Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Švýcaři prorazili nejdelší tunel pod Alpami

  12:24aktualizováno  12:24
Švýcaři ve čtvrtek odstřelili poslední čtyři metry, které chyběly k proražení třetího nejdelšího železničního tunelu světa. Tunel Lötschberg ústící u města Frutingenu v kantonu Bern je dlouhý 34,6 kilometru a je prvním ze dvou revolučních tunelů, které spojí sever a jih Evropy, uvedla AP.
Tunel Lötschberg

Tunel Lötschberg - Dělníci oslavují odstřel posledních metrů, kterým byl 28. dubna ve Švýcarsku proražen třetí nejdelší železniční tunel na světě. Délka tunelu mezi Frutigenem v oblasti Berner Oberland a Raronem v kantonu Valais činí 34,6 kilometru. Tunel pro osobní a nákladní vlaky umožní propojení na mezinárodní vysokorychlostní železniční síť, usnadní spojení ve směru sever-jih a zkrátí cestu z Německa do Milána o hodinu. (28. dubna 2005) | foto: APČTK

Paralelní sedmapadesátikilometrový tunel Gotthard, který se stane vůbec nejdelším tunelem světa, ale nebude dokončen dřív než za deset let.

Tunelem Lötschberg budou jezdit osobní i nákladní vlaky a díky tomu, že bude převážet i kamiony, značně uleví švýcarským dálnicím. Cesta z Německa do italského Milána by se díky nové stavba měla zkrátit zhruba o hodinu, uvedla AP. S provozem se počítá od roku 2007.

Vůbec nejdelší železniční tunel na světě je podmořský Seikan, který je dlouhý 53,8 kilometru a spojuje japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó.

Následuje tunel La Manche mezi Velkou Británii s Evropou, připomněla AP. Je dlouhý přes 50 kilometrů, z nichž 39 vede pod oceánem.

Práce na tunelu Lötschberg začala už v roce 1994. Na projektu za 2,7 miliardy eur (tedy asi 82 miliard korun) se podílelo více než 2 500 lidí.

Autor:



Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

ČEZ pokračuje ve větrné expanzi, ve Francii postaví své první elektrárny

Větrný park ČEZ v německém Cheinitz-Zethlingenu

Snaha polostátního gigantu ČEZ přebarvit se alespoň zčásti nazeleno pokračuje. Na konci roku by měla firma zahájit...

Na STK se čeká dlouhé hodiny, Ťok chce kontroly svěřit i autoservisům

Předseda profesní komory STK Michal Cuc ze Mstišova u Teplic (16. dubna 2018)

Před stanicemi Státní technické kontroly se po celém Česku tvoří kvůli přísnějším pravidlům dlouhé fronty. Některé...

Křetínský po rádiích jedná o nákupu Elle a dalších magazínů ve Francii

Francouzská edice magazínu ELLE

Dobývání mediálních vod nekončí pro Daniela Křetínského nákupem rádií skupiny Lagardère. Majitel fotbalové Sparty...

Najdete na iDNES.cz