Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


O české mýto se utká až 27 firem, Ťok chce systém zlevnit

  15:29aktualizováno  15:29
O účast v tendru na provozovatele mýtných bran by mezi sebou mohla soutěžit téměř třicítka firem. Ministr dopravy Dan Ťok oslovil 27 společností. Tvrdí, že podle první odezvy z jejich strany čeká o soutěž velký zájem. Firmě Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje, vyprší smlouva koncem příštího roku.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Základními parametry pro zadávací řízení na provoz mýtného systému se má v úterý odpoledne zabývat řídicí výbor složený ze zástupců parlamentních stran. Ministr dopravy Dan Ťok následně do konce července předloží čtyřicetistránkový dokument s parametry tendru pro informaci členům kabinetu. 

Vypsání tendru na provozovatele současného systému má být první krok k cestě k technologicky neutrální soutěži v budoucnu, až skončí životnost mýtných bran, a k případnému rozšíření zpoplatnění na další silnice.

„Nejdříve vypíšeme soutěž na provozovatele stávajícího systému tak, aby měl reálnou šanci každý seriózní zájemce. A pochopitelně, že tímto krokem sledujeme také zlevnění provozních nákladů. Systém upravíme pro Evropskou službu elektronického mýta a rozdělíme, aby stát mohl provozovat srdce mýta - centrální systém,“ uvedl Ťok.

Riziko odkladu soutěže

Současný systém výběru mýta pomocí mikrovlnných bran provozuje firma Kapsch, které vyprší smlouva na konci příštího roku. Současná vyjednávání se zástupci Kapsch o součinnosti jsou podle materiálu ministerského expertního týmu složitější, než si ministerstvo představovalo, a mohl by tak hrozit odklad soutěže z letošního léta na začátek příštího roku. Nutnost dohody s Kapschem o součinnosti a autorských právech jako podmínku vypsání tendru zmiňuje i materiál pro vládu.

Kapsch se zdůvodněním možného zpoždění nesouhlasí. „Zásadně se distancujeme od aktuálních mediálních výstupů, která dávají do souvislosti zpožďování vyhlášení mýtného tendru s obtížemi při vyjednávání s firmou Kapsch o součinnosti. Naše společnost nezpůsobila problémy, které má ministerstvo dopravy s přípravou a vyhlášení tohoto tendru,“ uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník. Kapsch se podle něj obává, že ministerstvo dopravy stále nemá konkrétní představu, co po něm má požadovat či co očekává.

Podle Kapsche i přes jeho výzvy začala jednání s ministerstvem až před několika týdny. „Svou snahu pomoci státu opakovaně zmiňujeme na všech setkáních a jednáních s jeho zástupci. Zároveň upozorňujeme, že naše součinnost musí být v mezích, která nám neznemožní účast v připravovaném mýtném tendru. Toto ostatně vzala s pochopením na vědomí i pracovní skupina ministerstva dopravy na posledním setkání,“ dodal Šimoník.

Elektronický mýtný systém pracuje v Česku více než 8,5 roku. Vybral pro stát již téměř 63 miliard korun, první pololetí 2015 skončilo se 4,8 miliardami korun o 12 procent lépe, než srovnatelné období loňska. Účinnost výběru mýta dosahuje 99,6 procent.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Výcvik policistů na jihlavském polygonu.
Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.