Více než třetina Čechů vlastní chytrý telefon nebo tablet. Podle odhadů výzkumných agentur tento podíl v dalších letech i nadále poroste. Co však je dobrá zpráva pro prodejce elektroniky, není dobré pro výrobce alkoholu a provozovatele restaurací.
Podle průzkumu společnosti g82 pro importéra tvrdého alkoholu Rémy Cointreau o trendech ve spotřebě totiž přibývá zákazníků, kteří si s sebou nosí chytré telefony a tablety i do hospody. Místo povídání s přáteli u piva pak celou dobu surfují na internetu a při tom i méně vypijí.
"Mladí jdou do hospody s tabletem a chytrým telefonem. Pak do něj čtyři hodiny koukají a při tom si dají jen dvě piva," popsal Ondřej Roček, marketingový ředitel Rémy Cointreau, která na český trh dodává značky jako je Metaxa nebo Tullamore D.E.W.
Podle Ondřeje Hladkého z agentury g82 si na nový trend stěžoval v podstatě každý oslovený hostinský. "Mladí přijdou, ale vůbec se spolu nebaví. Ještě ve dveřích si povídají, ale jak si sednou, každý vytáhne mobil nebo počítač a začnou hrát hry, něco hledat nebo se bavit s někým bůhvíkde, ale ne s těmi, co sedí vedle něho," popsal agentuře jeden z provozovatelů restaurace.
Trend se týká především nejmladších konzumentů do 30 let, ani osamělí příslušníci střední generace hledící několik hodin do monitoru nejsou však žádnou výjimkou. "Mnoho lidí má třeba hypotéku a musí šetřit. Sednou si, dají si jedno pivo, které pijí celý večer a přitom hledí do počítače," dodal Martin Souček z g82. Tradiční hospodští štamgasti, kteří chodí do restaurace pravidelně diskutovat nebo si zahrát karty a při tom vypít pět a více piv přetrvávají ještě ve venkovských oblastech a patří spíše mezi starší věkové skupiny.
Restauratéři na druhé straně Atlantiku však už našli způsob, jak proti surfujícím zákazníkům bojovat. Bar Salve Jorge v brazilském San Paulu začal čepovat pivo do speciálně tvarovaných sklenic, které je nutné podložit mobilním telefonem. V opačném případě se takzvaná "Offline Glass" převrhne.