Obchodní šéf CNN Europe přijel ze své pařížské centrály pracovně do České republiky poprvé před rokem a půl a od té doby tady byl několikrát. Vybral si tady i člověka, který bude CNN zastupovat.
Pro MF DNES popisuje, že české firmy a místní cestovní ruch začíná největší televizní stanici zajímat čím dál více.
"Česká republika už zhruba rok patří k našim důležitým rozvíjejícím se trhům,“ říká Werner Schöpff. Příjmy z reklamy ze střední a východní Evropy vzrostly CNN za rok o 50 procent. „To nemáme v žádném jiném regionu ve světě,“ upozorňuje.
Cílem CNN je povzbudit další inzerenty, a proto už kontaktovali hlavní potenciální české zadavatele inzerce. „Pracujeme na vícero projektech. Nečekám, že to bude padesátka, ale takových deset nových českých inzerentů v příštích třech letech by bylo fajn,“ naznačuje.
"Nemáme v úmyslu nabrat všechny a hned, ale pomalu a jistě se rozjet. Je důležité, aby inzerenti věděli, co dokážeme, kdo jsme,“ dodává Schöpff. Mít reklamu na CNN podle něj znamená vyslat signál o tom, že moje značka je světoznámá a důvěryhodná, jako CNN, a oslovit hlavně šéfy a investory. Hodit by se to mohlo třeba Škodě Auto nebo ČSA.
"Když budete chtít oslovit šéfy, jsme ti praví. Ale když se budete chtít zaměřit na širší publikum třeba v Rusku, pak nemáme zájem,“ podotýká Schöpff.
Podle průzkumů je zpravodajský kanál hlavním zdrojem informací pro lidi s příjmem nad 200 tisíc měsíčně a časté cestovatele – nejčastěji jde o muže. Přesto v Česku i v Polsku CNN obchodně zastupují ženy.
Post obchodní partnerky získala v Praze manažerka Zuzana Filipová a ve Varšavě Polka Nina Kowalewská, která přes svou firmu láká inzerci i pro deník Financial Times.
Reklamu na Coca-Colu na CNN nenajdete. Většina spotů láká na golf a za památkami do různých částí světa, na aerolinky, hodinky, auta nebo bankovní služby.
Premiéra už byla
První české reklamy, které už v CNN proběhly, spadaly také do cestovního ruchu a financovali je z většiny daňoví poplatníci.
Za první kampaň zaplatil CzechTourism před třemi lety 11 milionů korun a vloni dalo do reklamy na CNN město Praha spolu s aerolinkami ČSA šest milionů korun.
Zabere až delší kampaň Obchodní šéf americké televize míní, že reklama u nich není tak horentní záležitostí, jak by se mohlo zdát. "Máme inzerenty, kteří investují 50 tisíc dolarů, a inzerenty, kteří vloží miliony... Ale počítejte s tím, že příliš krátká reklamní kampaň nemá velký smysl. Musí běžet alespoň měsíc, aby oslovila alespoň 40 procent klíčových lidí,“ popisuje Schöpff.
Většina inzerentů navíc využívá i webové stránky – ty jsou nejsledovanější přes den, naopak rána a večery ovládá televizní obrazovka.
Reklamní kampaň pro evropské vysílání vyjde podle Schöpffa v průměru tak na 300 tisíc dolarů (v přepočtu šest milionů korun). Jeden spot stojí zhruba 3 000 dolarů (60 tisíc korun).
Šest milionů korun je často i pro české inzerenty "pakatel“, velké firmy jako výrobce pracích prášků a kosmetiky Procter and Gamble nebo mobilní operátoři vydají ročně za reklamu i miliardu korun. Vloni v ČR investovaly firmy podle oficiálních cen 48 miliard, půlku z toho spolkla televize.
Největším trumfem CNN je její sledovanost – ta se pohybuje kolem jedné miliardy. Televize se díky tomu drží v zisku, který z poloviny generují příjmy z reklamy. Zbytek patří vlastním pořadům a vysílání.
Po světě má 36 redakcí a 4 000 zaměstnanců a stovky partnerských redakcí. Ve střední Evropě o redakci neuvažuje, vysílá sem své redaktory z Paříže nebo z Moskvy.