Prozatím mír. Nový zákon o taxících vadí drožkářům i šoférům platforem

  12:54
Dosavadní rivalové, taxikáři a jejich moderní alternativy, se dočasně spojili v protestu proti novému zákonu o taxislužbě. Možnost vozit cestující bez taxametru sice vadí jen klasickým taxikářům, zavedení povinností a citelných sankcí pro dispečinky a mobilní platformy však už vadí oběma nesmiřitelným skupinám.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Nové povinnosti a sankce chtějí ze zákona vypustit jak klasičtí taxikáři sdružení v Unii dispečinků taxi, tak estonský alternativní dopravce Bolt, který na český trh vstoupil ještě pod jménem Taxify v létě 2015.

Smysl zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů je jasný. Ti se totiž doposud mohli schovávat za to, že pouze umožňují dohodu mezi řidičem taxi a zákazníkem, který potřebuje svézt. Nejasnou situaci v minulosti Bolt využil například k tomu, aby nemusel plnit soudní zákaz provozu v Praze. 

Co přinese novela zákona o taxislužbě

Jejím hlavním cílem je umožnit legální podnikání v taxislužbě i novým hráčům typu Uber nebo Bolt, které odmítají využívat pro výpočet ceny taxametr.

  • Místo něj může cenu stanovit mobilní aplikace na základě výpočtu délky trasy z navigace, zákazník ji ale musí znát už před jízdou.
  • Kromě toho ruší povinnost označovat vozidla taxi střešní svítilnou a ruší povinné zkoušky z místopisu, které lze nahradit moderní navigací.
  • Pro všechny zprostředkovatele pak zavádí povinnost evidovat po tři roky veškeré údaje o každé přepravě včetně jména šoféra. Návrh schválila vláda na konci února. Nyní jej čeká diskuse na půdě hospodářského výboru Poslanecké sněmovny.

Městský soud mu předběžným opatřením zakázal provozovat taxislužbu s šoféry bez licence řidiče taxi a v neregistrovaných vozidlech, přesto dál v Praze působí. Hájí se přitom argumentem, že zodpovídá jen za vývoj aplikace, a není tak poskytovatelem nebo zprostředkovatelem přepravních služeb.

Bude stačit jediný „záškodník“

Nyní však firma otočila a tvrdí, že odpovědnost zprostředkovatelů potřeba je. Požadavky ministerstva jsou však podle jejího šéfa příliš přísné a sankce likvidační. Pokud kontrola odhalí, že šofér jezdí bez taxikářské licence nebo s jiným než registrovaným vozidlem pro taxislužbu, hrozí dispečinku nebo mobilnímu zprostředkovateli půlmilionová pokuta. Při opakovaném prohřešku pak až tříletý zákaz činnosti.

„Pokud zákon v této podobě projde, tak bude stačit jeden konkurent, který bude hrát hodně nefér a zaplatí jednoho řidiče, který se dvakrát nahlásí u každé platformy a zavře celý trh,“ řekl manažer Boltu pro střední Evropu Roman Sysel. Zprostředkovatel totiž podle něj nemá možnost neustále kontrolovat, zda mají všichni jeho šoféři potřebné papíry v pořádku, a požaduje, aby zprostředkovatelé měli povinnost řidiče kontrolovat pouze při jejich náboru a později už ne.

Tím by se ale podle Ondřeje Krátkého z konkurenčního Liftaga vytratil z legislativní změny veškerý smysl, a stát by tak ztratil jakoukoliv reálnou možnost vymáhat po zprostředkovatelích dodržování pravidel.

Ministerstvo žádné změkčení nechystá

„Vzhledem k tomu, že novela zákona výrazně zjednoduší provozování taxislužby, je nezbytné, aby byla odpovědnost za dopravce a řidiče přenesena na zprostředkovatele,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Úřad proto žádné změkčení pravidel nechystá.

Dosavadní stav, kdy dispečinky nebo mobilní platformy žádné povinnosti nemají, má podle úřadu řadu negativních dopadů na trh taxislužeb i na bezpečnost jejich uživatelů. Část služeb tak vykonávají řidiči bez zákonem požadované licence, registrovaného vozu nebo taxametru. Kvůli tomu mohou být levnější než jejich konkurenti z klasických taxislužeb.

„Kromě narovnání podmínek na trhu tím dojde k větší ochraně zákazníků, kteří budou mít jistotu, že jim služby nebudou poskytovat například řidiči, kteří se v minulosti dopustili trestných činů,“ doplnila Rezková. Dispečinkům přitom ministerstvo slibuje, že vytvoří internetové stránky, na kterých si budou moci online zkontrolovat, jestli jejich spolupracující dopravci a řidiči mají evidovaná vozidla a oprávnění řidiče taxislužby. Než tento nástroj vznikne, slibuje shovívavost při kontrolách.

Do té doby je však povinnost kontrolovat řidiče nesplnitelná, uvedl majitel společnosti Radiotaxi AAA Jiří Kvasnička. Ale ani po zavedení internetového nástroje nebude podle něj ověřování licencí bezproblémové zejména kvůli množství přeprav, které jednotlivé dispečinky zprostředkovávají. Jen v případě společnosti AAA to představuje zhruba čtyři tisíce jízd denně.

„Prověření požadovaných údajů musí při počtu objednávek 4 000 za den trvat zlomek sekundy, jinak by odbavovací doby zákazníků byly neakceptovatelně dlouhé,“ napsal v dopise určeném poslancům Kvasnička.

Archivní video: Taxikáři stále nejsou spokojení, zaznělo v Rozstřelu.

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...