Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pražce a koleje seženeme, vy je dáte dohromady. SŽDC mění opravy tratí

  12:47aktualizováno  12:47
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) mění zásadním způsobem systém stavebních zakázek, za které ročně utrácí desítky miliard korun. Klíčové díly a součásti pro stavby nakoupí zvlášť a u stavařů bude poptávat jen práci. Změna má přinést zlevnění staveb. První dvě soutěže se týkají pražců a kolejnic.

Výměna výhybek v pražském metru. Vyproštění původního pražce | foto: Dopravní podnik Praha

SŽDC je dosud odkázána na to, zda si zhotovitel stavby materiál sežene a za jakou cenu - ta je pak součástí jeho celkové nabídky. Loni správce kolejí poznal odvrácenou stránku tohoto systému: společnost Klement, která měla opravit trať ze Šumperku do Hanušovic, nesehnala včas u dodavatelů materiál a ze stavby musela odejít, aniž něco opravila. Vlaky tak zbytečně několik měsíců na trati nejezdily, přičemž cestující čeká výluka opět letos. To by se s centrálně zajištěným nákupem nemělo stát.

„Vzhledem k očekávaným objemům předpokládáme zlevnění jednotlivých poptávaných prvků. Budeme moci garantovat jednotnost a kvalitu použitých materiálů a zamezíme podobným případům, jako byla loňská spolupráce s firmou Klement,“ tvrdí mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

SŽDC už vypsalo soutěže na rámcové smlouvy například na nákup kolejnic nebo betonových pražců, ale v plánu je vypsat tyto soutěže i pro samotné investice. Smlouvy by měly platit dva roky.

Certifikace na pražce má jediná firma

V případě pražců půjde ale nejspíš o soutěž s předem jasným vítězem. Díly na českou železnici musí mít certifikace, ale v řadě případů je má jen jediná firma. Betonové pražce například v tuzemsku dodává jen společnost ŽPSV Uherský Ostroh patřící španělské skupině OHL. „Třeba právě tento model bude tím rozhodujícím důvodem k větší aktivitě dodavatelů a změně současného stavu,“ říká Ptačinský.

Fotogalerie

Problém s monopolním postavením jediné firmy se týká i dalších dílů na železnici. Na ministerstvu dopravy a v SŽDC loni vznikl rozsáhlý materiál, který monopoly popisuje, ale zatím se příliš nezměnilo. Důvodem je i to, že schvalování pro českou železnici trvá dlouho a objemy jednotlivých zakázek nejsou pro zahraniční výrobce atraktivní. Rámcové smlouvy by to mohly změnit. Plány na centrální nákup přicházejí po rekordním investičním roku.

Loni SŽDC prostavěla přes 40 miliard korun, letos je rozpočet výrazně skromnější. I tak čeká cestující opět řada výluk. V pondělí například vypukne více než tříměsíční nepřetržitá výluka kvůli modernizaci tratě mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde vlaky nahradí autobusy. U státních zakázek nejsou centrální nákupy příliš obvyklé, využívají se zatím například u energií či plynu, v případě silničářů se tak kupuje sůl na zimní posyp.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Čínské i evropské superrychlíky konkurují letadlům, USA ujel vlak

Na trať Paříž- Bordeaux nasadí francouzský dopravce SNCF nové jednotky TGV...

Cesta vlakem je na některých trasách v Asii a západní Evropě stejně rychlá jako letadlem. Vyplývá to z výzkumu časopisu...

Šejkové si létající paláce vzít nenechají. Emirates objednávají desítky A380

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropský výrobce letadel Airbus získal zakázku na 36 obřích letadel typu A380 od aerolinek Emirates. Nejdůležitější...

Česká dopravní Popelka už nebude v koutě. Přístavům připlují peníze

Přístav v Děčíně

Po letech půstu dostanou majitelé českých přístavů od státu stamiliony korun na opravy a investice do rozvoje. Program...

Najdete na iDNES.cz