Televizi může zákazník reklamovat, i když její výrobce zkrachoval

Alois Leština z Kralup nad Vltavou si koupil televizor OBAVA vyrobený slovenskou firmou Nižná, na který byla poskytnuta záruka čtyři roky.
Alois Leština z Kralup nad Vltavou si koupil televizor OBAVA vyrobený slovenskou firmou Nižná, na který byla poskytnuta záruka čtyři roky. Nyní potřebuje televizor opravit a přestože do konce záruky zbývá ještě jeden rok, nemůže záruku úspěšně uplatnit. V servisech mu tvrdí, že nemá kdo zaplatit záruční opravu. Výrobce prý zkrachoval a záruka je panu Leštinovi na nic. Obchod, ve kterém televizor koupil, prý také zkrachoval. Pan Leština chce vědět, jak má dále postupovat.

Pokud se v záruční době objeví u výrobku vada, musí kupující svá práva uplatnit u prodejce, kde výrobek koupil. Pokud tento podnikatel není k nalezení, doporučuji panu Leštinovi, aby se obrátil na živnostenský úřad, který by měl mít k dispozici informace o místě působení prodávajícího nebo také informace o tom, kdo vyřizuje případné reklamace. Pokud však byl v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě (servisní opravna), je ze zákona k opravě příslušná tato opravna.

Občanský zákoník, § 625:

Práva z odpovědnosti za vady se uplatňují u prodávajícího, u kterého byla věc koupena. Je-li však v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, uplatní kupující právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy. Podnikatel určený k opravě je povinen opravu provést ve lhůtě dohodnuté při prodeji věci mezi prodávajícím a kupujícím.