CityElefant

CityElefant | foto: České dráhy

Místo strojvůdce autopilot. SŽDC přidala zařízení pro plynulou jízdu

  • 61
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila další část pokrytí české železnice zařízením pro automatické vedení vlaků. Pokrývá už přes tisíc kilometrů. Strojvedoucí tak na některých tratích v Česku mohou nově řízení vlaků přenechat víceméně kompletně automatu. Využívat ho může zatím ale jen část lokomotiv a jednotek.

Systém automatického vedení vlaku (AVV) má zvýšit bezpečnost provozu, snížit náklady na energii i zajistit lepší dodržování jízdního řádu na trati. Výkon lokomotivy nebo jednotky řídí automat, který si například spočítá, kdy snížit výkon tak, aby vlak dojel do příští zastávky podle jízdního řádu.

SŽDC musela pokrýt část železniční sítě adresnými traťovými informačními body, které umožňují určit okamžitou polohu a směr jízdy vlaku na trati v okamžiku průjezdu. Nově bylo pokryto dalších více než dvě stě kilometrů. „Zároveň se zacelila i síť již vybudovaných částí a vlaky mohou samočinně jezdit po delších souvislých úsecích. Tím dochází k vyšším úsporám paliva a trakční energie,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Správci železnice počítají s rozšířením, ale zatím není jasný konkrétní plán, na které další tratě. Dosud je pokrytý hlavní koridor z Děčína do Břeclavi, z České Třebové až do Mostů u Jablunkova nebo z Břeclavi do Ostravy. Pokrytí má ale například i trať z Hradce Králové do Trutnova nebo z Brna do Jihlavy.

Vozidla vybavená technologií pro AVV nemusí mít systém automaticky zapnutý, záleží na dopravci či strojvedoucím. Technologii s AVV měl i CityElefant, který v srpnu vjel na dvoranu Masarykova nádraží. Strojvedoucí ji ale vypnul.

Lokomotiv a jednotek umožňující jízdu s autopilotem v Česku zatím příliš není. České dráhy mají technologii zatím na 230 vozidlech, nejvíce pak na jednotkách CityElefant či Interpanter nebo lokomotivách řady 380. Vybaveny jsou i motorové lokomotivy a motorové vozy, například řada 750.7 a 842.

Tato vozidla obsluhují například trať Brno - Jihlava, která je jednou z mála neelektrifikovaných, kde AVV u nás je. „Hlavní přínos je v oblasti úspor energie, kdy zařízení může vést vlak v optimálních parametrech, tedy s pozitivním dopadem do ekologie a ekonomiky,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

SŽDC zaplatila za rozšíření AVV ve dvou zakázkách přes dvě stě milionů korun, dodaly je společnosti AŽD Praha a Starmon, většinu peněz zaplatila Evropská unie.