Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje.

Leoš Novotný mladší věří, že v konkurenci uspěje. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Syn bývalého výrobce paštik Hamé spouští vlaky Leo Express

  • 302
Do dvou let vyjedou na železnici vlaky Leoše Novotného mladšího. Soupravy, které po svém majiteli ponesou jméno Leo Express, budou vozit cestující na trati mezi Prahou a Ostravou. Syn bývalého majitele Hamé věří, že uspěje v konkurenci Českých drah i vlaků RegioJet Radima Jančury.

"Vidím v železnici velkou perspektivu. Chceme nabídnout kvalitní vlaky, které na koleje přilákají nové cestující jezdící dosud auty nebo autobusy," komentoval Leoš Novotný v rozhovoru pro MF DNES vytvoření společnosti Rapid Express. Projekt vyjde zhruba na 1,5 miliardy korun.

Novotný přišel na nápad podnikat na železnici díky častým pobytům v cizině, kde poznal různé koncepty soukromých vlaků i to, jak fungují. "Říkal jsem si, proč něco takového nemůže vzniknout u nás?"

Pětadvacetiletý podnikatel mluví sedmi jazyky. Podle něj projekt Leo Express nekopíruje žádného konkrétního dopravce, avšak vezme si to nejlepší od více společností na trhu. Věří, že železnice má velký potenciál. "Ve srovnání s jinými zeměmi u nás lidé jezdí vlakem ještě málo," míní Novotný.

Soukromí dopravci mají šanci

Bývalý šéf Českých drah Emanuel Šíp je přesvědčen, že soukromí dopravci mají na trati z Prahy do Ostravy šanci. "Všechny analýzy a propočty to ukazují. Je to trať, kde je vlak rychlejší než auto, navíc mají soukromí dopravci výrazně nižší režijní náklady než České dráhy," vypočítává Šíp.

Vstupu do nedotované železniční dopravy už několik let formálně nic nebrání, přesto jsou jediným komerčním projektem na české železnici osobní vlaky mezi Libercem a Žitavou společnosti RailTransport. Ty navíc letos končí.

Stát chce však vstup konkurence ještě usnadnit. Ministerstvo dopravy zruší od půlky prosince Českým drahám dotace na vlaky vyšší kvality EuroCity a InterCity. Celkem půjde zhruba o čtvrt miliardy a dráhy tím přijdou o konkurenční výhodu v podobě dotace. "Je to typ dopravy, na kterou by si měly umět vydělat samy," uvedl náměstek ministra dopravy Martin Sýkora.

Novotného Rapid Express už má vlaky objednané a začínají se vyrábět. Bude to celkem pět pětivozových souprav Stadler Flirt. Ve špičkách mají jezdit dvě soupravy spojené s celkovou kapacitou 480 lidí. Tento typ vlaků byl původně určen pro příměstskou dopravu, Rapid Expres si jej nechává postavit na míru podle svých požadavků. Novotný o nových vlacích mluví jako o švýcarských mercedesech.

"Lokomotivy? Ty jsou zastaralé"

Novotný nemá obavy ani o to, že by lidem název vlaku, který využívá jeho křestní jméno, evokoval jméno erotického časopisu Leo.

Ceník ani jízdní řád nemá zatím firma postavený. Už teď je však část trati mezi Prahou a Ostravou značně vytížená. Třeba vlaky InterCity budou muset od nového jízdního řádu před Prahou na chvíli zastavit a pustit před sebe pendolino.

Dřív vyráběl paštiky, teď kupuje vlaky

Syn bývalého majitele Hamé rozjíždí dráhy

I když se nabízí srovnání s konkurenčním projektem RegioJet, rozdílů mezi oběma společnostmi je několik. Nejen v tom, že Novotný o vlacích dlouho dopředu nemluví, aniž by nějaké měl objednané.

Vlaky nepotáhne jako u RegioJetu lokomotiva, ale souprava bude mít dva řídicí vozy, takže se nebude muset na konečné složitě přepřahat. "Lokomotivy jsou staromódní koncept, souprava nám vychází investičně i provozně výhodněji," říká Novotný. Podle něj například soupravy lépe zrychlují nebo je možné začít brzdit později než s lokomotivou a vagony.

Expres mezi Prahou a Ostravou má být pro Novotného pilotním projektem, firma analyzuje i nasazení vlaků na jiné tratě u nás i v okolních zemích. Pokud stát skutečně vypíše soutěž na provoz dotovaných rychlíků, chce se do ní také přihlásit.

Projekt Novotný financuje částečně z peněz otce Leoše Novotného staršího, který dříve vlastnil potravinářský kolos Hamé, částečně z peněz dalších investorů pod firmou Aakon Capital. Jejich jména tají. Další peníze poskytly banky.

Aakon má podle něj investovanou zhruba miliardu korun v různých projektech po celém světě. "Vlaky jsou dlouhodobější projekt, návratnost je spočítaná na sedm až deset let," dodal.