Velký soud o drezíny. SŽDC chce za nedodané stroje desítky milionů

  18:00aktualizováno  18:00
Správa železniční dopravní cesty počítala s tím, že touto dobou bude už přes rok používat modernizované drezíny pro údržbu kolejí. Vítěz soutěže na jejich modernizaci, Traťová strojní společnost (TSS), je ale buď nedodala nebo je vyrobila se zpožděním. SŽDC teď firmu žaluje o penále.

Pracovní vůz MUV 74, který vyrábí CZ Loko pro Správu železniční cesty modernizací drezín MUV 69 | foto: CZ Loko

Podání žalob potvrdil náměstek generálního ředitele SŽDC Jiří Svoboda. „Jde o několik zakázek, které TSS vyhrála a u kterých vozy vůbec nedodala nebo je modernizovala s velkým zpožděním,“ řekl Svoboda. Celkem SŽDC žaluje firmu o 29,8 milionu korun.

Minulý týden začal spor o starší kontrakt, ve kterém SŽDC žádá 6,8 milionu korun jako penále za pozdní dodání 18 vozidel MUV za 83 milionů korun a 2 drezín za 17 milionů korun. TSS je dodala, ale se zpožděním.

K soudu míří i penále za nedodání vozů v rámci čtyř smluv. Jde například o 14 kusů vozidel MUV69 za 83 milionů korun, deseti sněhových fréz za 90 milionů korun, pět modernizovaných ruských drezín (DGKU) za 74 milionů korun a sedmi strojů na výměnu pražců (SVP). Za nedodání jediného vozu bylo vyčísleno penále ve výši cca 23 milionů korun.

Drezíny nakonec opravit nešlo, tvrdí firma

TSS se k aktuálnímu stavu sporu nevyjádřila, už před dvěma týdny odpověděla obchodní ředitelka, že stanovisko pošle po skončení veletrhu Czech Raildays. Ten skončil předminulý čtvrtek. Už dříve ale chybu odmítla s tím, že s ohledem na stav drezín bylo provedení modernizace objektivně vyloučeno. „V úvahu přicházela pouze novovýroba, která ovšem smlouvou nebyla krytá ani co do ceny, ani co do termínu plnění,“ dodala Dlabajová.

Správcům železnic zpoždění komplikuje údržbu tratí, neboť s modernizovanými stroji počítali. „Stávající vozy jsou technicky i morálně zastaralé. Náklady na jejich údržbu jsou nerentabilní,“ řekla letos na jaře mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

SŽDC proto vypsala novou soutěž na 50 vozidel za zhruba půl miliardy korun, tu vyhrála společnost CZ Loko.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Podpis smlouvy s CzechTollem byl v pořádku. Úřad podržel Ťoka

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy nepochybilo při podpisu smlouvy na další provoz mýtného systému se společností CzechToll. Uvedl to...

České dráhy přestěhují sídlo. V Praze hledají náhradní budovu

Budova ministerstva dopravy na Nábřeží Ludvíka Svobody v Praze

České dráhy hledají pro své ústředí náhradní budovu. V dosavadním sídle na nábřeží Ludvíka Svobody, o něž se...

Maroko a Prahu spojí přímá linka. Air Arabia začne létat do Casablanky

Pohled na večerní Casablancu s mešitou krále Hassana II.

Přepravní společnost Air Arabia Maroc začne provozovat přímé letecké spojení mezi Prahou a největším marockým městem...

Najdete na iDNES.cz