Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

  5:01aktualizováno  5:01
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

CityElefant | foto: České dráhy

Systém automatického vedení vlaku (AVV) má zvýšit bezpečnost provozu, snížit náklady na energii i zajistit lepší dodržování jízdního řádu na trati. Výkon lokomotivy nebo jednotky řídí automat, který si například spočítá, kdy snížit výkon tak, aby vlak dojel do příští zastávky podle jízdního řádu.

SŽDC musela pokrýt část železniční sítě adresnými traťovými informačními body, které umožňují určit okamžitou polohu a směr jízdy vlaku na trati v okamžiku průjezdu. Nově bylo pokryto dalších více než dvě stě kilometrů. „Zároveň se zacelila i síť již vybudovaných částí a vlaky mohou samočinně jezdit po delších souvislých úsecích. Tím dochází k vyšším úsporám paliva a trakční energie,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Správci železnice počítají s rozšířením, ale zatím není jasný konkrétní plán, na které další tratě. Dosud je pokrytý hlavní koridor z Děčína do Břeclavi, z České Třebové až do Mostů u Jablunkova nebo z Břeclavi do Ostravy. Pokrytí má ale například i trať z Hradce Králové do Trutnova nebo z Brna do Jihlavy.

Vozidla vybavená technologií pro AVV nemusí mít systém automaticky zapnutý, záleží na dopravci či strojvedoucím. Technologii s AVV měl i CityElefant, který v srpnu vjel na dvoranu Masarykova nádraží. Strojvedoucí ji ale vypnul.

Lokomotiv a jednotek umožňující jízdu s autopilotem v Česku zatím příliš není. České dráhy mají technologii zatím na 230 vozidlech, nejvíce pak na jednotkách CityElefant či Interpanter nebo lokomotivách řady 380. Vybaveny jsou i motorové lokomotivy a motorové vozy, například řada 750.7 a 842.

Tato vozidla obsluhují například trať Brno - Jihlava, která je jednou z mála neelektrifikovaných, kde AVV u nás je. „Hlavní přínos je v oblasti úspor energie, kdy zařízení může vést vlak v optimálních parametrech, tedy s pozitivním dopadem do ekologie a ekonomiky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

SŽDC zaplatila za rozšíření AVV ve dvou zakázkách přes dvě stě milionů korun, dodaly je společnosti AŽD Praha a Starmon, většinu peněz zaplatila Evropská unie.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.