Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express. | foto: iDNES.cz

Soukromníci pro České dráhy neexistují, vymazaly je z jízdního řádu

  • 402
Poprvé v historii nevydá Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jízdní řád pro osobní dopravu v klasické knižní podobě. Vydají ho pouze České dráhy. Cestujícím však nebudou poskytovat informace o všech vlacích: státní dopravce z něj vymazal většinu vlaků soukromé konkurence.

O „Bibli“ všech železničních fanoušků je rok od roku menší zájem. Zatímco ještě v sedmdesátých letech se jich běžně prodávalo přes tři čtvrtě milionů, postupně se s nástupem internetu stala z jízdních řádů okrajová záležitost. Loni jich SŽDC vydala jen 35 tisíc kusů.

SŽDC díky novelizované vyhlášce už oficiální jízdní řád se všemi dopravci vydávat knižně nemusí, stačí ho zveřejnit na svých webových stránkách. Stejně tak budou jízdní řády nadále vyvěšeny i na nádražích a zastávkách.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

České dráhy se tak rozhodly, že jízdní řád vydají namísto SŽDC samy. Oproti oficiální úřední verzi na webu SŽDC je ale na některých tratích značně proškrtaný. Dráhy v něm totiž vypustily většinu vlaků soukromých dopravců, takže uživatel jízdního řádu může mít pocit, že mezi Prahou a Ostravou jezdí stále jen České dráhy. Výjimkou jsou pouze vlaky jiných dopravců, které si objednávají kraje.

„Protože se jedná o jízdní řád naší společnosti, obsahuje spoje naší společnosti a kooperujících železničních podniků, které provozují službu ve veřejném zájmu,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podobný výmaz provádí v traťových jízdních řádech České dráhy už několik let na svém webu, papírová verze bez soukromníků vychází poprvé.

Jízdní řád podraží, výtisků bude méně

Podle Štáhlavského jsou oproti úřednímu jízdnímu řádu i jiné odlišnosti: neobsahuje například mezinárodní část, výchozí a cílové stanice jsou součástí vnitrostátních tabulek. Upraven je také přehled dálkových vlaků.

Jízdní řád navíc i podraží: oproti loňské ceně 60 korun bude stát 99 korun. Dráhy ho nechaly vytisknout 31 tisíc kusů, což je meziročně pokles o desetinu.

Knižní jízdní řád byl podle Šťáhlavského dříve součástí povinného vybavení například vlakových doprovodů a pokladen. Postupně byl ale nahrazen elektronickým vyhledáváním spojení v přenosné pokladně či počítači. „Lidé dnes obvykle vyhledávají spojení na internetu, prostřednictvím mobilního telefonu,“ dodal Štáhlavský.

Podle něj už navíc veřejnost příliš v klasických jízdních řádech neumí vyhledávat. „Přesto je stále skupina osob, která preferuje při hledání nebo cestování knižní jízdní řád. Pro tuto skupinu představuje stále významný nástroj obchodní a marketingové komunikace,“ dodal.

Knižní jízdní řády zmizely už dříve například v Rakousku či Německu.