Jinými slovy, když bude chtít firma dodávající jogurty, salám nebo džus podpořit prodej ochutnávkou či rozdáváním vzorků, musí si na akci v Tesku najmout tuto agenturu.
Dnes to funguje většinou tak, že velké firmy mají najatou jednu či několik agentur a ta pro ně dělá ochutnávky a akce ve všech obchodních řetězcích. Musí totiž na prezentaci daného zboží lidi vycvičit, takže se pak vyplatí posílat je na vícero míst.
"Samozřejmě to pro nás bude představovat určitou další komplikaci při řízení aktivit v Tesku," říká marketingový šéf společnosti Pepsi Americas Broněk Matýsek. Podobně se vyslovuje většina dodavatelů. ale raději anonymně, aby si to s Teskem nerozházeli. "Pokud to bude fungovat takhle, ochutnávky na Tesku omezíme," odpověděli MF DNES tři výrobci.
Někteří navíc používají vlastní a vycvičený tým lidí proto, aby měli nad kvalitou ochutnávek lepší kontrolu. "Tesco dalo svým způsobem PPD monopol a všichni budou muset akceptovat jejich podmínky, hostesky, pravidla," říká další z výrobců.
Jestli zvolí vybrané konsorcium stejné ceny pro Tesco jako pro jiné obchody, není jasné. "Nastavení spolupráce je momentálně věcí dalších jednání," uvedl pouze hlavní majitel PPD Jan Matuška.
Na ochutnávky dají firmy ročně miliony korun
Výdaje firem na ochutnávky přitom nejsou vůbec malé. Firmy musí najmout lidi, proškolit je a zaplatit řetězci za pronájem obchodní plochy. Ročně zaplatí na ochutnávky a další akce několik milionů korun, ti nejaktivnější až desítky milionů.
"Jeden den ochutnávky nás stojí zhruba 3 500 korun a ročně jich máme zhruba tisíc," říká jeden z výrobců mléčných produktů.
Jen na prodejnách Teska přitom proběhlo za letošní půlrok více než šest tisíc takových akcí. Ochutnávky v prodejnách využívají firmy zejména při zavádění nového výrobku. Podle zkušeností výrobců fungují hlavně tehdy, když jsou doplněny ještě třeba reklamou nebo rozdáváním vzorků. Samo Tesco se nelibosti dodavatelů nebojí.
"Naším cílem je ještě více zkvalitnit služby a zajistit vysokou a jednotnou úroveň všech ochutnávek ve všech našich obchodech," odůvodnila za Tesco změnu Jana Uhrová z oddělení nezbožových nákupů a služeb.
Podobný cíl mělo Tesco i letos, když přešlo na doplňování zboží vlastními silami. Do té doby si na to výrobci najímali agenturní síly.
Tesco však nedokázalo doplňování dobře zorganizovat a firmám začaly klesat tržby s tím, jak na regálech zely častěji díry. Nakonec to dopadlo tak, že výrobci si opět mohou posílat na prodejny svoje lidi. Zbývá jim ještě vylicitovat, aby za doplňovače Teska nemuseli platit.