Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Firmy se ve stamilionovém tendru utkají o reklamní plochy v pražské MHD

  • 27
Éra, kdy lukrativní reklamní prostory Dopravního podniku Praha provozovala hlavně společnost Rencar – vlastněná ze 28 procent právě dopravním podnikem – se nejspíš chýlí ke konci. Chystá se tendr, který by dopravnímu podniku mohl za jeho plochy přinést mnohem víc peněz. Dopravní podnik už také podal na Rencar žalobu, kterou se domáhá vyklizení ploch.

Do plánovaného tendru v hodnotě stamilionů korun až miliardy se určitě přihlásí jednička na českém trhu, společnost Big Board. Očekávat lze i účast její konkurence v podobě JCDecaux, držící v Rencaru 72procentní podíl, a ­společnosti EuroAWK, s­ níž Dopravní podnik Praha (DPP) také vede soud o­ vyklizení reklamních ploch.

Datum soutěže zatím není známo. „Předpokládám, že výběrové řízení bude. Kdy, to zatím nejsme schopni říci,“ uvedl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Reklamní dění v Praze sleduje dle informací iDNES.cz i čtvrtý subjekt, který na český trh může vstoupit v ­okamžiku vypsání lukrativního tendru. Mělo by jít o americkou společnost Clear Channel, která patří do rodiny reklamního gigantu iHeartMedia.

Americká reklamka nyní zvyšuje aktivitu na polském trhu, působí také v Maďarsku. Vstup na český trh přes pražskou zakázku by tak dával smysl. „Spekulace a dohady na trhu nekomentujeme,“ odpověděla na dotaz iDNES.cz Lucy Puddefootová, šéfka marketingu a komunikace společnosti Clear Channel pro Evropu.

Objevily se už dokonce první předběžné nabídky. Rencar slibuje, že by městu mohl odvádět až 120 milionů korun ročně. Chce ale navíc kromě momentálně spravovaných ploch i ty, na nichž prodává prostor společnost EuroAWK. O ­údržbu ploch se má nicméně starat město.

Konkurenční BigBoard nabídl částku o zhruba 20­ milionů korun vyšší, navíc včetně servisu ploch. „Dopravnímu podniku jsme za možnost jeho využití pro reklamní účely nabídli částku, která se pohybuje nad 140 miliony korun za každý rok,“ uvedl šéf představenstva BigBoard Richard Fuxa.

Pikantní je, že Rencar obviňuje firmu BigBoard ze štvavé mediální kampaně, kterou vedl Svaz provozovatelů venkovní reklamy, v němž figurují jména z vedení BigBoardu. Svaz si totiž zaplatil inzeráty poukazující na nevýhodnost smlouvy mezi DPP a Rencarem.

Přípravu tendru provází žaloby

Než ale pražský dopravní podnik zakázku vypíše a posléze někomu přiklepne, musí se vypořádat se současnými problémy. A to nebude bez boje. Rencar totiž reklamní plochy, na které prodává reklamu, vyklidit nechce. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) na něj proto ve středu podal žalobu (psali jsme zde).

Jak se schyluje k vypsání tendru na reklamu v podniku vlastněném Prahou, vztahy mezi DPP a dlouholetým správcem ploch se čím dál víc vyostřují. Rencar podal žalobu už dříve.

„Podání žaloby na vyklizení ploch v okamžiku, kdy soud ještě nerozhodl, zda smlouva s DPP a­ Rencar je platná, je jednoznačně protiprávní krok s cílem poškození Rencar,“ reagoval předseda představenstva Rencar Pavel Slabý na středeční žalobu ze strany dopravního podniku.

Rencar začal pro dopravní podnik pronajímat reklamní plochy v roce 1997, kdy firmy spolu uzavřely smlouvu do roku 2031. DPP ovšem nyní tvrdí, že je kontrakt pro něj nevýhodný a zároveň neplatný. Městem vlastněná firma neplatnost smlouvy vyvozuje z rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, podle něhož je dokument koncesní.

Oproti přímé smlouvě se koncese liší tím, že ji nelze uzavřít jen tak, ale je třeba zadávácí řízení. Podle názoru DPP je tak neplatná.

Rencar trvá na tom, že smlouva platí a město z ní má prospěch. Příjmy z reklamy ze smlouvy nicméně Praze dlouhodobě klesají: zatímco v roce 2008 Rencar odváděl do městské firmy téměř 108 milionů korun, v letech 2013 a 2014 to bylo kolem 38 milionů.

Rencar argumentuje, že se počínaje zmíněnými roky začal Praze zároveň starat například o čistění reklamních ploch, které provozuje, a ­to včetně jízdních řádů. „Navíc se nám zmenšuje reklamní užití,“ řekl místopředseda představenstva Bohumil Chomát.

Rencar: Za tři čtvrtě miliardy toho necháme

Na stole je ještě jedna možnost, a ­to že se Rencar nechá dopravním podnikem ze smlouvy vyplatit. Chtěl by 750 milionů až miliardu korun. „Dovedu si představit, že může nastat situace, kdy to bude pro obě strany výhodnější, než vést vleklé soudní spory,“ říká Chomát.

Rencar totiž během uplynulých 19 let zavedl nové produkty a služby, za něž by si nárokoval finanční kompenzaci. Patří mezi ně třeba osazení stanice metra Národní třída digitálními nosiči reklamy.

I tento příklad naznačuje, jak smlouva DPP s Rencarem vypadá. Dodatek ke kontraktu z devadesátých let totiž Rencaru umožňuje prodávat reklamu na Národní v takzvaném zkušebním režimu, během něhož nemusí z příjmů z digitálu městské firmě odvádět ani korunu.

Slabý již dříve MF DNES řekl, že zkušební provoz, který má oficiálně skončit příští rok, může jím vedená firma uzavřít neprodleně. Doposud k tomu nedošlo.

O tom, jak spor mezi DPP a společností Rencar dopadne, rozhodne soud. Jestli to bude před vyhlášením nového tendru, se uvidí.