„V případě neuložení povinnosti neplánujeme tyto telefonní budky nadále provozovat. Kromě snižujícího se počtu hovorů jsou dalším důvodem k rušení vysoké nároky na údržbu a boj s vandalismem. Výnosy z volání by tak ani zdaleka nepokryly náklady na údržbu a provoz. Proto budeme raději investovat do rozvoje služeb, které lidé skutečně využijí,“ řekla mluvčí O2 Lucie Jungmannová.
Telefonní budky dál vymírají. Po Novém roce jich zbude jen něco přes tisíc |
Už na konci minulého roku operátor O2 zrušil 2 750 telefonních automatů, které provozoval komerčně mimo univerzální službu, tedy bez dotace státu.
Přístroje i budky dodavatelská společnost postupně demontovala a zajistila jejich ekologickou likvidaci. Letos O2 provozuje budky už jen v obcích do 200 obyvatel. Jeden automat stát dotuje zhruba devíti tisíci korunami ročně.
Proti plánu rušit budky přitom dlouhodobě vystupoval ombudsman Stanislav Křeček. Na začátku června zahájil šetření, které má za cíl zjistit, zda už jsou opravdu pouze přežitkem.
„Chápu, že jsou modernější prostředky elektronické komunikace a veřejnost upouští od využívání telefonních automatů, jejichž provoz je víc a víc nákladnější. Mám ale za to, že v některých oblastech, zejména nepokrytých dostatečným mobilním signálem, a v určitých situacích mají telefonní automaty stále své místo,“ zdůvodňoval.
Především v místech se špatným pokrytím telefonním signálem jsou totiž podle něj stále potřebné. Pokud na místě nebudou, budou tak lidem upřena jejich práva, tvrdil. „Nestačí jen argumentovat narůstající finanční nákladností jejich provozu,“ doplnil Křeček.
Nejvíce telefonních automatů provozovala společnost O2 na přelomu století, kdy fungovalo přes 30 tisíc budek. Od té doby se jejich počet kvůli klesajícímu využití v souvislosti s nástupem mobilních technologií snižuje. „Telefonní budky ztrácejí svůj smysl – využití automatů každým rokem výrazně klesá, z řady z nich lidé volají méně než jednou za měsíc,“ uvedla letos v lednu mluvčí O2 Lucie Jungmannová.
29. ledna 2020 |