Heatbulbs. Firma prodává klasické žárovky jako tepelné koule či na dekoraci.

Heatbulbs. Firma prodává klasické žárovky jako tepelné koule či na dekoraci. | foto: Heatbulbs

„Tepelné koule“ namísto žárovek prodává i Čech. Má je ale předražené

  • 386
Martin Ponza zkopíroval nápad německého podnikatele a ve svém internetovém obchodě nabízí klasické žárovky jako tepelné baňky. Sloužit tak oficiálně nemají k svícení, nýbrž k zateplení. Ponza otevřel obchod na protest proti vůli Bruselu vyhnat klasické žárovky z prodejen. Kšefty se mu ale příliš nehrnou, žárovky jsou totiž předražené.

Český podnikatel si otevřel obchod zhruba před rokem, kdy začalo platit bruselské nařízení o zákazu distribuce 75wattových žárovek. Tak jako německému podnikavci Siegfriedu Rotthäuserovi se mu nelíbilo nařízení Evropské unie o postupném zákazu prodeje klasických žárovek.

"Naštvalo mě, že nám někdo diktuje, čím máme svítit. To bylo hlavním impulsem k otevření obchodu. Proti nařízení Bruselu tak protestujeme tím, že žárovky nabízíme k prodeji jako tepelné baňky či jako prostředek k další dekoraci. Nemyslím si ale, že by je většina lidí nakonec k těmto účelům využívala," říká se smíchem devětadvacetiletý Ponza.

PLÁN ODCHODU KLASICKÝCH ŽÁROVEK

  • 1. září 2009 - 100 W či silnější a všechny matné
  • 1. září 2010 - 75 W
  • 1. září 2011 - 60 W
  • 1. září 2012 - všechny ostatní klasické žárovky
  • 1. září 2016 - všechny s energetickou třídou C či horší

Kde hledat více informací
www.evropska-unie.cz/zarovky
www.uspornespotrebice.cz

Zájem o jeho zboží rostl nejvíc vždy v období, v němž začínají plynout lhůty pro zákaz výroby a objednávání žárovek o konkrétním výkonu. Ty se totiž z trhu stahují postupně od roku 2009. Nahrazení klasických žárovek novými úspornými má z nařízení Bruselu skončit v příštím roce.

"V nejlepších dobách jsme prodali i několik stovek žárovek týdně, jinak je to  méně. Nyní je to zhruba několik desítek měsíčně," říká Ponza s tím, že zákazníci jsou převážně z Česka, ale objednávky získává i z Velké Británie, Rakouska či Irska.

Zákazníci berou nákup často jako protest proti Bruselu

Většina kupujících přitom bere koupi jako boj proti společnému nepříteli, tedy jako protest proti ortelu smrti nad klasickými žárovkami. "Občas nám přicházejí i zajímavé podněty k tomu, na co dalšího jde žárovky využít, například na roztopení přístrojů, které nechtějí v zimě fungovat. Dostali jsme také návrhy na nové pojmenování žárovek, například mlnový spotřebič (mlno = elektřina)," popisuje reakce kupujících podnikatel.

Malou poptávku ale způsobuje patrně cena, za kterou Ponza žárovky nabízí. Šedesátiwattová žárovka například v jeho obchodě heatbulbs.eu stojí 1,56 eura, což vychází podle úterního kurzu ČNB (podle něj se cena aktuálně přepočítává na koruny) na 38,85 Kč. Cena jedné žárovky je tak zhruba čtyřikrát až pětkrát dražší, než za co ji lze pořídit na internetu či v obchodech doprodávajících staré zásoby, kde stojí osm, respektive deset korun.

"Obchod byl vymyšlen pro evropský trh, kde ceny žárovek byly vyšší," vysvětluje Ponza s tím, že mu vlastně o obchod nejde, protože celý projekt založil hlavně z recese. "O snížení cen ale uvažuji," dodává zároveň.

Ponza má zatím všech žárovek na skladě dostatek. Pokud by mu však došly, má už nakontaktované výrobce v Číně.