Taxi by někde bylo levnější než vlak, připustil Slamečka - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Taxi by někde bylo levnější než vlak, připustil Slamečka

  8:41
Ministr dopravy Gustav Slamečka jako první ministr v historii připustil, že hustá železniční síť je luxus pro státní kasu. Chce spočítat, zda se vyplatí. Některé málo využívané regionální tratě pravděpodobně čeká zrušení.

Slamečka upozorňuje, že některé tratě nedokáží konkurovat jiným způsobům dopravy. Ilustrační foto. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Málo využívané regionální železniční tratě mívají mnoho společného. Na spočítání všech cestujících v jednom vlaku vám mnohdy stačí prsty dvou rukou. Jízda po nich je často výrazně pomalejší než cesta autobusem. A během jízdy vypustí desítky let starý motorák do vzduchu několikrát více emisí než nový autobus.

Tratě však mají horlivé zastánce, kteří obhajují jejich životaschopnost. Přitom daňové poplatníky stojí jeden cestující někdy i více, než kdyby kraj zaplatil pasažérům taxík.

Nyní to navíc vypadá, že lokální železniční tratě čeká nepříliš radostná budoucnost. Slamečka jako první ministr dopravy v historii totiž připustil, že mít jednu z nejhustších sítí železnic na světě je pro státní kasu příliš velký luxus, a současně začíná řešit, které tratě by bylo možné zrušit.

"Na některých tratích by bylo v současné době levnější vozit cestující taxíky než vlaky," uvedl ministr dopravy Gustav Slamečka. Naráží tak na fakt, že jeden kilometr vlakem stojí zhruba dvakrát až třikrát tolik než autobusem. Vlaky však na některých tratích jezdí prázdnější než autobusy, v řadě případů se také jízdní řády vlaků a autobusů placených kraji překrývají.

Jak se (ne)vyplatí lokálky

Na nejméně vytížených tratích jezdí motorový vůz řady 810, který má kapacitu 55 míst k sezení. Kilometr jízdy vyjde kraje běžně na 70 Kč, platba však záleží na vytíženosti trati.

Prakticky stejnou kapacitu mají autobusy, za ty však kraje doplácejí okolo 30 korun. Kdyby se motorový vůz nahradil automobily pro sedm lidí a řidiče, mohla by tato auta přepravit za stejnou cenu jako vlak 49 cestujících. Při ceně 10 Kč za kilometr by se totiž ze 70korunového příspěvku zaplatilo sedm velkých taxíků.

"Tratě v některých případech nedokážou konkurovat jiným způsobům dopravy, vznikaly ještě v 19. století, často hlavně kvůli průmyslu, například cukrovarům," připomněl Slamečka.

V ročním úhrnu jde přitom nejméně o stamiliony korun, které stát a kraje utrácejí za něco, co mohou pořídit levněji.

Autobusy jsou levnější

Například kraje, které provoz ztrátových spojů dotují, platí autobusovým dopravcům zhruba kolem třiceti korun za kilometr.

Nejmenší vlak – motorový vůz řady 810 – vyjde kraje na trati na zhruba 70 korun. Počet cestujících je přitom zhruba stejný.

Vysoký rozdíl není způsobený tím, že by si dráhy účtovaly neoprávněně vysoké sumy: musí však platit vysoké poplatky za použití tratě, víc zaměstnanců i drahý provoz: jeden motorák běžně spotřebuje 50 litrů nafty na 100 kilometrů, autobus polovinu.

A kdyby si kraje na extrémně nevytížených úsecích najaly třeba minibusy pro sedm lidí, mohou platit ještě méně. "Při dlouhodobém pronájmu není problém se dostat na cenu kolem deseti dvanácti korun za kilometr,“ propočítává Petr Schiel z firmy Limuzíny Kyjov.

Nejde přitom jen o peníze na samotný provoz vlaků, ale i na údržbu tratí. Stát už v návrhu rozpočtu na dopravní stavby pro příští roky počítá s výrazným omezením peněz na opravy regionálních tratí pro Správu železniční dopravní cesty.

Peněz se přitom nedostává už dnes. Správce kolejí totiž vybere od dopravců méně, než kolik stojí samotný provoz, bez větší údržby. "Velká hustota železnice se stává obrovskou nevýhodou. Do budoucna je taková síť neudržitelná,“ upozorňuje šéf Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

Tratě se budou muset zavřít

Stát zatím neodhaduje, kolika tratí se může uzavření týkat. Už ovšem pracuje na analýze jejich výnosnosti, která má porovnat příjmy z provozu s náklady na údržbu a opravy, případně se započítáním dalších investic do infrastruktury. V ohrožení jsou hlavně úseky ve špatném stavu, málo využité tratě či ty, kde nejezdí nákladní vlaky, které by mohly alespoň částečně provoz financovat.

