Expert: Tahanice o vysílání Ligy mistrů změní obchod s televizními právy

  17:58aktualizováno  17:58
Zákaz neoprávněného vysílání fotbalové Ligy mistrů na satelitních a kabelových televizích může zásadně změnit obchodní modely s vysílacími právy. V reakci na krok O2 to uvedl v rozhovoru pro iDNES.cz odborník na mediální právo, advokát Filip Winter.

Hvězdné barcelonské trio (zleva) Luis Suárez, Lionel Messi a Neymar už na kabelovce či satelitu tak často neuvidíte, | foto: Kai PffanenbachReuters

Postup O2 vyvolal mezi diváky značnou nevoli, ale z podnikatelského pohledu je asi logický a pochopitelný, souhlasíte?
Jistě, investice do výhradních práv se musí vrátit ve sledovanosti, jinak by obchod neměl smysl. Každý, kdo pořad sleduje jinde, tak z hlediska O2 obchod kazí.

Mají operátoři, na které se vztahuje předběžné opatření, podle vás nějakou šanci se bránit?
Podle mého názoru mají, a nikoliv malou. Předběžné opatření skutečně není rozhodnutím o samotném předmětu sporu, ani jej nijak nepředvídá. Neznám samozřejmě konkrétní smlouvy a okolnosti případu, ale otázkou, kterou se také bude možná soud zabývat, je tedy i to, zda územní výhradní práva vůbec mohou existovat a mohou být předmětem reálného obchodu. Jinými slovy, zda by O2 nemělo spíše „reklamovat“ to, co koupilo, u toho, kdo jí nesplněnou výhradnost prodal.

Místo fotbalu tma. Ligu mistrů smíte vidět jen u nás, vymohla si O2

Myslíte, že zákazníci mají nějaký právní nárok vůči svému poskytovateli kabelové či satelitní televize? V průběhu využívání služby se svým způsobem snížila nabídka programů, za které si platí a využívají je.
Neumím tuto otázku úplně posoudit, protože bude záležet zejména na konkrétních smluvních podmínkách poskytovatelů.

Není to další důkaz toho, že legislativa, ať už česká, nebo evropská, nedokáže reagovat na nové technologické fenomény. Nemůže to vést k nějakým zásadním změnám v evropské právní praxi v této oblasti?
Exkluzivita vysílacích práv pro určité území je v době internetu, satelitů a jiných technologií již nejspíše nereálným, překonaným pojmem. V dobách monopolu pozemní televize nepochybně bylo možné a obchodně výhodné prodávat tento druh územní exkluzivity, ale moderní komunikační technologie již žádné teritorium nemají, jsou prostě všude, a územní exkluzivita tak do značné míry reálně nemůže existovat.

Očekáváte, že tento spor může utrhnout lavinu podobných sporů? A nemůže se to v budoucnu promítnout i do nabídek kabelových a satelitních operátorů?
Ne, neočekávám. Osobně se domnívám, že jako vždy nakonec zvítězí technologie, tedy že se vysílatelé smíří s tím, že žádnou skutečnou územní výhradnost již prostě koupit nelze a naleznou si jiné obchodní modely.

Vzpomenete si na jiný příklad, kdy došlo k blokování televizního obsahu zahraničních televizních stanic kvůli nějaké národní licenci?
Ne, na takový případ si osobně nevzpomínám. Nicméně velký spor o právo vysílat fotbal se odehrál před lety v Česku, ale ještě na přehledném hřišti pozemních televizí: tehdy mimo jiné vedl k definici takzvaných krátkých devadesátivteřinových zpravodajských výňatků, o které nelze žádného vysílatele připravit.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zmrzlina nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama potravinářské firmy Frujo na značku Toje využívá jazykový sexismus,...

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...

Vodní kanál Dunaj–Odra–Labe je ekonomicky efektivní, tvrdí ministerstvo

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Projekt vodního kanálu Dunaj–Odra–Labe je podle ministerstva dopravy ekonomicky efektivní z pohledu dopravního,...



Najdete na iDNES.cz