Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Novorozenci dostanou nosítka jako z kokpitu Formule. Ochrání je při převozu

  15:00aktualizováno  15:00
Technická divize Formule 1 Williams Advanced Engineering ve spolupráci s firmou Advanced Healthcare Technology vyvinula novou verzi hi-tech nosítek pro přepravu novorozenců v kritickém stavu. Ty ochrání malé děti před nebezpečím a mohou monitorovat i jejich životní funkce.

Při výrobě Babypodu použili konstruktéři technologii, kterou si vyzkoušeli při výrobě formulí. | foto: Williams Advanced Engineering

Každý rok utratí britská automobilová stáj formule 1 Williams Grand Prix Engineering (zkráceně Williams) 114 milionů eur, aby vyrobila dva supervozy, které co nejrychleji prosviští závodní tratí.

Výroba a provoz takových aut není nejlevnější, a proto ani Williams nepohrdne přivýdělkem. O ten se stará sesterská společnost Williams Advanced Engineering, která prodává know-how použité ve vozech F1 firmám z různých oborů.

Nyní se materiály a technologie používané k vybudování vozů F1 prosadily v jiném typu dopravy – nosítkách pro novorozence.

Míle tunelu za miliardu dolarů. Musk si v podzemí plní další sen

Technická divize F1 Williams Advanced Engineering ve spolupráci s firmou Advanced Healthcare Technology vyvinula novou verzi hi-tech nosítek pro přepravu novorozenců v kritickém stavu. Box s průhledným posuvným víkem a silně polstrovaným interiérem nazvali Babypod 20.

„Analogie mezi vozy formule 1 a přepravním zařízením pro děti nemusí být na první pohled patrná, ale obě vyžadují lehkou a silnou strukturu, která cestující udrží v bezpečí v případě nehody a může monitorovat jejich životní funkce,“ říká o projektu ředitel společnosti Williams Advanced Engineering Craig Wilson.

Ochrání před 20 G

Převážet novorozence z místa na místo není snadné – ať už autem, sanitkou, nebo vrtulníkem. Malý pacient musí mít zajištěnou stálou teplotu okolí, ochranu před otřesy a na jeho životní funkce musí v každém okamžiku dohlížet lékař.

Dříve proto cestovaly celé inkubátory, ale ty jsou těžké, vyžadují externí zdroj napájení i specializované vozidlo. To dělalo z převozu noční můru jak pro lékaře, tak pro pojišťovny. Babypod 20 vznikl jako lehčí, praktičtější a levnější alternativa. Váží pouhých 9,1 kilogramu a s rozměry 100 x 48 x 28 centimetrů zabírá poměrně málo místa. Dokáže ochránit děti od dvou do osmi kilogramů. K jeho výrobě se používají uhlíková vlákna a konstruktéři věří, že jejich výtvor snese srovnání s moderními monoposty z F1. Při dopravní nehodě v něm novorozenec přežije náraz až 20 G, jinými slovy, pokud by dítě vážilo pět kilogramů, Babypod by ho ochránil před silou odpovídající 100 kilogramů.

„Lehké materiály, kompozity a aerodynamika – všechny tyto technologie se mohou snadno přenést do jiných odvětví, jiných projektů a výrobků, aby zlepšily jejich funkčnost, a co je nejdůležitější, aby je udělaly bezpečnější,“ vysvětluje zástupkyně šéfa týmu F1 Claire Williamsová.

Babypod 20 začala využívat nemocnice Great Ormond Street v Londýně a její akutní dětský transportní servis (CATS). Firma však plánuje širší prodej, zařízení nabízí za 5 000 liber, tedy necelých 150 tisíc korun.

Společnost Williams Advanced Engineering, která vznikla v roce 2010 v britském Grove, loni z celkového výdělku 167 milionů liber (4,9 miliardy Kč) přispěla do rozpočtu F1 37 miliony liber (1,09 miliardy Kč). Ve sportu, kde hotovost mizí tak rychle jako palivo v autech F1, to však není velká částka. Navíc, když se Williams snaží konkurovat mnohem bohatším týmům, jako jsou Ferrari, Mercedes či Red Bull.

I rivalský tým McLaren si přivydělává prostřednictvím vedlejších inženýrských produktů. McLaren Applied Technologies přispěly svými odbornými znalostmi pestré škále firem, od výrobce kol Specialized až po společnost Ekofisk specializující se na hlubinné podmořské vrty.

„Tým F1 je pro nás stále na prvním místě. Závodění je v naší DNA, ale trochu jsme jej diverzifikovali. Tento zdroj příjmů je pro nás nesmírně důležitý. V případě, že Babypod 20 uspěje, může technologie F1 zachránit mnoho lidí,“ vzkazuje fanouškům Williams.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Místo malého šálku velký kelímek. Italové se učí pít kávu od Američanů

Když se v Itálii řekne káva, znamená to rychle natočené espresso bez nějakých obřadních „rituálů“. Mladé Italy ale začínají lákat nově otevírané kavárny v...  celý článek

Projekt od počátku čelil kritice ze strany ekologů a způsobil masivní odsun...
V Kyrgyzstánu mohou kvůli Liglassu padat hlavy, firma varuje před arbitráží

Obvinění z blamáže i volání po padání hlav ve vládě zní v Kyrgyzstánu v souvislosti s aférou okolo české firmy Liglass Trading. Ta měla podle dohody s...  celý článek

Britský zaoceánský parník Queen Elizabeth 2 (spuštění na vodu v září 1967)
Komfortní gigant na vodě Queen Elizabeth 2 místo oslav čeká na svůj osud

Zaoceánská pýcha Spojeného království Queen Elizabeth 2 slaví padesátku. Za 40 let služby loď přeplula Atlantik více než 800krát a převezla 2,5 milionu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.