Syn bývalého výrobce paštik Hamé spouští vlaky Leo Express

  3:12aktualizováno  3:12
Do dvou let vyjedou na železnici vlaky Leoše Novotného mladšího. Soupravy, které po svém majiteli ponesou jméno Leo Express, budou vozit cestující na trati mezi Prahou a Ostravou. Syn bývalého majitele Hamé věří, že uspěje v konkurenci Českých drah i vlaků RegioJet Radima Jančury.

Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

"Vidím v železnici velkou perspektivu. Chceme nabídnout kvalitní vlaky, které na koleje přilákají nové cestující jezdící dosud auty nebo autobusy," komentoval Leoš Novotný v rozhovoru pro MF DNES vytvoření společnosti Rapid Express. Projekt vyjde zhruba na 1,5 miliardy korun.

Novotný přišel na nápad podnikat na železnici díky častým pobytům v cizině, kde poznal různé koncepty soukromých vlaků i to, jak fungují. "Říkal jsem si, proč něco takového nemůže vzniknout u nás?"

Pětadvacetiletý podnikatel mluví sedmi jazyky. Podle něj projekt Leo Express nekopíruje žádného konkrétního dopravce, avšak vezme si to nejlepší od více společností na trhu. Věří, že železnice má velký potenciál. "Ve srovnání s jinými zeměmi u nás lidé jezdí vlakem ještě málo," míní Novotný.

Soukromí dopravci mají šanci

Bývalý šéf Českých drah Emanuel Šíp je přesvědčen, že soukromí dopravci mají na trati z Prahy do Ostravy šanci. "Všechny analýzy a propočty to ukazují. Je to trať, kde je vlak rychlejší než auto, navíc mají soukromí dopravci výrazně nižší režijní náklady než České dráhy," vypočítává Šíp.

Vstupu do nedotované železniční dopravy už několik let formálně nic nebrání, přesto jsou jediným komerčním projektem na české železnici osobní vlaky mezi Libercem a Žitavou společnosti RailTransport. Ty navíc letos končí.

Stát chce však vstup konkurence ještě usnadnit. Ministerstvo dopravy zruší od půlky prosince Českým drahám dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity. Celkem půjde zhruba o čtvrt miliardy a dráhy tím přijdou o konkurenční výhodu v podobě dotace. "Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat samy," uvedl náměstek ministra dopravy Martin Sýkora.

Novotného Rapid Express už má vlaky objednané a začínají se vyrábět. Bude to celkem pět pětivozových souprav Stadler Flirt. Ve špičkách mají jezdit dvě soupravy spojené s celkovou kapacitou 480 lidí. Tento typ vlaků byl původně určen pro příměstskou dopravu, Rapid Expres si jej nechává postavit na míru podle svých požadavků. Novotný o nových vlacích mluví jako o švýcarských mercedesech.

"Lokomotivy? Ty jsou zastaralé"

Novotný nemá obavy ani o to, že by lidem název vlaku, který využívá jeho křestní jméno, evokoval jméno erotického časopisu Leo.

Ceník ani jízdní řád nemá zatím firma postavený. Už teď je však část trati mezi Prahou a Ostravou značně vytížená. Třeba vlaky InterCity budou muset od nového jízdního řádu před Prahou na chvíli zastavit a pustit před sebe pendolino.

Dřív vyráběl paštiky, teď kupuje vlaky

Syn bývalého majitele Hamé rozjíždí dráhy

I když se nabízí srovnání s konkurenčním projektem RegioJet, rozdílů mezi oběma společnostmi je několik. Nejen v tom, že Novotný o vlacích dlouho dopředu nemluví, aniž by nějaké měl objednané.

Vlaky nepotáhne jako u RegioJetu lokomotiva, ale souprava bude mít dva řídicí vozy, takže se nebude muset na konečné složitě přepřahat. "Lokomotivy jsou staromódní koncept, souprava nám vychází investičně i provozně výhodněji," říká Novotný. Podle něj například soupravy lépe zrychlují nebo je možné začít brzdit později než s lokomotivou a vagony.

Expres mezi Prahou a Ostravou má být pro Novotného pilotním projektem, firma analyzuje i nasazení vlaků na jiné tratě u nás i v okolních zemích. Pokud stát skutečně vypíše soutěž na provoz dotovaných rychlíků, chce se do ní také přihlásit.

Projekt Novotný financuje částečně z peněz otce Leoše Novotného staršího, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé, částečně z peněz dalších investorů pod firmou Aakon Capital. Jejich jména tají. Další peníze poskytly banky.

Aakon má podle něj investovanou zhruba miliardu korun v různých projektech po celém světě. "Vlaky jsou dlouhodobější projekt, návratnost je spočítaná na sedm až deset let," dodal.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cestující ve vlacích si připlatí. České dráhy už od prosince zdraží jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy se změnou jízdního řádu zdraží jízdné. Od 9. prosince si cestující na krátkých vzdálenostech připlatí jednu...

Lepší kamiony v Praze, než na vesnici. Magistrát zřejmě ustoupí od zákazu

Ilustrační snímek

Obyvatelé obcí na východ od­ Prahy si mohou oddechnout. Nové vedení hlavního města nepodporuje plán předchozího složení...

Najdete na iDNES.cz