Tatra a.s. | |||
2000 | 1999 | 1998 | |
Tržby (miliard Kč)* | 4,19** | 2,77 | 4,37 |
Zisk (milionů Kč)* | 239** | - 2 635 | - 395 |
Výroba vozů (ks) | 1686 | 1209 | 1473 |
Prodej vozů (ks) | 1632 | 1123 | 1656 |
* ... nekonsolidované výsledky; ** ... odhad; pramen: Tatra |
Tržby se za deset měsíců roku 2000 vyšplhaly na 3,36 miliardy korun, za celý rok 1999 dosáhly téměř 2,8 miliardy korun.
Dobrý výsledek je způsoben i oddlužením ve výši 4 miliardy korun, které Konsolidační banka kapitalizovala a převedla na Kras, dceřinnou společnost Fondu národního majetku. Kras drží necelých 79 procent akcií, skupina Konsolidační banky 13 procent a drobní akcionáři přes 8 procent akcií.
Tatra zaměstnává necelých 2900 lidí, zhruba stejný počet jich pracuje v dceřinných společnostech.
Staré vozy bude Tatra vykupovat
Na zvýšení tuzemských prodejů připravila firma ve spolupráci s CAC Leasing projekt financování nákupu nových vozů za výhodnějších podmínek. Další zbraní v boji s konkurencí má být výkup starých vozů Tatra řady T148 a T813 a všech novějších na protiúčet.
Podle statistik je z 25 tisíc nákladních automobilů Tatra registrovaných v Česku kolem 6 tisíc vozidel starších dvaceti let. Evropská unie připravuje zákon znemožňující počínaje rokem 2003 provoz vozů, které nebudou plnit ekologické standardy EURO II.
Česká republika se chystá k tomuto opatření, byť ne tak tvrdému či razantnímu, přistoupit také. Rovněž se očekává přijetí zákonů ukládajících výrobcům povinnost přebírat a na vlastní náklady zajišťovat ekologickou likvidaci svých výrobků.
Proto bude Tatra od zákazníků, kteří si zakoupí v dané lhůtě nové vozidlo Tatra a splní vyhlášené podmínky, odkupovat na protiúčet jednu starou Tatru za 100 000 korun.
Stará auta budou následně ekologicky likvidována ve spolupráci s Recyklačním závodem ŽDB, který má na ekologickou likvidaci vozidel certifikát.
Tatra Jamal nové typové řady T 163 s kapotovou kabinou pro nejtěžší terénní provoz |