Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novorozenci dostanou nosítka jako z kokpitu Formule. Ochrání je při převozu

  15:00aktualizováno  15:00
Technická divize Formule 1 Williams Advanced Engineering ve spolupráci s firmou Advanced Healthcare Technology vyvinula novou verzi hi-tech nosítek pro přepravu novorozenců v kritickém stavu. Ty ochrání malé děti před nebezpečím a mohou monitorovat i jejich životní funkce.

Při výrobě Babypodu použili konstruktéři technologii, kterou si vyzkoušeli při výrobě formulí. | foto: Williams Advanced Engineering

Každý rok utratí britská automobilová stáj formule 1 Williams Grand Prix Engineering (zkráceně Williams) 114 milionů eur, aby vyrobila dva supervozy, které co nejrychleji prosviští závodní tratí.

Výroba a provoz takových aut není nejlevnější, a proto ani Williams nepohrdne přivýdělkem. O ten se stará sesterská společnost Williams Advanced Engineering, která prodává know-how použité ve vozech F1 firmám z různých oborů.

Nyní se materiály a technologie používané k vybudování vozů F1 prosadily v jiném typu dopravy – nosítkách pro novorozence.

Míle tunelu za miliardu dolarů. Musk si v podzemí plní další sen

Technická divize F1 Williams Advanced Engineering ve spolupráci s firmou Advanced Healthcare Technology vyvinula novou verzi hi-tech nosítek pro přepravu novorozenců v kritickém stavu. Box s průhledným posuvným víkem a silně polstrovaným interiérem nazvali Babypod 20.

„Analogie mezi vozy formule 1 a přepravním zařízením pro děti nemusí být na první pohled patrná, ale obě vyžadují lehkou a silnou strukturu, která cestující udrží v bezpečí v případě nehody a může monitorovat jejich životní funkce,“ říká o projektu ředitel společnosti Williams Advanced Engineering Craig Wilson.

Ochrání před 20 G

Převážet novorozence z místa na místo není snadné – ať už autem, sanitkou, nebo vrtulníkem. Malý pacient musí mít zajištěnou stálou teplotu okolí, ochranu před otřesy a na jeho životní funkce musí v každém okamžiku dohlížet lékař.

Dříve proto cestovaly celé inkubátory, ale ty jsou těžké, vyžadují externí zdroj napájení i specializované vozidlo. To dělalo z převozu noční můru jak pro lékaře, tak pro pojišťovny. Babypod 20 vznikl jako lehčí, praktičtější a levnější alternativa. Váží pouhých 9,1 kilogramu a s rozměry 100 x 48 x 28 centimetrů zabírá poměrně málo místa. Dokáže ochránit děti od dvou do osmi kilogramů. K jeho výrobě se používají uhlíková vlákna a konstruktéři věří, že jejich výtvor snese srovnání s moderními monoposty z F1. Při dopravní nehodě v něm novorozenec přežije náraz až 20 G, jinými slovy, pokud by dítě vážilo pět kilogramů, Babypod by ho ochránil před silou odpovídající 100 kilogramů.

„Lehké materiály, kompozity a aerodynamika – všechny tyto technologie se mohou snadno přenést do jiných odvětví, jiných projektů a výrobků, aby zlepšily jejich funkčnost, a co je nejdůležitější, aby je udělaly bezpečnější,“ vysvětluje zástupkyně šéfa týmu F1 Claire Williamsová.

Babypod 20 začala využívat nemocnice Great Ormond Street v Londýně a její akutní dětský transportní servis (CATS). Firma však plánuje širší prodej, zařízení nabízí za 5 000 liber, tedy necelých 150 tisíc korun.

Společnost Williams Advanced Engineering, která vznikla v roce 2010 v britském Grove, loni z celkového výdělku 167 milionů liber (4,9 miliardy Kč) přispěla do rozpočtu F1 37 miliony liber (1,09 miliardy Kč). Ve sportu, kde hotovost mizí tak rychle jako palivo v autech F1, to však není velká částka. Navíc, když se Williams snaží konkurovat mnohem bohatším týmům, jako jsou Ferrari, Mercedes či Red Bull.

I rivalský tým McLaren si přivydělává prostřednictvím vedlejších inženýrských produktů. McLaren Applied Technologies přispěly svými odbornými znalostmi pestré škále firem, od výrobce kol Specialized až po společnost Ekofisk specializující se na hlubinné podmořské vrty.

„Tým F1 je pro nás stále na prvním místě. Závodění je v naší DNA, ale trochu jsme jej diverzifikovali. Tento zdroj příjmů je pro nás nesmírně důležitý. V případě, že Babypod 20 uspěje, může technologie F1 zachránit mnoho lidí,“ vzkazuje fanouškům Williams.



Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

PŘEHLEDNĚ: Lidé špatně odhadují platy. Podívejte se, komu by přidali

Ilustrační snímek

Nejvíc platově podhodnoceni jsou učitelé, sociální pracovníci a zdravotní sestry, naopak přiměřený plat berou praktičtí...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Startup chce prorazit s pánským vibrátorem. Líbil se víc než Apple Watch

Pánský vibrátor Tenuto

Startup MysteryVibe chce změnit vnímání sexu. Podle firmy se totiž sex stává spíše součástí wellness. Kromě tomu...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Apple dá v Číně stamiliony dolarů na projekty vyrábějící čistou energii

Apple se v Číně propadl na pátou pozici. Loni přitom byl 3.největším prodejcem...

Čínský fond čisté energie v hodnotě 300 milionů dolarů (6,7 miliardy korun) založil gigant Apple a několik jeho...

Francouzský vizionář představil létající vlak

Návrh letadla Link & Fly společnosti Akka Technologies

Francouzská společnost AKKA Technologies vyvíjí zcela nový druh přepravy. Jejich Link & Fly propojuje leteckou a...

Zboží musí za hranice, než začnou platit cla. Čína má rekordní přebytek

Ilustrační snímek

Přebytek bilance zahraničního obchodu Číny se v červnu prudce zvýšil, přebytek obchodu se Spojenými státy byl rekordní....

Najdete na iDNES.cz