Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dráhy reagují na konkurenci cenovým paradoxem: jedete blíž, platíte víc

  5:01aktualizováno  5:01
Dráhy umějí velice rychle zlevnit své jízdenky i o třetinu, když se někde objeví konkurence. A jinde naopak dál vybírat za každý ujetý kilometr klidně dvojnásobek. Zatím posledním případem je spojení mezi Prahou a Teplicemi.

Fasáda teplického nádraží se měla opravovat již v roce 2006, ale rekonstrukce byla zastavena kvůli nedostatku peněz. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Na trať mezi oběma městy vtrhla s novou autobusovou linkou společnost Arriva s výrazně nižší cenou. A České dráhy zareagovaly. Jízdenky zlevnily ze 109 na 69 korun, tedy o více než třetinu. Jenže ceny lístků z ostatních stanic na trase zůstaly stejné, takže například i jízdenka z Roudnice nad Labem do Prahy je dražší než z Teplic. „Jsme rádi, že konkurence pomáhá cestujícím, jen se bojíme, abychom toto nakonec neplatili z daní,“ říká šéf Arrivy Daniel Adamka.

Podobné případy znají pasažéři z jiných tratí. Nejznámější je spojení mezi Prahou a Ostravou, kde jsou nižší ceny jízdenek mezi stanicemi, ve kterých zastavují soukromníci.

Například kvůli zastavování Leo Expressu České dráhy v prosinci změnily svůj ceník z Kolína. Podobně mají České dráhy speciální ceny na trasách, kde jim konkurují autobusy.

České dráhy na takovém kroku nevidí nic divného. „Cílem společnosti je dosáhnout co nejvyšší tržby na otevřeném dopravním trhu,“ vysvětluje mluvčí Petr Šťáhlavský. Při stanovení cen musí vzít České dráhy podle Šťáhlavského v úvahu veškeré souvislosti, které na trase jsou. V případě Teplic je to především konkurence.

Běžnou praxí se na české železnici i u soukromých dopravců stalo, že při spojení mezi některými městy se vyplatí rozdělit cestu do dvou lístků. Například u RegioJetu při nákupu jízdenky z Prahy do Žiliny zaplatíte 230 korun. Když si však koupíte jízdenku z Prahy do Ostravy az Ostravy do Žiliny stejným vlakem, zaplatíte jen 216 Kč.

Běžný kilometrový tarif je přežitkem

České dráhy přišly s akčními cenami do vybraných destinací už před dvaceti lety kvůli tomu, že u některých tras je železnice v nevýhodě oproti silnici delším trasováním.

Podle Miroslava Vyky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě takové případy ukazují, že běžný tarif, kdy se vypočítává cena jízdenky podle projetých kilometrů, je už přežitkem z doby lepenkových jízdenek.

„Klíčové by mělo být, aby cena odpovídala kvalitě nabízené služby,“ dodal Vyka. To se však na české železnici často neděje. Tarifní chaos na trase Praha–Ostrava nicméně ukazuje, že lidé s tím problémy nemají, protože všem třem dopravcům rostou počty zákazníků.

Podobné nelogičnosti v cenách jsou běžné v letecké dopravě, kde cenu ještě více určuje konkurence a letenka na jiný kontinent může být levnější než po Evropě.

Autor:



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Brněnské letiště nabídne exotická místa, vyšší komfort a parkoviště

Brněnské letiště.

Po nepříliš vydařeném loňském roce, kdy z brněnského letiště odletělo nejméně cestujících za posledních sedm let, se...

Plná nádrž zdražila od léta o 70 korun. Ceny nafty mohou dál růst

(Ilustrační snímek)

Řidiči na českých silnicích zaplatí za plnou nádrž o 70 korun více než v létě. A výdaje v dalších týdnech ještě...

Norové chtějí železnici do kraje půlnočního slunce i polární záře

Polární záře nad norským městem Tromso

Norsko uvažuje o vybudování železniční trati dlouhé téměř 400 kilometrů, která by spojila arktické město Tromsö s...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.