Hlavní slovo ale budou mít kraje, které si dopravu objednávají. A některé už připouštějí, že vlaky jsou na některých trasách příliš drahé a levnější by bylo je nahradit autobusy. "Do konce roku budeme mít hotovou analýzu, která nám ukáže, zda má smysl udržet stávající síť tratí. Myslím, že o pět procent by určitě mohl počet tratí klesnout,“ říká středočeský náměstek hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

Pro politiky není rušení tratí snadné: pokaždé vyvolá obří protesty. Rušením si však postupně procházejí všechny země včetně sousedního Rakouska či Německa. Staré tratě pak využívají třeba jako cyklostezky či dráhy pro in-line bruslaře.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

Trumpova cla budou plošná a okamžitá, obávají se američtí ekonomové

Americký prezident Donald Trump usiluje o nejrazantnější přeměnu globálního ekonomického systému za desítky let. Většinu dovozu do Spojených států chce zatížit clem kolem 20 procent, uvádějí zdroje....

1. dubna 2025  20:14

Nespočet malých amerických firem je v úzkých. Netuší, kam přesunou výrobu

V pasti Trumpových cel se ocitly tisíce menších amerických firem, které s cílem co největší efektivity a také co nejnižších konečných cen přesunuly svou výrobu mimo USA, povětšinou do Asie. Nyní se...

1. dubna 2025

Češi uvázli v Egyptě. Cestovka obvinila dopravce z liknavosti a končí s ním

Klienti cestovní kanceláře Blue Style přiletí z dovolené v Egyptě později, než měli původně v plánu. Poté, co si v úterý někteří cestovatelé stěžovali na změny odletů a nedostatek informací, cestovní...

1. dubna 2025  19:11

Ať mají automobilky více času na plnění emisí, navrhuje nakonec Evropská komise

Evropská komise navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Komise také udělila...

1. dubna 2025  17:22,  aktualizováno  18:31

V těchto lahůdkách už si prodavačky na peníze nesáhnou. Hotovost bere automat

V nejnovější pobočce Libeřských lahůdek v Jugoslávské ulici v Praze se nově testuje speciální hotovostní automat. Prodavačky za pultem zde zákazníkům sice připraví chlebíčky, saláty či zákusky, mince...

1. dubna 2025

Amerika jako neznámé území. Hotely i dopravci hlásí pokles zájmu turistů

Francouzská hotelová skupina Accor informovala, že počet rezervací turistů mířících z Evropy do USA se letos v létě snížil o 25 procent. Lidé, které od návštěvy země odradilo současné počínání...

1. dubna 2025  16:01

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

EU podpořila těžbu lithia na Cínovci, zařadila ji mezi strategické projekty

Zásoby lithia na Cínovci jsou podle vládního rozhodnutí ložiskem strategického významu. A zelenou dostal projekt těžby a zpracování lithia odsud i v Evropské unii, zařadila ho mezi strategické...

1. dubna 2025  14:25

Minus 91,2 miliardy. Ministerstvo řeklo, jak stát hospodařil v prvním čtvrtletí

V prvních třech měsících letošního roku dosáhl schodek státního rozpočtu částky 91,2 miliardy korun. Výsledek je o necelých 14 miliard lepší než loni touto dobou, sdělilo v úterý ministerstvo...

1. dubna 2025  14:09

RegioJet v Praze nasadil nové vlaky, začala také jezdit linka S61 do Úval

Dopravce RegioJet dnes nasadil sedm nových elektrických vlaků polského výrobce PESA na stávající linku S49 spojující Roztoky u Prahy, Libeň a Hostivař a novou linku S61 z pražského hlavního nádraží...

1. dubna 2025  12:51,  aktualizováno  13:08

Řetězec restaurací Hooters vyhlásil v USA bankrot. Značku zachrání franšízanti

Americký restaurační řetězec Hooters, který celosvětově proslul svými smaženými kuřecími křidélky a atraktivními servírkami v bílých tílkách a oranžových šortkách, vyhlásil na domácím trhu bankrot....

1. dubna 2025  11:53

Jako tři fotbalová hřiště. Skleník na Moravě zásobuje Česko bylinkami

Bazalka, máta nebo koriandr. Bylinky ze skleníku na Znojemsku putují do celého Česka. Jeho linkami projde ročně až šest milionů květináčů. Bylinka vám při správné péči vydrží týdny, i když ji...

1. dubna 2025  11:16

Američané v předvečer nových cel vyčkávají. Utrácení omezili i ti bohatí

Obavy z rostoucích nákladů vedly mnohé americké spotřebitele k tomu, že odložili výdaje, dokud nezjistí, jak přesně se jich nová Trumpova cla dotknou. Domácnosti a podniky se připravují na vlnu...

1. dubna 2025  11:01