Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Televizní miliony: šanci má sedmdesát lidí z desítek tisíc

aktualizováno 
Ten kdo ví, jaké číslo nosí na dresu Jaromír Jágr, které ovoce otrávilo Sněhurku, jak se jmenuje v pohádce Mrazík Ivanova milá, ve kterých horách leží Boží Dar nebo jak se označuje zůstatek na firemním účtu, se může stát ze dne na den velkým boháčem. Probíhá druhé kolo soutěže Chcete být milionářem a správné odpovědi na patnáct podobných otázek vynesou deset milionů korun, lépe řečeno po zdanění čistých osm milionů. Jak jednoduché! Ovšem jen pokud má člověk štěstí a je vybrán mezi několika desítkami tisíc zájemců.

Do kola, které proběhlo před měsícem, se přihlásilo okolo čtyřiceti tisíc lidí. Jen sedmdesát z nich, nepočítaje náhradníky, usedlo v televizním studiu, a jen devět, kteří rychle a správně odpovídali, si odneslo peníze - dohromady milion a čtvrt, nejúspěsnější soutěžící zbohatla o 640 tisíc korun.

Účastníci kola, které se vysílá v tomto týdnu, byli vybíráni už z dvaasedmdesáti tisíc volajících. Podle Josefa Štěpána z matematicko fyzikální fakulty by bylo nyní předčasné vypočítávat jaká je pravděpodobnost, že soutěžící dosáhne na nejvyšší výhru.

Nezáleží totiž, jako například ve Sportce, na náhodě, nýbrž také na vzdělání a vědomostech. Svou roli hraje i momentální tréma z televizních kamer. Šance na miliony není zadarmo. Přihláška do soutěže stojí zhruba sedmdesát korun. Tolik se totiž platí za jedno zavolání na linku s předčíslím 0609, kde zájemce registrují. Kdo chce zvětšit naději, že bude vybrán, může telefonovat dokola, s vědomím, že za každou minutu mu na účet naskočí 38 korun.

Pravidla soutěže jsou velmi jednoduchá. Stačí zavolat, zodpovědět správně lehkou otázku, nahlásit jméno, adresu, telefon a čekat. Pokud do osmačtyřiceti hodin nikdo z televize nedá po telefonu vědět, kdy se koná další předkolo, je konec nadějím - kdo chce hrát dál, musí 0609 volat znovu. Co když ale tento důležitý hovor člověk prostě propásne?

"To by se nemělo stát. Naši pracovníci volají po dobu 48 hodin, dokud vybraného soutěžícího nezastihnou," uklidňuje dramaturg pořadu Ivan Bareš. A kdo vlastně projde po prvním telefonátu do následujícího předkola mezi tři stovky lidí, na které čeká další rozřazovací test o pěti otázkách? Záleží na odborné komisi, která určuje lidi podle předem stanoveného klíče. Postup vysvětlují provozovatelé hry na své internetové adrese: Počet volajících za jeden den, kteří správně zodpověděli úvodní otázku, se vydělí deseti, tedy množstvím lidí, kteří soutěží v jeden večer v televizním studiu.

Například:

- v jeden den volalo sedm tisíc lidí
- správně jich odpovědělo pět tisíc
- pět tisíc se vydělí deseti, výsledek je pět set Každý pětistý volající by se tedy stal účastníkem druhé předkola.


Z toho vyplývá, že šance na postup - pokud člověk správně odpoví - je tím větší, čím méně lidí volá a zároveň menší naději budou mít ti, kteří se ten den dovolají jako první či jedni z prvních. Podle Jany Bílkové z tiskového oddělení televize Nova mezi jednotlivými dny velké rozdíly co se týče počtu telefonujících nejsou.

"Až pětinásobně však stoupá zájem v období, kdy se pořad vysílá," doplňuje Bílková. Kdyby tedy v jeden den správně odpovědělo 2400 lidí - což je průměrný počet volajích v případě, že se za celý měsíc přihlásilo 72 tisíc lidí - před kamery usedne každý dvě stě čtyřicátý člověk. Být vybrán jako dvě stě čtyřicátý je asi taková pravděpodobnost, jako když si člověk hodí třemi hracími kostkami a vždy mu padne šestka, nebo osmi mincemi a všechny budou lícem vzhůru.

Protože se na lince 0609 volající nedozví, kolikátý v pořadí je, může si jen těžko ověřit, zda byl výběr spravedlivý. "Komise je složena z interních pracovníků televize, jejich jména pečlivě tajíme, aby je nikdo nemohl ovlivňovat," reaguje Ivan Bareš na dotaz, zda je komise dostatečně důvěryhodná a nemá možnost výběr manipulovat.

Konečných sedmdesát lidí, kteří vždy po deseti usednou každý večer jednoho týdne v televizním studiu, vybere na základě výsledku testu počítač. O deset milionů korun ale nehrají všichni, nýbrž jen ten, který nejrychleji a správně odpoví na první dotaz. Pokud neudělá chybu ani v jedné z patnácti otázek, odnese si deset milionů. Když chybuje až po páté otázce, má šanci získat alespoň deset tisíc korun. Čím rychleji odpovídá, případně ze hry vypadne, tím se zvětšují šance i pro zbývající soutěžící - hraje se totiž až do konce stanoveného vysílacího času.

Soutěž o miliony se vysílá zhruba v šedesátce zemí, výše hlavní výhry se v přepočtu obvykle podobá té tuzemské. Ceny za přihlášení do hry, tedy poplatek za úvodní telefon, si určuje každý provozovatel. Například na Slovensku, kde se hraje od září v televizi Markíza, se platí okolo jedné stokoruny, v přepočtu zhruba 80 českých korun.


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Podnikatel Jan Hradecký na snímku z roku 2013
Při rallye v Africe zemřel Jan Hradecký, zakladatel české firmy Botanicus

Podnikatel a mecenáš Jan Hradecký tragicky zemřel při rallye veteránů Classic Safari. Světu zanechal odkaz prostřednictvím své firmy na přírodní kosmetiku...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Průzkumný vrt v Cínovci.
Zatím bez reakce. Australská EMH analyzuje usnesení Sněmovny k lithiu

Australská společnost European Metals Holdings, se kterou ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) podepsal memorandum o lithiu, bude tento týden...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.