Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Železnice prohrála soud o elektřinu. Poslala miliardu korun na konto ČEZ

  8:15aktualizováno  8:15
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prohrála po pěti letech soudní spor o neodebranou elektřinu s polostátní firmou ČEZ. Správce železnice tak musel poslat elektrárenské firmě 1,131 miliardy korun. „K odeslání peněz už došlo,“ potvrdil člen správní rady SŽDC a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Proti verdiktu ještě SŽDC plánuje podat dovolání. Peníze však musela podle rozhodnutí vrchního soudu zaplatit teď. Spor se týká období, kdy na trhu klesla cena elektřiny a SŽDC ji začala kupovat od jiných dodavatelů a původní smlouvu s ČEZ vypověděla.

Ze sporu mají největší prospěch právníci: jen k advokátovi ČEZ Radku Pokornému putovalo od SŽDC téměř 9 milionů korun jako náhrada nákladů 

Peníze budou  SŽDC chybět v letošním rozpočtu, který s takovým výdajem nepočítal. Ministerstvo dopravy teď přemýšlí, jak výpadek pokrýt. „SŽDC požaduje speciální dotaci, řešíme, kde peníze vzít,“ uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Podle něj by bylo možné například využít peníze, které měl stát původně připravené na dopravní stavby financované pouze z národních zdrojů, ale později se mu na ně podařilo získat evropské dotace. SŽDC ovšem hrozí, že prohra nebude jediná.

„Schyluje se k další podobné žalobě kvůli elektřině objednané na rok 2011, půjde o podobnou částku,“ upozorňuje zdroj ze Správní rady SŽDC. Podle něj má organizace zájem o mimosoudní dohodu s ČEZ, jednání jsou však teprve na začátku.

Spor dvou státních firem o tak velké peníze se zdá být absurdní. ČEZ však musí škodu vymáhat už proto, že kdyby tak nečinil, mohli by soukromí akcionáři ovládající 30 procent firmy manažerům vyčítat, že poškozují jejich zájmy. SŽDC se pak roky vytrvale soudila hlavně proto, že v první instanci jí v dubnu 2014 dal Městský soud v Praze za pravdu. ČEZ se ale odvolal a po třech následujících soudních řízeních se situace obrátila v jeho prospěch.

Elektřinu u ČEZ si objednávala SŽDC už v roce 2008. Poté však začal platit nový energetický zákon, který uvolnil trh s elektřinou a umožnil, aby na něj vstoupila také sesterská firma SŽDC České dráhy. Ty nakoupily proud pro správce železnic za výhodnějších podmínek a SŽDC původní smlouvu s ČEZ vypověděla.

Energetická firma však výpověď neuznala a zažalovala železnice o náhradu 800milionové škody, která po pěti letech soudů vystoupala kvůli úrokům a nákladům na soudní řízení na více než miliardu. Soud dopřál ČEZ úrok z prodlení ve výši přes osm procent. Kvůli smlouvě stál u soudu i někdejší šéf SŽDC Jan Komárek. Soud ho však loni osvobodil, protože nikdo neprokázal, že při podpisu kontraktu věděl o tom, že ceny ve smlouvě neodpovídají aktuálním tržním cenám.

SŽDC totiž kontrakt uzavřela těsně po vypuknutí krize, kdy už ceny začaly klesat. Přestože se ceny za megawatthodinu na trhu tehdy pohybovaly kolem 1 500 korun, SŽDC přistoupila na sumu 1 981 korun. Bývalému řediteli prý pomohlo i to, že v zákoně o SŽDC ani ve vnitřních předpisech nic řediteli organizace nepřikazuje, aby s jejím majetkem hospodařil zodpovědně.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravce Ryanair nakupuje nové letouny Boeing 737 MAX.
Pracujte ještě 10 dní a dáme vám 300 tisíc bonus. Piloti Ryanair odmítli

Skupina pilotů irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair odmítla bonus, který jim vedení podniku nabízí oplátkou za změnu dovolené. Místo toho požadují...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.