Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chátrající nádraží procházejí ozdravnou kúrou, stála zatím čtvrt miliardy

  11:00aktualizováno  11:00
Správa železnic za první rok vložila do oprav převzatých nádraží 215 milionů korun. Dokončené jsou už například opravy nádraží v Kostomlatech nad Labem, Dobříši či Rakovníku. Celkem si rekonstrukce zanedbaných nádraží dle SŽDC vyžádají celkem zhruba deset miliard Kč.

Když redaktor iDNES.cz spatřil zastávku Dolenice na Znojemsku, byl v šoku: „Vůbec se mi nechtělo věřit, že takto může vypadat zastávka v 21. století,“ popsal. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Správa železnic získala více než 1 500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun od Českých drah k začátku loňského července a plánuje jejich rekonstrukce. Do konce roku plánuje na opravy vynaložit dalších zhruba 600 milionů korun, sdělila v pondělí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Fotogalerie

To je ale pouze začátek rozsáhlých oprav tuzemských nádraží. Podle náměstka ředitele SŽDC Tomáše Drmoly, který odpovídá za správu majetku, si rekonstrukce zanedbaných nádraží vyžádají celkem zhruba deset miliard Kč.

Novou či opravenou fasádu mají nádraží v Ivančicích, Novém Jičíně, Háji ve Slezsku, Rumburku, Ústí nad Labem západ, Boleticích či Stráži nad Ohří.

Dosud prováděla firma především opravy menšího rozsahu jako například výměnu oken a dveří, opravy přístřešků, střešních krytin a fasád. Přednost přitom mají zanedbaná nádraží v krajským městech a v důležitých železničních uzlech, kde je největší počet cestujících.

Pronajmout, nebo prodat?

U nádražních budov, které nevyužívá dostatek cestujících a nedá se očekávat zájem komerčních a státních subjektů o pronájem, zvažuje SŽDC prodej. Primárně by takové objekty mohly koupit města a obce, podle zákona je ale SŽDC musí nejprve nabídnout ve veřejných výběrových řízeních.

Fakticky by takovýto postup kopíroval zkušenosti SŽDC s několikakolovým prodejem nevyužívaných železničních tratí. V poslední fázi, pokud by o nádražní budovy neměl zájem nikdo, by přicházela v úvahu jejich demolice, uvedl nedávno generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

SŽDC provozuje celostátní železniční sítě a regionální dráhy ve vlastnictví státu. Působí dále jako investor výstavby tratí, sestavuje také jízdní řád. Stará se o zhruba 9 400 kilometrů tratí a zaměstnává přes 17 000 osob. Firma patří k největším investorům do stavebnictví v ČR. Výstavbu financuje zejména z veřejných zdrojů, hlavně z fondů EU. Jedním z největších projektů je dnes stavba dvoutubusového čtyřkilometrového tunelu na trati z Rokycan do Plzně za 3,9 miliardy korun.

Nové nádraží v Karlových Varech:

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Plavba 21. století: dvoupatrové apartmány a panoramatický výhled na oceán

Nová výletní loď Celebrity Edge je pro 2900 pasažérů, vyplout by měla poprvé v...

Dvoupatrové apartmány s bazénem, výsuvná terasa a „létající restaurace“, která se pohybuje po obvodu paluby. Výletní...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...



Najdete na iDNES.cz