlčí. Hlášení o příjezdu vlaku je slyšet pouze na nástupišti, ke kterému vlak přijede.

Už od listopadu přitom na stejné trase přestal personál hlásit přípoje vlaků či na jaké straně mají cestující vystoupit také přímo ve vlakových soupravách. Změnu SBB vysvětlují tím, že v množství informací o vlacích nemusí cestující zaslechnout důležité sdělení o zpoždění či změně nástupiště nebo koleje. Argumentují i řadou aplikací v mobilních telefonech, které cestující o aktuálním provozním stavu na železnici informují.

Krok švýcarských drah vyvolal v zemi i kritiku ze strany některých politiků. SBB se chce rozhodnout na konci dubna, zda nádraží ztiší po celé zemi.

Co říká zákon

Podle zákona musí správce železnice akusticky zajistit informování cestujících, pokud je zpoždění větší než deset minut. Informace o jízdě mezinárodního vlaku a vnitrostátního expresního vlaku jsou staničním rozhlasem podávány též v anglickém nebo německém jazyce.

V Česku už hlášení ubyla

V Česku mírně snížila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počty hlášení už před třemi lety. Její snahou je omezit je na nejmenší možnou míru. Další případné omezování rozsahu hlášení však podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové naráží na požadavky dopravců a přání cestujících.

„Snahou SŽDC je omezit hlášení jen na nezbytně nutné informace, které cestujícímu zajistí snadnou orientaci v železniční stanici a poskytne mu dostatek informací o mimořádnostech, jako jsou zpoždění vlaku, jízda odklonem či mimořádné zastavení nebo projetí vlaku ve stanici,“ řekla Šubová.

Správce železnice také žádá o evropské dotace na projekt, který má propojit její provozní aplikace s mobilními aplikacemi. Ty by ukazovaly aktuální čas odjezdu z jakékoli zastávky. Už dnes jsou běžně dostupné na webu, například všechna odjezdové a příjezdové tabule nebo aplikace sledující provoz osobních vlaků v síti SŽDC.

Jste pro omezení počtu hlášení na českých nádražích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. března 2017. Anketa je uzavřena.

ANO 1046
NE 524
Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Konec čerstvého jídla na černém tácku. Lidl končí se škodlivým plastem

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Maloobchodní řetězec Lidl se ve Velké Británii zavázal, že přestane používat černý plast, do kterého balí ovoce a...

Další z rubriky

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...



Najdete na iDNES.cz