Švýcaři chtěli férové jídlo. Po obavách ze zdražování názor změnili

  15:23aktualizováno  15:23
Obyvatelé bohatého Švýcarska odmítli v referendu návrhy na podporu trvale udržitelného hospodaření farem a férových dovozů potravin. Šedesát procent lidí bylo v referendu jasně proti. Důvodem je nejspíš lobby výrobců i vlády, kteří varovali, že jídlo v obchodech zdraží.

Ilustrační snímek. | foto: Denis BalibouseReuters

Ještě nedávno to vypadalo, že lokální farmy ve Švýcarsku získají výhodnější vládní podpory, na importy se uvalí vyšší cla a některé potraviny se vůbec dovážet nebudou, protože nedostojí požadavkům na „švýcarskou kvalitu“.

A také, že vláda podpoří trvale udržitelné hospodaření, výrobky ohleduplné vůči zvířatům nebo detailnější označování produktů, aby spotřebitelé přesně věděli, odkud potraviny pocházejí.

Nic z toho nakonec nebude. Šedesát procent hlasujících rozhodlo o tom, že návrhy na „zelenější“ farmaření nemají šanci. Nad voláním po kvalitě trochu překvapivě zvítězily obavy z nárůstu cen, přestože to vypadalo, že Švýcaři chtějí férovější jídlo.

Fotogalerie

V posledních týdnech kampaně zesílila lobby velkých výrobců a prodejců varující před zdražením, a také doporučení vlády, která lidem radila odmítnout oba návrhy. Podle nich by znamenaly menší výběr jídla a nárůst cen.

Ministr financí Johann Schneider-Ammann dokonce označil návrhy za nebezpečné. Podle něj mohou vést ke zvýšení tarifů a zavádění odvetných opatření u obchodníků.

Výzkumy veřejného mínění přitom ještě před hlasováním ukazovaly, že nálady jsou zcela opačné. Švýcaři by tehdy zvedli ruku pro navýšení investic do rodinných farem, z nichž tisíce v minulých letech musely zavřít. Vyšší priority mělo i trvale udržitelné hospodaření a welfare zvířat.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Musíme bránit USA, vysvětluje šéf Amazonu žízeň po tučné armádní zakázce

Jeff Bezos před raketou New Shepard

Desetimiliardová armádní zakázka s názvem JEDI je opředena tajemstvím a účast amerických firem na ní budí čím dál větší...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...



Najdete na iDNES.cz