Petr Rusek předseda představenstva Tatry

Petr Rusek předseda představenstva Tatry | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Tatra jede na asijská bojiště. Chce nabírat nové lidi

  • 43
Výrobce nákladních vozů Tatra pod vládou zbrojaře Jaroslava Strnada roste. Letos vyrobí o polovinu více vozidel, která zamíří do Indie i Jordánska. Bude hledat i nové zaměstnance. Návrat k masové výrobě ale neplánuje, chce se zaměřit na menší série.

V Evropě do civilu, ve světě do maskáčů. Kopřivnický výrobce nákladních speciálů Tatra Trucks se v zahraničí stále více rozkročuje. I díky tomu chce letos vyrobit přes 1 300 vozů, zatímco loni z linek vyjelo přesně 858 tatrovek.

Firma, která od roku 2013 patří do zbrojně-průmyslového impéria Jaroslava Strnada, buduje nové obchodní vztahy a prosazuje se zejména v Asii.

Zatím poslední velký obchod si šéfové Tatry přivezli z Jordánska. „Můžeme potvrdit velký kontrakt v Jordánsku, ale zároveň jsme vázáni mlčenlivostí, kterou nám smlouva přisuzuje,“ říká k tomu Petr Rusek, zkušený průmyslník, který už tři roky pro Strnada Tatru oživuje. To, že úspěšně, dokládá fakt, že si za své působení v Tatře nedávno vysloužil také pozici v nejvyšším vedení celého holdingu Czechoslovak Group.

Největším trhem je Indie

Podle neoficiálních informací by ještě letos mělo do Jordánska zamířit přes sto vozidel pro tamní královskou armádu. Půjde o dodávku připravených podvozků s motory a převodovkou, nadstavbu – tedy kabinu a další části – si bude zákazník montovat sám dle svých potřeb. Hodnota zakázky se údajně pohybuje ve vyšších stovkách milionů korun.

Největším exportním teritoriem letos bude jednoznačně Indie, i tam zamíří tatrovácké speciály do služeb ozbrojených sil. Indie byla již loni pro Tatru největším trhem po Česku a Slovensku. Letos do Indie vyveze 223 vozidel.

K čerstvým významným obchodům letos přibyl také Egypt, jehož armáda mohutně zbrojí. Tam letos z Kopřivnice vycestuje 120 speciálů, které si na místě zkompletuje tamní vojenský výrobce. Zatímco v Asii a Africe se Tatře daří zejména v obranném sektoru, v Evropě chce bodovat hlavně s civilními modely.

„Chceme uspět i na nejnáročnějším trhu v západní Evropě. Tam se chceme prosadit v zemědělství, těžebním průmyslu a stavebnictví. Nosným typem bude Tatra Phoenix,“ popisuje Rusek.

Firma však neplánuje návrat k masové výrobě (v 80. letech minulého století podnik například vyráběl asi 15 tisíc slavných tahačů T 815 ročně), ale nadále se chce zaměřovat na menší výrobní série, „kované“ na klíč konkrétním zákazníkům.

„Nesoupeříme se silničními tahači, kde jsou silné značky jako Iveco, Scania, Mercedes a další. My cíleně vyplňujeme mezery na trhu. Podmínky, které jinde nezvládnou, jsou pro nás výzva. Jde tedy o obtížné terény, které díky našemu unikátnímu podvozku naše vozy dokážou zdolat,“ popisuje základní filozofii současné Tatry Rusek.

„Počet tak není u Tatry vypovídající údaj, protože se jedná o speciály vyráběné v malých sériích nebo i jednotlivě. Na nich lze realizovat daleko vyšší přidanou hodnotu a marži než u masově vyráběných vozidel,“ dodává průmyslník, který kromě manažerské mise v Kopřivnici sám vlastní výrobní společnost Composite Components s obratem přes 300 milionů korun a ziskem 14 milionů čistého. Jen Tatra ho tedy neživí, ale jak sám říká, je to srdeční záležitost.

Tatra nabírá přes 200 lidí

Firma roste i z pohledu zaměstnanců, nové chce nalákat také letos. Samotná automobilka dnes zaměstnává 1 100 lidí, její dceřiná společnost Tatra Metalurgie, která funguje jako její kovárna a slévárna, dalších 720 osob.

Může se hodit

Na jobDNES.cz naleznete pracovní nabídky společnosti Tatra a dalších. Vyberte si nové zaměstnání ještě dnes.

„Letos chce automobilka Tatra přijmout dalších zhruba 200 lidí. Z dělnických profesí zejména obráběče kovů, automechaniky, elektromechaniky, lakýrníky a skladníky. Z technických profesí třeba konstruktéry a technology,“ vyjmenovává Rusek. Do dceřiné Tatry Metalurgie přijde dalších 45 lidí.

Společnost Tatra Trucks loni utržila 3,7 miliardy korun a zisk před zdaněním tvořil 390 milionů korun. A pro letošní rok Rusek očekává, že tržby protnou hranici čtyř miliard korun.

Na speciálech vyráběných v malých sériích lze realizovat daleko vyšší přidanou hodnotu a marži než u masově vyráběných vozidel.