Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy reagují na konkurenci cenovým paradoxem: jedete blíž, platíte víc

  5:01aktualizováno  5:01
Dráhy umějí velice rychle zlevnit své jízdenky i o třetinu, když se někde objeví konkurence. A jinde naopak dál vybírat za každý ujetý kilometr klidně dvojnásobek. Zatím posledním případem je spojení mezi Prahou a Teplicemi.

Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce byla zastavena kvůli nedostatku peněz. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Na trať mezi oběma městy vtrhla s novou autobusovou linkou společnost Arriva s výrazně nižší cenou. A České dráhy zareagovaly. Jízdenky zlevnily ze 109 na 69 korun, tedy o více než třetinu. Jenže ceny lístků z ostatních stanic na trase zůstaly stejné, takže například i jízdenka z Roudnice nad Labem do Prahy je dražší než z Teplic. „Jsme rádi, že konkurence pomáhá cestujícím, jen se bojíme, abychom toto nakonec neplatili z daní,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.

Podobné případy znají pasažéři z jiných tratí. Nejznámější je spojení mezi Prahou a Ostravou, kde jsou nižší ceny jízdenek mezi stanicemi, ve kterých zastavují soukromníci.

Například kvůli zastavování Leo Expressu České dráhy v prosinci změnily svůj ceník z Kolína. Podobně mají České dráhy speciální ceny na trasách, kde jim konkurují autobusy.

České dráhy na takovém kroku nevidí nic divného. „Cílem společnosti je dosáhnout co nejvyšší tržby na otevřeném dopravním trhu,“ vysvětluje mluvčí Petr Šťáhlavský. Při stanovení cen musí vzít České dráhy podle Šťáhlavského v úvahu veškeré souvislosti, které na trase jsou. V případě Teplic je to především konkurence.

Běžnou praxí se na české železnici i u soukromých dopravců stalo, že při spojení mezi některými městy se vyplatí rozdělit cestu do dvou lístků. Například u RegioJetu při nákupu jízdenky z Prahy do Žiliny zaplatíte 230 korun. Když si však koupíte jízdenku z Prahy do Ostravy az Ostravy do Žiliny stejným vlakem, zaplatíte jen 216 Kč.

Běžný kilometrový tarif je přežitkem

České dráhy přišly s akčními cenami do vybraných destinací už před dvaceti lety kvůli tomu, že u některých tras je železnice v nevýhodě oproti silnici delším trasováním.

Podle Miroslava Vyky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě takové případy ukazují, že běžný tarif, kdy se vypočítává cena jízdenky podle projetých kilometrů, je už přežitkem z doby lepenkových jízdenek.

„Klíčové by mělo být, aby cena odpovídala kvalitě nabízené služby,“ dodal Vyka. To se však na české železnici často neděje. Tarifní chaos na trase Praha–Ostrava nicméně ukazuje, že lidé s tím problémy nemají, protože všem třem dopravcům rostou počty zákazníků.

Podobné nelogičnosti v cenách jsou běžné v letecké dopravě, kde cenu ještě více určuje konkurence a letenka na jiný kontinent může být levnější než po Evropě.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Čínské i evropské superrychlíky konkurují letadlům, USA ujel vlak

Na trať Paříž- Bordeaux nasadí francouzský dopravce SNCF nové jednotky TGV...

Cesta vlakem je na některých trasách v Asii a západní Evropě stejně rychlá jako letadlem. Vyplývá to z výzkumu časopisu...

Konec plastu. České dráhy zavedly In Kartu v mobilu

InKarta

Pravidelní zákazníci Českých drah mohou vyměnit plastové věrnostní In Karty za aplikaci v chytrém mobilním telefonu....

Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu A380

Na druhou stranu, především v ekonomické třídě je A380 stejná "sardinkárna"...

Výrobce letadel Airbus zvažuje ukončení výroby největšího letounu pro cestující Airbusu A 380. Společnost výrobní...

Najdete na iDNES.cz