Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chátrající nádraží procházejí ozdravnou kúrou, stála zatím čtvrt miliardy

  11:00aktualizováno  11:00
Správa železnic za první rok vložila do oprav převzatých nádraží 215 milionů korun. Dokončené jsou už například opravy nádraží v Kostomlatech nad Labem, Dobříši či Rakovníku. Celkem si rekonstrukce zanedbaných nádraží dle SŽDC vyžádají celkem zhruba deset miliard Kč.

Když redaktor iDNES.cz spatřil zastávku Dolenice na Znojemsku, byl v šoku: „Vůbec se mi nechtělo věřit, že takto může vypadat zastávka v 21. století,“ popsal. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Správa železnic získala více než 1 500 nádražních budov za 3,3 miliardy korun od Českých drah k začátku loňského července a plánuje jejich rekonstrukce. Do konce roku plánuje na opravy vynaložit dalších zhruba 600 milionů korun, sdělila v pondělí mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

Fotogalerie

To je ale pouze začátek rozsáhlých oprav tuzemských nádraží. Podle náměstka ředitele SŽDC Tomáše Drmoly, který odpovídá za správu majetku, si rekonstrukce zanedbaných nádraží vyžádají celkem zhruba deset miliard Kč.

Novou či opravenou fasádu mají nádraží v Ivančicích, Novém Jičíně, Háji ve Slezsku, Rumburku, Ústí nad Labem západ, Boleticích či Stráži nad Ohří.

Dosud prováděla firma především opravy menšího rozsahu jako například výměnu oken a dveří, opravy přístřešků, střešních krytin a fasád. Přednost přitom mají zanedbaná nádraží v krajským městech a v důležitých železničních uzlech, kde je největší počet cestujících.

Pronajmout, nebo prodat?

U nádražních budov, které nevyužívá dostatek cestujících a nedá se očekávat zájem komerčních a státních subjektů o pronájem, zvažuje SŽDC prodej. Primárně by takové objekty mohly koupit města a obce, podle zákona je ale SŽDC musí nejprve nabídnout ve veřejných výběrových řízeních.

Fakticky by takovýto postup kopíroval zkušenosti SŽDC s několikakolovým prodejem nevyužívaných železničních tratí. V poslední fázi, pokud by o nádražní budovy neměl zájem nikdo, by přicházela v úvahu jejich demolice, uvedl nedávno generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

SŽDC provozuje celostátní železniční sítě a regionální dráhy ve vlastnictví státu. Působí dále jako investor výstavby tratí, sestavuje také jízdní řád. Stará se o zhruba 9 400 kilometrů tratí a zaměstnává přes 17 000 osob. Firma patří k největším investorům do stavebnictví v ČR. Výstavbu financuje zejména z veřejných zdrojů, hlavně z fondů EU. Jedním z největších projektů je dnes stavba dvoutubusového čtyřkilometrového tunelu na trati z Rokycan do Plzně za 3,9 miliardy korun.

Nové nádraží v Karlových Varech:

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Zvažte znovu odkup českého Kapsche, vyzvala firma stát

Ilustrační snímek

Výběrčí mýta v Česku, společnost Kapsch, poslala státu druhou oficiální nabídku na odprodej své české pobočky. Oproti...

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Jedna jízdenka pro celé Česko se prodraží, systém vyjde na 250 milionů

Ilustrační snímek

Vybudování a pětiletý provoz integrovaného systému, který má cenu jednotné jízdenky přerozdělit mezi jednotlivé...

Najdete na iDNES.cz