Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Novorozenci dostanou nosítka jako z kokpitu Formule. Ochrání je při převozu

  15:00aktualizováno  15:00
Technická divize Formule 1 Williams Advanced Engineering ve spolupráci s firmou Advanced Healthcare Technology vyvinula novou verzi hi-tech nosítek pro přepravu novorozenců v kritickém stavu. Ty ochrání malé děti před nebezpečím a mohou monitorovat i jejich životní funkce.

Při výrobě Babypodu použili konstruktéři technologii, kterou si vyzkoušeli při výrobě formulí. | foto: Williams Advanced Engineering

Každý rok utratí britská automobilová stáj formule 1 Williams Grand Prix Engineering (zkráceně Williams) 114 milionů eur, aby vyrobila dva supervozy, které co nejrychleji prosviští závodní tratí.

Výroba a provoz takových aut není nejlevnější, a proto ani Williams nepohrdne přivýdělkem. O ten se stará sesterská společnost Williams Advanced Engineering, která prodává know-how použité ve vozech F1 firmám z různých oborů.

Nyní se materiály a technologie používané k vybudování vozů F1 prosadily v jiném typu dopravy – nosítkách pro novorozence.

Míle tunelu za miliardu dolarů. Musk si v podzemí plní další sen

Technická divize F1 Williams Advanced Engineering ve spolupráci s firmou Advanced Healthcare Technology vyvinula novou verzi hi-tech nosítek pro přepravu novorozenců v kritickém stavu. Box s průhledným posuvným víkem a silně polstrovaným interiérem nazvali Babypod 20.

„Analogie mezi vozy formule 1 a přepravním zařízením pro děti nemusí být na první pohled patrná, ale obě vyžadují lehkou a silnou strukturu, která cestující udrží v bezpečí v případě nehody a může monitorovat jejich životní funkce,“ říká o projektu ředitel společnosti Williams Advanced Engineering Craig Wilson.

Ochrání před 20 G

Převážet novorozence z místa na místo není snadné – ať už autem, sanitkou, nebo vrtulníkem. Malý pacient musí mít zajištěnou stálou teplotu okolí, ochranu před otřesy a na jeho životní funkce musí v každém okamžiku dohlížet lékař.

Dříve proto cestovaly celé inkubátory, ale ty jsou těžké, vyžadují externí zdroj napájení i specializované vozidlo. To dělalo z převozu noční můru jak pro lékaře, tak pro pojišťovny. Babypod 20 vznikl jako lehčí, praktičtější a levnější alternativa. Váží pouhých 9,1 kilogramu a s rozměry 100 x 48 x 28 centimetrů zabírá poměrně málo místa. Dokáže ochránit děti od dvou do osmi kilogramů. K jeho výrobě se používají uhlíková vlákna a konstruktéři věří, že jejich výtvor snese srovnání s moderními monoposty z F1. Při dopravní nehodě v něm novorozenec přežije náraz až 20 G, jinými slovy, pokud by dítě vážilo pět kilogramů, Babypod by ho ochránil před silou odpovídající 100 kilogramů.

„Lehké materiály, kompozity a aerodynamika – všechny tyto technologie se mohou snadno přenést do jiných odvětví, jiných projektů a výrobků, aby zlepšily jejich funkčnost, a co je nejdůležitější, aby je udělaly bezpečnější,“ vysvětluje zástupkyně šéfa týmu F1 Claire Williamsová.

Babypod 20 začala využívat nemocnice Great Ormond Street v Londýně a její akutní dětský transportní servis (CATS). Firma však plánuje širší prodej, zařízení nabízí za 5 000 liber, tedy necelých 150 tisíc korun.

Společnost Williams Advanced Engineering, která vznikla v roce 2010 v britském Grove, loni z celkového výdělku 167 milionů liber (4,9 miliardy Kč) přispěla do rozpočtu F1 37 miliony liber (1,09 miliardy Kč). Ve sportu, kde hotovost mizí tak rychle jako palivo v autech F1, to však není velká částka. Navíc, když se Williams snaží konkurovat mnohem bohatším týmům, jako jsou Ferrari, Mercedes či Red Bull.

I rivalský tým McLaren si přivydělává prostřednictvím vedlejších inženýrských produktů. McLaren Applied Technologies přispěly svými odbornými znalostmi pestré škále firem, od výrobce kol Specialized až po společnost Ekofisk specializující se na hlubinné podmořské vrty.

„Tým F1 je pro nás stále na prvním místě. Závodění je v naší DNA, ale trochu jsme jej diverzifikovali. Tento zdroj příjmů je pro nás nesmírně důležitý. V případě, že Babypod 20 uspěje, může technologie F1 zachránit mnoho lidí,“ vzkazuje fanouškům Williams.




Nejčtenější

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Další z rubriky

Uber tíží skandály i vysoká ztráta. Loni prodělal 4,5 miliardy dolarů

Ilustrační foto

Provozovatel alternativní taxislužby Uber Technologies hospodařil v uplynulém roce, poznamenaném skandály a krizí ve...

Tištěné noviny mohou do deseti let zmizet, tvrdí šéf The New York Times

New York Times, USA

Za deset let by mohla digitální platforma plně nahradit tištěnou verzi, naznačil ředitel The New York Times (NYT) Mark...

Německo nestíhá snižovat emise, zvažuje MHD všude zdarma

Německo, Saské Švýcarsko. Značná část pasažérů využívá tramvaj jako...

Německá vláda hodlá v důsledku hrozící žaloby ze strany Evropské komise výrazně rozšířit opatření ke zvýšení čistoty...

Najdete na iDNES.cz