Základem sporu je více než pět tisíc datových SIM karet, které 4Call využívá ve svých zařízeních u zákazníků. Těmi jsou například České dráhy nebo soukromý železniční nákladní dopravce Metrans Rail, který přes jednotky 4Call sleduje pohyb vlaků a přenáší data v EU.
Telefónica tyto karty odpojila a zdůvodnila to údajně nezaplacenými fakturami, podle mluvčího Telefóniky Hanyho Farghaliho jim 4Call dluží přes 23 milionů korun.
4Call se v květnu pokusila vypnutí zabránit, a obrátila se proto na Český telekomunikační úřad. Ten Telefónice na konci června předběžným opatřením přikázal, že musí 4Call i nadále poskytovat své služby.
"Dva dny po vydání předběžného opatření Telefónica vypnula všechny SIM karty. Názorně to ukazuje, jak respektují český právní systém a ČTÚ," řekla jednatelka 4Call Tereza Němcová.
Ta odmítá, že by firma měla dluhy. "Vše, co bylo splatné, bylo uhrazeno, jinak by ČTÚ takto nerozhodl. Mají chyby v účtovacím systému a za datové přenosy v roamingu občas účtují 100x vyšší cenu, než jsou oprávněni. Nejhorší je, že si toho jsou dobře vědomi," řekla Němcová.
4Call proto přešla k jinému operátorovi a obrátila se na Obvodní soud pro Prahu 4, který nařídil exekuci. "Telefónica jedná z pozice síly a nerespektováním zákona způsobuje mnohamilionové škody," dodala Němcová.
Telefónica tvrdí, že 4Call porušila podmínky jejich smlouvy. "V rozporu s našimi obchodními podmínkami využívají naše SIM karty a uvádějí pro jejich využití důvody, které nejsou reálné," řekl mluvčí Hany Farghali.
Firma už proto podala návrh na zastavení exekuce. "Podobný případ jsme řešili už v minulosti a ČTÚ nám dal nakonec za pravdu," dodal Farghali.