Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drážní zakázka desetiletí. Stát zrychlí za 6,2 miliardy vlaky na jih

  8:56aktualizováno  8:56
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsala dlouho očekávanou soutěž na modernizaci železniční tratě z Prahy do Českých Budějovic mezi Voticemi a Sudoměřicemi. Jde o bezkonkurenčně největší stavební zakázku od státu v letošním roce, na železnici pak největší za posledních deset let.

Vlakové nádraží České Budějovice. Nástupiště už je opravené, budova na rekonstrukci stále čeká. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Odhadovaná cena zakázky, která má zefektivnit železniční trať z Prahy do Českých Budějovic, je 6,237 miliardy korun. Podle údajů ve věstníku veřejných zakázek bude zakázka dvoukolová: nejprve firmy podají do 23. června žádost o kvalifikaci, a pokud projdou, mohou podávat nabídky.

Vítězná firma má celý úsek zdvojkolejnit a zrychlit, na zakázku bude mít téměř 4 roky (46 měsíců). Celý úsek je potom v podstatě novostavbou včetně stavby dvou nových tunelů a více než dvaceti mostů.

Zakázka přichází v době, kdy si stavební firmy stěžují na nedostatek práce od státu, zejména v dopravním stavitelství. Ředitelství silnic a dálnic sice loni na podzim vypsalo zakázky za více než dvacet miliard korun, šlo ale jen o kvalifikace a mezitím se soutěže nepohnuly. Dá se proto očekávat poměrně velký boj firem, který by mohl stlačit i cenu.

Stavba je součástí čtvrtého koridoru, do kterého stát nalil v posledních letech desítky miliard. Zatím posledním dokončeným úsekem na této trase je úsek z Benešova do Votic včetně řady nových tunelů. I díky nim se už letos jízdní doba z Prahy do Českých Budějovic zkrátila pod dvě hodiny.

Zakázka nabrala více než roční zpoždění kvůli novému povolování vlivu na životní prostředí EIA. Koridor do Českých Budějovic bude ale stále ještě nedokončený. Dva roky zpoždění má například modernizace úseku Doubí - Soběslav. Nejasný je i termín zahájení prací na úseku Nemanice - Ševětín.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...

VIDEO: Za hodinu tam a zpátky. První rychlovlaky spojí Hongkong s Čínou

Čínské rychlovlaky

Z čínského Kantonu v neděli vyjede vysokorychlostní vlak a po 140 kilometrů dlouhé trati zamíří do Hongkongu. Nové...

V Nizozemsku otevřeli plastovou cyklostezku. Z plastů mohou být i silnice

V Nizozemsku mají první cyklostezku z plastů. V budoucnu se stejnou technologií...

Plasty, které zamořují oceány, našly nové využití. Tři nizozemské firmy z nich postavily vůbec první plastovou...

Najdete na iDNES.cz