Evropská komise očekává, že se nyní výstavba klíčových evropských tras zrychlí. Brusel totiž na výstavbu klíčových železnic vyhradil miliardy eur.
Komisař Jacques Barrot má přesto pocit, že se projekty dostávají do skluzu. Zvláště ty, do nichž je zapojeno více zemí. Od koordinátorů si proto slibuje, že uhladí politické hrany a dokáží sladit zájmy jednotlivých států.
EU v dubnu 2004 schválila 30 prioritních mezinárodních dopravních projektů v hodnotě 225 miliard eur; celkově má transevropská dopravní síť stát 600 miliard. Komise navrhla pro příští finanční období (2007-13) vyčlenit na tento účel 20 miliard eur. Další kapitál chce získat z veřejných i soukromých zdrojů.
"Nebudeme nahrazovat ani komisi, ani orgány členských zemí, ale zajišťovat koordinaci a vytvářet podmínky pro co nejhladší realizaci projektů," řekl Telička, který se chce v září vypravit do baltských států a Polska.
Rail Baltica se začne stavět nejdříve koncem příštího roku, až bude dokončena dopadová studie. Úsek z Varšavy do Kaunasu má být hotov do roku 2010, z Kaunasu do Rigy v roce 2014 a z Rigy do Tallinnu o dva roky později.
Podle Teličky půjde o veliké dílo, protože většina současných tratí na této trase je dnes jednokolejných, často neelektrifikovaných.
Komise vedle Teličky jmenovala dalších pět komisařů, kteří se úřadu ujmou bez nároku na plat; budou dostávat měsíční paušál 1500 eur (45 000 korun) na běžné výdaje, komise jim bude hradit náklady na cestování podle platných pravidel.
Koordinátoři byli jmenováni na čtyři roky s obnovitelným mandátem. Komise navrhla jména již v dubnu. Členské státy vzápětí souhlasily, konečné rozhodnutí se zdrželo v Evropském parlamentu.
Pavel Telička do podzimu loňského roku působil jako první český eurokomisař. Poté ho česká vláda nahradila expremiérem Vladimírem Špidlou. - více zde