Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


SŽDC chybí drezíny na údržbu tratí. Nešly opravit, tvrdí dodavatel

  1:00aktualizováno  1:00
Blamáží skončila zakázka Správy železniční dopravní cesty na modernizaci drezín u Traťové strojní společnosti. Firma, kterou měli podle původních plánů koupit čínští investoři, vozidla státní organizaci vůbec nedodala. Nyní jí hrozí penále v řádu desítek milionů korun.

(ilustrační snímek) | foto: CZ Loko

Čtrnáct drezín řady MUV69, které používají železničáři při opravách tratí, mělo už být modernizováno za 83 milionů korun. Traťová strojní společnost (TSS) měla podle smlouvy dodat hotová vozidla do 20 měsíců od podpisu smlouvy. Nedodala žádné.

„SŽDC nepřevzala ani jeden vůz,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. „Po vyčerpání všech možných prostředků a řešení jsme se rozhodli pro odstoupení od smlouvy, budeme uplatňovat penále,“ dodala. Výši penále nechtěla uvést. Podle smlouvy zveřejněné na stránkách SŽDC má jít o 0,05 procenta z ceny díla za každý započatý den prodlení.

Ředitelka obchodního odboru firmy TSS Ivana Dlabajová tvrdí, že s ohledem na stav drezín bylo provedení modernizace objektivně vyloučeno. „V úvahu přicházela pouze novovýroba, která ovšem smlouvou nebyla krytá ani co do ceny, ani co do termínu plnění,“ dodala Dlabajová. Firma považuje smlouvu za ukončenou, protože uzavřený kontrakt vypršel. Penále platit nehodlá.

Na začátku roku 2015 uzavřela SŽDC několik smluv na modernizaci podobných vozidel, TSS například měla opravit sněhové frézy. Další zakázky získala společnost CZ Loko (psali jsme zde), která drezíny dodala včas.

Transakce za 240 milionů eur stále není dokončena

Správcům železnic zpoždění komplikuje údržbu tratí, neboť s modernizovanými stroji počítali. „Stávající vozy jsou technicky i morálně zastaralé. Náklady na jejich údržbu jsou nerentabilní,“ dodala Šubová. SŽDC proto vypsala novou soutěž na 50 vozidel za zhruba půl miliardy korun.

Traťová strojní společnost patří pod firmu Ostravské opravny a strojírny (OOS), kterou ovládají bratři Peter a Rudolf Šuškové. Týdeník Ekonom v roce 2010 upozornil na jejich blízkost k lidovcům, Peter Šuška byl dokonce na kandidátce KDU-ČSL do zastupitelstva.

OOS získaly řadu velkých zakázek od ČD Cargo v dobách, kdy nákladního dopravce vedl Josef Bazala. Od Českých drah pak strojírny koupily Traťovou strojní společnost. Ta se ocitla loni na jaře na seznamu firem, které mají být prodány čínským investorům.

Necelý rok poté ale transakce za 240 milionů eur (6,5 miliardy korun) stále ještě není dokončena. „Co se týče potenciálních investorů, musíme i ve smyslu platných právních závazků pouze uvést, že nedokončené transakce nebudeme komentovat,“ uvedla Dlabajová.

Zájem čínských investorů je logický. TSS a OOS jsou jedněmi z největších železničních firem v zemi a Číňané se snaží dlouho na evropských trh dostat. I proto probíhají třeba jednání o vstupu čínské CRRC do Škody Transportation.

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Ministr vnitra odvolal šéfa České pošty Elkána, chybí mu prý vize

Martin Elkán, generální ředitel České pošty

Ministr vnitra v demisi Lubomír Metnar odvolal ke konci února generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Poště...

Kdo dřív přijde, ten pracuje. Sdílené kanceláře budoucnosti patří všem

Coworkingové centrum Paralelní Polis v Praze

Sdílené kanceláře táhnou. Do půl roku se rozrostou o čtvrtinu, a to nejen v Praze. Zájem o pracovní místa v...

Najdete na iDNES.cz