V hangárech švýcarské společnosti Jet Aviation v Basileji na severu země se tlačí desítky letounů křídlo na křídlo, každý centimetr plochy je využit, aby řemeslníci měli možnost obyčejné linkové stroje přetvořit v létající luxus.
"V žádném případě vám nemůžeme prozradit identitu majitelů těchto letadel, to je přísně důvěrné," upozorňuje tiskový mluvčí před Boeingem 747 překrytým plachtami, aby se zabránilo možné identifikaci.
V mraveništi hangárů pracují zaměstnanci pod dozorem ostrahy s pohledem inkvizitorů. "Představivost našich klientů je nekonečná," prohlašuje nadšeně Norbert Marx, viceprezident Jet Aviation. Podle něj pouze bezpečnostní normy omezují výběr materiálů používaných pro úpravy.
Koupelna je problém
"Nábytek, koberce a postele musí být upevněny takovým způsobem, aby vydržely zrychlení při startu a aby byly odolné vůči ohni," vysvětluje inženýr Urs Kunzelmann.
Rychle smete také sen o létající koupelně. "Představte si chování 250 litrů vody, pokud by se letadlo propadlo do vzdušné díry. Voda by vyskočila z vany a rozlila se po letadle, což by vyvolalo řadu zkratů v elektrických rozvodech. To by byla katastrofa," zdůrazňuje.
Pro uspokojení nároků nejbohatších klientů mohou být letadla vybavena přídavnými nádržemi: na palivo, aby šlo doletět dál bez mezipřistání, a na vodu pro sprchy.
Létající domy
Poptávka je velká a aby ji Jet Aviation mohla uspokojit, přijala v loňském roce 400 zaměstnanců a hledá dalších 300. "Jezdíme až na Filipíny, abychom přetáhli řemeslníky, protože je velmi obtížné sehnat kvalifikovanou pracovní sílu," uvádí Kunzelmann.
Přestavba malého podnikatelského tryskového letadla trvá obvykle pět měsíců, zatímco B747 si vyžádá až 250 lidí na dva roky. Vedle technických specialit zapracovávají davy řemeslníků do letadel dřevěná obložení, štuky, mramory, tapisérie a další ozdoby.
"Je to skutečný létající dům," konstatuje Sibylle Schwarzová Alvarezová, zástupkyně šéfa interiérového designu. "Nejnáročnější je pochopit vkus klienta, který je mnohdy značně vzdálený našemu," dodává uprostřed nahromaděných zrcadel, nádobí a vzorků tkanin. "Jdeme až tak daleko, že vytváříme i pantofle a župany shodné s designem letadla," říká pobaveně.
Desítky milionů dolarů
Přání klientů mít létající vedlejší rezidenci představuje výzvu pro mnoho řemesel různého druhu. Křesla a postele jsou stavěny na místě, některé sedačky mohou být dlouhé až deset metrů.
V sousední dílně se hromadí další prvky od sporáku po dekorace ze skelných vláken, připravené k překrytí obkladem z třešně, javoru nebo ebenu. Ozdobit letadlo podle vkusu zákazníka představuje asi 30 až 50 procent ceny letadla, tedy asi 100 milionů dolarů v případě Airbusu 340. Jeho 300 metrů čtverečních plochy se tak přeměnění v komplex soukromých salonků, individuálních pokojů, pracovních sálů nebo jídelen.
"Lidé, kteří si kupují tento druh letadel, mají dost peněz, aby jim taková investice nezpůsobila vrásky," míní šéf prodeje Michael Gringmuth. "Přesto vyjednávají o každý milion. Jsou to lidé, kteří vybudovali své bohatství z ničeho a přísně sledují své výdaje," dodává.