Nové povinnosti a sankce chtějí ze zákona vypustit jak klasičtí taxikáři sdružení v Unii dispečinků taxi, tak estonský alternativní dopravce Bolt, který na český trh vstoupil ještě pod jménem Taxify v létě 2015.
Smysl zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů je jasný. Ti se totiž doposud mohli schovávat za to, že pouze umožňují dohodu mezi řidičem taxi a zákazníkem, který potřebuje svézt. Nejasnou situaci v minulosti Bolt využil například k tomu, aby nemusel plnit soudní zákaz provozu v Praze.
Co přinese novela zákona o taxislužběJejím hlavním cílem je umožnit legální podnikání v taxislužbě i novým hráčům typu Uber nebo Bolt, které odmítají využívat pro výpočet ceny taxametr.
|
Městský soud mu předběžným opatřením zakázal provozovat taxislužbu s šoféry bez licence řidiče taxi a v neregistrovaných vozidlech, přesto dál v Praze působí. Hájí se přitom argumentem, že zodpovídá jen za vývoj aplikace, a není tak poskytovatelem nebo zprostředkovatelem přepravních služeb.
Bude stačit jediný „záškodník“
Nyní však firma otočila a tvrdí, že odpovědnost zprostředkovatelů potřeba je. Požadavky ministerstva jsou však podle jejího šéfa příliš přísné a sankce likvidační. Pokud kontrola odhalí, že šofér jezdí bez taxikářské licence nebo s jiným než registrovaným vozidlem pro taxislužbu, hrozí dispečinku nebo mobilnímu zprostředkovateli půlmilionová pokuta. Při opakovaném prohřešku pak až tříletý zákaz činnosti.
„Pokud zákon v této podobě projde, tak bude stačit jeden konkurent, který bude hrát hodně nefér a zaplatí jednoho řidiče, který se dvakrát nahlásí u každé platformy a zavře celý trh,“ řekl manažer Boltu pro střední Evropu Roman Sysel. Zprostředkovatel totiž podle něj nemá možnost neustále kontrolovat, zda mají všichni jeho šoféři potřebné papíry v pořádku, a požaduje, aby zprostředkovatelé měli povinnost řidiče kontrolovat pouze při jejich náboru a později už ne.
Tím by se ale podle Ondřeje Krátkého z konkurenčního Liftaga vytratil z legislativní změny veškerý smysl, a stát by tak ztratil jakoukoliv reálnou možnost vymáhat po zprostředkovatelích dodržování pravidel.
Ministerstvo žádné změkčení nechystá
„Vzhledem k tomu, že novela zákona výrazně zjednoduší provozování taxislužby, je nezbytné, aby byla odpovědnost za dopravce a řidiče přenesena na zprostředkovatele,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Úřad proto žádné změkčení pravidel nechystá.
Dosavadní stav, kdy dispečinky nebo mobilní platformy žádné povinnosti nemají, má podle úřadu řadu negativních dopadů na trh taxislužeb i na bezpečnost jejich uživatelů. Část služeb tak vykonávají řidiči bez zákonem požadované licence, registrovaného vozu nebo taxametru. Kvůli tomu mohou být levnější než jejich konkurenti z klasických taxislužeb.
„Kromě narovnání podmínek na trhu tím dojde k větší ochraně zákazníků, kteří budou mít jistotu, že jim služby nebudou poskytovat například řidiči, kteří se v minulosti dopustili trestných činů,“ doplnila Rezková. Dispečinkům přitom ministerstvo slibuje, že vytvoří internetové stránky, na kterých si budou moci online zkontrolovat, jestli jejich spolupracující dopravci a řidiči mají evidovaná vozidla a oprávnění řidiče taxislužby. Než tento nástroj vznikne, slibuje shovívavost při kontrolách.
Do té doby je však povinnost kontrolovat řidiče nesplnitelná, uvedl majitel společnosti Radiotaxi AAA Jiří Kvasnička. Ale ani po zavedení internetového nástroje nebude podle něj ověřování licencí bezproblémové zejména kvůli množství přeprav, které jednotlivé dispečinky zprostředkovávají. Jen v případě společnosti AAA to představuje zhruba čtyři tisíce jízd denně.
„Prověření požadovaných údajů musí při počtu objednávek 4 000 za den trvat zlomek sekundy, jinak by odbavovací doby zákazníků byly neakceptovatelně dlouhé,“ napsal v dopise určeném poslancům Kvasnička.
Archivní video: Taxikáři stále nejsou spokojení, zaznělo v Rozstřelu.