Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


SŽDC chybí drezíny na údržbu tratí. Nešly opravit, tvrdí dodavatel

  1:00aktualizováno  1:00
Blamáží skončila zakázka Správy železniční dopravní cesty na modernizaci drezín u Traťové strojní společnosti. Firma, kterou měli podle původních plánů koupit čínští investoři, vozidla státní organizaci vůbec nedodala. Nyní jí hrozí penále v řádu desítek milionů korun.

(ilustrační snímek) | foto: CZ Loko

Čtrnáct drezín řady MUV69, které používají železničáři při opravách tratí, mělo už být modernizováno za 83 milionů korun. Traťová strojní společnost (TSS) měla podle smlouvy dodat hotová vozidla do 20 měsíců od podpisu smlouvy. Nedodala žádné.

„SŽDC nepřevzala ani jeden vůz,“ potvrdila mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová. „Po vyčerpání všech možných prostředků a řešení jsme se rozhodli pro odstoupení od smlouvy, budeme uplatňovat penále,“ dodala. Výši penále nechtěla uvést. Podle smlouvy zveřejněné na stránkách SŽDC má jít o 0,05 procenta z ceny díla za každý započatý den prodlení.

Ředitelka obchodního odboru firmy TSS Ivana Dlabajová tvrdí, že s ohledem na stav drezín bylo provedení modernizace objektivně vyloučeno. „V úvahu přicházela pouze novovýroba, která ovšem smlouvou nebyla krytá ani co do ceny, ani co do termínu plnění,“ dodala Dlabajová. Firma považuje smlouvu za ukončenou, protože uzavřený kontrakt vypršel. Penále platit nehodlá.

Na začátku roku 2015 uzavřela SŽDC několik smluv na modernizaci podobných vozidel, TSS například měla opravit sněhové frézy. Další zakázky získala společnost CZ Loko (psali jsme zde), která drezíny dodala včas.

Transakce za 240 milionů eur stále není dokončena

Správcům železnic zpoždění komplikuje údržbu tratí, neboť s modernizovanými stroji počítali. „Stávající vozy jsou technicky i morálně zastaralé. Náklady na jejich údržbu jsou nerentabilní,“ dodala Šubová. SŽDC proto vypsala novou soutěž na 50 vozidel za zhruba půl miliardy korun.

Traťová strojní společnost patří pod firmu Ostravské opravny a strojírny (OOS), kterou ovládají bratři Peter a Rudolf Šuškové. Týdeník Ekonom v roce 2010 upozornil na jejich blízkost k lidovcům, Peter Šuška byl dokonce na kandidátce KDU-ČSL do zastupitelstva.

OOS získaly řadu velkých zakázek od ČD Cargo v dobách, kdy nákladního dopravce vedl Josef Bazala. Od Českých drah pak strojírny koupily Traťovou strojní společnost. Ta se ocitla loni na jaře na seznamu firem, které mají být prodány čínským investorům.

Necelý rok poté ale transakce za 240 milionů eur (6,5 miliardy korun) stále ještě není dokončena. „Co se týče potenciálních investorů, musíme i ve smyslu platných právních závazků pouze uvést, že nedokončené transakce nebudeme komentovat,“ uvedla Dlabajová.

Zájem čínských investorů je logický. TSS a OOS jsou jedněmi z největších železničních firem v zemi a Číňané se snaží dlouho na evropských trh dostat. I proto probíhají třeba jednání o vstupu čínské CRRC do Škody Transportation.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Společnost Witte Automotive přijme v Nejdku příští rok na jaře desítky nových
Montoven už je v Česku dost, naznačují politické strany před volbami

Dosud se Česko přetahovalo s okolními zeměmi o velké zahraniční investice, teď bude bojovat jen o některé – montovny přenechá jiným. Vyplývá to z programů...  celý článek

Smoothies jsou husté nápoje z rozmixovaného ovoce a zeleniny.
Lidé hledají nové cesty, jak investovat. Začínají půjčovat firmám

Ekonomice se daří a lidé hledají nové cesty, jak investovat. Peníze v bankách téměř nic nenesou, investice do akcií či komodit zase vyžadují spoustu času. V...  celý článek

V rozvodně firmy ČEPS, provozovatele české přenosové soustavy, v Hradci u...
ČEPS krotí divoký proud z Německa. Spustil nové obří transformátory

Provozovatel české přenosové soustavy (ČEPS) v pátek v rozvodně v Hradci u Kadaně slavnostně zahájil provoz takzvaných PST transformátorů. Čtyři obří regulační...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.