Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Švýcaři omezují nádražní rozhlas, hlásí jen zpoždění a mimořádnosti

  9:01aktualizováno  9:01
Švýcarské dráhy SBB zkušebně omezily na první trati hlášení nádražního rozhlasu. Lidé podle nich už nepotřebují hlásit každý přípoj. Za svůj nezvyklý krok však čelí kritice ze strany některých politiků. V Česku by chtěla hlukovou zátěž na nádražích snížit i Správa železniční dopravní cesty.
Amplion (ilustrační foto)

Amplion (ilustrační foto) | foto: SXC

SBB o změně informovaly na svých stránkách. Na trati z Curychu do Sankt Gallenu přestaly hlásit v nádražní hale hlásit pravidelné příjezdy a odjezdy vlaků a oznamují v nádražním rozhlase pouze mimořádnosti, tedy zpoždění či změnu nástupiště či koleje, na kterou má vlak přijet. Pokud je vše, jak má být, rozhlas mlčí. Hlášení o příjezdu vlaku je slyšet pouze na nástupišti, ke kterému vlak přijede.

Už od listopadu přitom na stejné trase přestal personál hlásit přípoje vlaků či na jaké straně mají cestující vystoupit také přímo ve vlakových soupravách. Změnu SBB vysvětlují tím, že v množství informací o vlacích nemusí cestující zaslechnout důležité sdělení o zpoždění či změně nástupiště nebo koleje. Argumentují i řadou aplikací v mobilních telefonech, které cestující o aktuálním provozním stavu na železnici informují.

Krok švýcarských drah vyvolal v zemi i kritiku ze strany některých politiků. SBB se chce rozhodnout na konci dubna, zda nádraží ztiší po celé zemi.

Co říká zákon

Podle zákona musí správce železnice akusticky zajistit informování cestujících, pokud je zpoždění větší než deset minut. Informace o jízdě mezinárodního vlaku a vnitrostátního expresního vlaku jsou staničním rozhlasem podávány též v anglickém nebo německém jazyce.

V Česku už hlášení ubyla

V Česku mírně snížila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počty hlášení už před třemi lety. Její snahou je omezit je na nejmenší možnou míru. Další případné omezování rozsahu hlášení však podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové naráží na požadavky dopravců a přání cestujících.

„Snahou SŽDC je omezit hlášení jen na nezbytně nutné informace, které cestujícímu zajistí snadnou orientaci v železniční stanici a poskytne mu dostatek informací o mimořádnostech, jako jsou zpoždění vlaku, jízda odklonem či mimořádné zastavení nebo projetí vlaku ve stanici,“ řekla Šubová.

Správce železnice také žádá o evropské dotace na projekt, který má propojit její provozní aplikace s mobilními aplikacemi. Ty by ukazovaly aktuální čas odjezdu z jakékoli zastávky. Už dnes jsou běžně dostupné na webu, například všechna odjezdové a příjezdové tabule nebo aplikace sledující provoz osobních vlaků v síti SŽDC.

Jste pro omezení počtu hlášení na českých nádražích?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. března 2017. Anketa je uzavřena.

ANO 1046
NE 524
Autor:



Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Finta s údajnou pomocí pro motoristy nezabrala. Billboardy musejí pryč

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Silničáři u dálnic a silnic prvních tříd odstranili téměř 300 reklamních poutačů. Zmizela tak desetina nelegálně...

Německo nestíhá snižovat emise, zvažuje MHD všude zdarma

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německá vláda hodlá v důsledku hrozící žaloby ze strany Evropské komise výrazně rozšířit opatření ke zvýšení čistoty...

Ministr dopravy zvažuje zakázat předjíždění kamionů na dálnicích

Ilustrační snímek.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok zvažuje zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích. Zřejmě by ale nešlo o...

Najdete na iDNES.cz