Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

  5:01aktualizováno  5:01
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

CityElefant | foto: České dráhy

Systém automatického vedení vlaku (AVV) má zvýšit bezpečnost provozu, snížit náklady na energii i zajistit lepší dodržování jízdního řádu na trati. Výkon lokomotivy nebo jednotky řídí automat, který si například spočítá, kdy snížit výkon tak, aby vlak dojel do příští zastávky podle jízdního řádu.

SŽDC musela pokrýt část železniční sítě adresnými traťovými informačními body, které umožňují určit okamžitou polohu a směr jízdy vlaku na trati v okamžiku průjezdu. Nově bylo pokryto dalších více než dvě stě kilometrů. „Zároveň se zacelila i síť již vybudovaných částí a vlaky mohou samočinně jezdit po delších souvislých úsecích. Tím dochází k vyšším úsporám paliva a trakční energie,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Správci železnice počítají s rozšířením, ale zatím není jasný konkrétní plán, na které další tratě. Dosud je pokrytý hlavní koridor z Děčína do Břeclavi, z České Třebové až do Mostů u Jablunkova nebo z Břeclavi do Ostravy. Pokrytí má ale například i trať z Hradce Králové do Trutnova nebo z Brna do Jihlavy.

Vozidla vybavená technologií pro AVV nemusí mít systém automaticky zapnutý, záleží na dopravci či strojvedoucím. Technologii s AVV měl i CityElefant, který v srpnu vjel na dvoranu Masarykova nádraží. Strojvedoucí ji ale vypnul.

Lokomotiv a jednotek umožňující jízdu s autopilotem v Česku zatím příliš není. České dráhy mají technologii zatím na 230 vozidlech, nejvíce pak na jednotkách CityElefant či Interpanter nebo lokomotivách řady 380. Vybaveny jsou i motorové lokomotivy a motorové vozy, například řada 750.7 a 842.

Tato vozidla obsluhují například trať Brno - Jihlava, která je jednou z mála neelektrifikovaných, kde AVV u nás je. „Hlavní přínos je v oblasti úspor energie, kdy zařízení může vést vlak v optimálních parametrech, tedy s pozitivním dopadem do ekologie a ekonomiky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

SŽDC zaplatila za rozšíření AVV ve dvou zakázkách přes dvě stě milionů korun, dodaly je společnosti AŽD Praha a Starmon, většinu peněz zaplatila Evropská unie.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy

RegioJet letos rozšířil flotilu o nové autobusy Scania Irizar i8

K omezení důležitých linek, které spojují zlínský region se zbytkem republiky, přistoupily soukromé dopravní...

Taxi bez řidiče? Uber si chce pořídit 24 tisíc samořízených aut

Ilustrační foto.

Alternativní taxislužba Uber hodlá od švédské společnosti Volvo koupit až 24 000 osobních vozů s autonomním řízením....

Vylepšená aplikace Jízdní řády IDOS zrychlila hledání a umí koupit jízdenku

Jízdní řády IDOS

Mobilní aplikace Jízdní řády IDOS prošla zásadní aktualizací. Vyhledávač dopravních spojení, který byl vyhlášen...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.