Nová lokomotiva Vectron se příští rok zřejmě objeví i na trasách v Česku.

Nová lokomotiva Vectron se příští rok zřejmě objeví i na trasách v Česku. | foto: RegioJet

Analýza: Proč bude jezdit do Brna i RegioJet a nezůstane monopol ČD

  • 54
Jedno z nejvíce očekávaných rozhodnutí na české železnici letošního roku je už definitivně potvrzené. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přidělila tři páry vlaků mezi Prahou a Brnem RegioJetu, České dráhy uspěly se žádostí pouze o jeden pár spojů, o které se přely se soukromým dopravcem.

Rozhodnutí už vyvolává vlnu spekulací, zda SŽDC neustoupila velkému mediálnímu tlaku RegioJetu. Ve skutečnosti jí ale nic jiného nezbylo: hlavní je totiž materiál jménem Prohlášení o dráze, který rozhoduje, jak volit mezi dopravci v případě, že mají zájem o kapacitu na trati ve stejnou dobu.

Naplnění kapacity brněnského hlavního nádraží podle SŽDC neumožňuje v požadovaných časech vyhovět žádostem obou dopravců. Zákon o dráhách uvádí, že přednost mají ti dopravci, kteří jezdí v objednávce státu či kraje nebo provozují kombinovanou dopravu. To však nebyl příklad ani jednoho, i když se České dráhy pokusily z komerčních vlaků udělat vlaky veřejně objednané, a to za pomoci bývalého radního pro dopravu v Pardubickém kraji Jaromíra Duška(více čtěte zde).

RegioJet zkracuje vlaky, potřebuje vagony na nové spoje do Brna

V tu chvíli proto přichází na řadu poslední bod - přidělení podle Prohlášení o dráze. Rozsáhlý materiál aktualizovaný každý rok říká už jasněji, jakými kritérii se při přidělování spojů řídit v případě vlakové „remízy“.

Materiál stanovuje pořadí důležitosti. První je kapacita pro trasu, která je předem dohodnutá na mezinárodní konferenci jízdních řádů, druhý bod hovoří o tom, kdo požaduje větší rozsah drážní dopravy co do počtu vlaků.

Právě díky těmto bodům RegioJet kapacitu získal. Slovenská strana se totiž rozhodla přidělit kapacitu právě RegioJetu, čímž dostal RegioJet přednost. Stejně tak RegioJet chce jezdit s požadovanými vlaky každý den, České dráhy nechtěly jezdit v sobotu.

Konkrétní spoje

Spoj Praha - Brno - Bratislava s odjezdem z pražského hlavního nádraží v 15:19 a v opačném směru z Brna v 7:09 byl přidělen RegioJetu, protože dané spoje zajišťují dle objednávky dopravní obslužnost v mezinárodním rozsahu. Vlak s odjezdem z Prahy v 16:19 a v opačném směru z Brna hl. n. v 8:09 budou zajišťovat České dráhy, neboť dopravce RegioJet požádal o kapacitu pozdě.

Rychlíkový chaos. České dráhy odmítají uznávat jízdenky nové konkurence

Dále byla dopravci RegioJet přidělena trasa spoje z Prahy hl. n. v 17:19 do Starého Města u Uherského Hradiště a v opačném směru v 6:09 z brněnského hlavního nádraží. Rozhodovala četnost spojů, kdy dopravce RegioJet zažádal o kapacitu uvedených spojů denně a jedná se o větší rozsah dopravní obslužnosti.

Dopravci RegioJet byla také přidělena kapacita pro požadované trasy Praha – Brno – Bratislava s odjezdem z Prahy hl. n. v 7:19, z Brna hl. n. v 17:09. Českým drahám pak byla přidělena kapacita pro požadované trasy v 18:19 z Prahy hl. n., z Brna hl. n. v 15:09. „V těchto trasách však nedošlo ke kolizi žádostí obou dopravců,“ dodala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

ČD na trase do Brna stále nejsilnější

České dráhy zatím nechtějí verdikt komentovat, s rozhodnutím se seznamují. V případě nesouhlasu se mohou obrátit na Drážní úřad. V případě nesouhlasu s rozhodnutím SŽDC mohou příslušní žadatelé požádat drážní správní úřad, kterým je Drážní úřad, o přezkoumání postupu při přidělování kapacity dráhy včetně jeho výsledků.

České dráhy budou ale na trase i nadále výrazně dominantním dopravcem: kromě každé hodiny, kdy jezdí railjety či vlaky EuroCity, ještě nabídku doplňují rychlíky Praha - Brno přes Pardubice či Havlíčkův Brod. Počet cestujících mezi Prahou a Brnem ve vlacích v posledních letech výrazně roste.