Telefonní budky přestávají nést zisk

  • 8
Prudký rozvoj mobilních telefonů s sebou přináší soumrak klasických telefonních budek. Český Telecom zaznamenal od roku 1997 pokles provolaných minut, připadajících na telefonní budku, zhruba o 40 procent a tato služba se tak ocitla na hranici rentability. Zvrátit tento trend chce firma zavedením nové generace čipů v telefonních kartách, které umožní širší nabídku služeb, i nabídkou nových automatů do veřejných budov.

Nové telefonní karty spolu s novými automaty umožní rozšíření služeb budek například o možnost přístupu na internet nebo posílání krátkých textových zpráv. Objevit by se měly rovněž kombinované automaty na mince i karty. Ještě letos Telecom v rámci pilotního projektu vybuduje 30 kiosků speciálně určených pro přístup na internet.

Automaty pro vnitřní použití chce Telecom nabízet k pronájmu například provozovatelům hotelů, restaurací nebo benzinových pump. Za využití telefonních přístrojů na takovýchto místech si pak pronajímatel bude moci účtovat až dvojnásobné tarify oproti běžné budce. Z dosažených výnosů by poté pronajímatel získával určitý podíl. Ziskový by měl být provoz okolo 600 provolaných impulsů měsíčně.

Telecom provozuje více než 30 tisíc telefonních automatů, z toho zhruba 18.000 kartových. Cena jednoho přístroje se pohybuje v desítkách tisíc korun a zhruba třetinu z těchto peněz si vyžádají náklady na bezpečnost. Počet provozovaných budek Telecomu ukládá licence od Českého telekomunikačního úřadu.