Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Teleshopping: zázraky se nedějí

  11:01aktualizováno  11:01
Na obrazovce se objevuje solidně oblečený pán a sugestivně nabízí mixér. Jen zlatá náušnice v uchu prozrazuje, že jde o trochu jiný byznys. Redakce MF DNES se zaměřila na některé výrobky z televizní reklamy. Splňují ale to, co obchodníci v prezentacích slibují? A nejde o klamání spotřebitele?
Teleshopping - ilustrační foto

Teleshopping - ilustrační foto. | foto: Petr NovotnýMF DNES

Teleshopping přinesl nejen do českých domácností nový způsob nákupu. Výrobky jsou obvykle ve většině spotů jedinečné, s úžasnými funkcemi. Je to však skutečně vždycky pravda?

Nelze tomu uniknout. Fenomén teleshoppingu se na diváky hlavních českých televizních stanic valí v několikahodinových dávkách denně. Stačí vystihnout zejména noční a ranní hodiny a člověk okamžitě ví, o co přichází. Přitom produkty, jež zdatní prodejci na obrazovce nabízejí a které často stojí nemalé částky, nemusí vždy splnit všechna zákazníkova očekávání.

Alespoň takový je závěr posouzení redakce MF DNES. Ta nakoupila v "kamenných" prodejnách, většinou příslušných distribučních firem, výrobky známé z televizní reklamy a nechala je zhodnotit vždy dvěma odborníky. Vybrány byly produkty, jejichž prezentace ať už v televizi či na internetu slibuje neobvyklé, možná až senzační a převratné funkce.

Velká očekávání
Jedním z posuzovaných výrobků jsou například akupresurní vložky do bot. Podle informací společnosti, která je prodává, a jež jsou zveřejněny na jejích internetových stránkách, je to: "Skvělá novinka usnadňující hubnutí a udržování hmotnosti. Nemusíte se potit při cvičení ani držet náročné diety."

Názor odborníků se však liší. "Vložky do bot reprezentují další ze "zázračných" prostředků tohoto typu. Důkazem, že "zázračné" doplňky stravy a pomůcky určené k boji s obezitou nepřispěly k omezení její eidemie, jsou USA," říká Vojtěch Hainer, vedoucí Centra pro diagnostiku a léčbu obezity Endokrinologického ústavu v Praze.

TEST ZBOŽÍ Z TELESHOPPINGU NAJDETE ZDE

Systémy českého trhu
Nelze pochopitelně říci, že by všechny produkty nabízené přes teleshopping byly špatné či vykazovaly nedostatky. "Je však pravda, že investice do propagace některého zboží a jeho prodeje výrazně převyšují jeho skutečné kvality," míní prezident Rady pro reklamu Radek Pokorný.

Podle něj by se tím měly příslušné orgány zabývat. "Zboží má mít určitou kvalitu, a pakliže existují na českém trhu systémy, které dlouhodobě nabízejí nižší kvalitu, než jakou slibují, je to parketa pro Českou obchodní inspekci," tvrdí Pokorný.

ČTĚTE TAKÉ

Pan Teleshopping Horst Fuchs

Jak nakupovat na dálku

Desítky milionů pro televize

Česká obchodní inspekce se podle slov její mluvčí zabývá jinou oblastí. "Kontrolujeme informace ve vztahu k výrobku, to znamená údaje z příbalových letáků, z obalu, tedy ty, které dostane zákazník do ruky, když si zboží koupí," objasňuje Miloslava Fléglová. "Posoudit, zda je televizní prezentace v pořádku, by měla Rada pro rozhlasové a televizní vysílání," dodává.

Rada svůj úkol neodmítá. "Je-li reklama klamavá, respektive i jakkoliv jinak v rozporu se zákonem, zahajuje se správní řízení s provozovatelem," uvádí Miroslava Škaloudová, vedoucí oddělení programu Úřadu rady pro rozhlasové a televizní vysílání.

Kdo, kdy a jak určí, zda je opravdu klamavá?

Autoři:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

TEST DNES: Vanilkové zmrzliny z obchodu jsou plné cukru a umělé chuti

Ilustrační snímek

Češi jsou konzervativní, a tak mají pořád nejraději vanilkovou zmrzlinu. Už ji ovšem nekupují jen v létě do kornoutku,...

TEST DNES: Úplné výsledky testu ledových čajů

Ilustrační snímek

MF DNES testovala ledové čaje z obchodu. Nakoupili jsme dvanáct vzorků slazených černých a zelených čajů, jež jsou...

ANALÝZA: Státníci se políbili, obavy z obchodní války mezi USA a EU trvají

Americký prezident Donald Trump se setkal s předsedou Evropské komise Junckerem...

Ani středeční schůzka amerického prezidenta Donalda Trumpa se šéfem Evropské komise Jean-Claude Junckerem úplně...



Najdete na iDNES.cz