Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

  7:00aktualizováno  7:00
V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících je přitom dost, musejí si však vystát dlouhé fronty, nebo použít samoobslužnou pokladnu. Problémy má německý řetězec i v jiných místech České republiky.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Při návštěvě obchodu Kauflandu na Bohdalci v minulém týdnu si iDNES.cz všimla jen čtyř otevřených klasických pokladen, k dispozici jich má přitom hypermarket několikanásobně víc. U fungujících pokladen se proto tvořily fronty zhruba na deset minut. 

Podle zaměstnankyně prodejny se jedná o dlouhodobý problém, fronty u pokladen jsou zde prý denně. Je to podle ní způsobeno především nedostatkem lidí. 

Kaufland se za nastalou situaci omluvil. „Pokud zákazníci čekají u pokladny déle než 5 minut a nejsou v provozu všechny pokladny, mohou se bezprostředně po svém nákupu obrátit na Informace, kde jim zaměstnanci vydají dárkovou poukázku v hodnotě 30 korun jako omluvu za dlouhé čekání a zároveň upozorní vedoucí pracovníky hlavní pokladny, aby lépe koordinovali obsazenost pokladen,“ uvedla mluvčí Renata Maierl.

Potíže však mají v těchto dnech i jiné obchody německého řetězce. Situaci rozebírají lidé na sociálních sítích a z regionů potvrzují redaktoři MF DNES. „Přijde Vám tohle normální? Čekat ve frontě 30 minut a to jen protože si vyhodíte všechny brigádníky a nemáte za pokladny koho postavit,“ rýpla si na Facebooku Michaela. Poznámku doprovodila fotografiemi front, které se od pokladny táhly deset až patnáct metrů.

Problémy jsou i v krajích. Třeba ve Vršavě na Zlínsku podle redaktorů MF DNES sahaly fronty až do vzdálenosti 50 metrů. Někteří zákazníci nechali košíky na místě a odešli. V hypermarketu byly v provozu jen dvě až tři pokladny. „Zboží jsem vrátil a odešel,“ líčil jeden z návštěvníků. Na dlouhé fronty a zlomek otevřených pokladen mohli narazit i návštěvníci kladenského hypermarketu.

Fotogalerie

Kaufland od ledna zrušil z rozhodnutí německé centrály takzvaný externí merchandising, tedy systém, v němž zboží doplňovali lidé z externích agentur. Rozhodl se, že práci agenturních pracovníků zastoupí sám. To však vzhledem k obecně známému nedostatku lidí na trhu práce nezvládá.

„Za účelem dodržení definovaného layoutu filiálek, konceptu prodeje a prezentace artiklů jsme se rozhodli přistoupit ke zrušení externího merchandisingu prováděným dodavatelem, nebo jím pověřenými osobami na našich prodejnách. Vykládání zboží je plně v kompetenci naší společnosti a bude zajištěno interními zaměstnanci,“ citoval server Retailek  dopis dodavatelů řetězce.

Podle portálu už v minulosti externí služby agentur zrušil i Ahold či Tesco, protože se však systém neosvědčil, vrátil se k tomu původnímu.

Konec pití na prodejně, nabádal Kaufland zaměstnance. Nařízení popřel

Nedostatek volných pracovních sil na trhu práce zvyšoval už loni v maloobchodu tlak na růst mezd. Pokladní se snaží za pomoci vyšších platů přitáhnout všechny obchodní řetězce. Například Ahold v posledním roce přidal zaměstnancům na prodejnách v souhrnu 32,5 procenta, z toho pokladním, prodavačům, zelinářům, řezníkům a skladníkům v průměru o 19 procent. Nedostatek lidí řeší tuzemské firmy i častějším zaměstnáváním cizinců, zejména z východní Evropy. 

České obchodní řetězce v současnosti shánějí do provozu stovky nových zaměstnanců. Například síť supermarketů Lidl nabízí 350 pracovních míst po celé republice, třetinu z toho na pozice pokladní/ prodavačka. V minulosti nebylo výjimkou, že na pokladnu zaskakovali i manažeři.

Stroje místo pokladních

Jedním z možných řešení nedostatku pracovních sil je zavádění samoobslužných pokladen. Zmiňovaný Kaufland je v minulém roce intenzivně zaváděl do svých prodejen, především v Praze (psali jsme zde). Podle mluvčího obchodu Tesco Václava Koukolíčka je využívá zhruba třetina zákazníků a řetězec plánuje jejich množství dál rozšiřovat. „Stále je zde ale skupina zákazníků, kteří preferují osobní kontakt, není to tak, že bychom zaváděli samoobslužné pokladny na úkor těch běžných,“ vysvětluje.

Jediným řetězcem na českém trhu, který samoobslužné kasy nezavedl a ani zavést neplánuje, je Lidl. Holá to zdůvodňuje tím, že přímý kontakt se zákazníkem umožňuje personálu reagovat na jeho případné podněty.

Autoři: ,

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

ANALÝZA: Firmy se připravují na horší časy. Zvyšují investice do robotů

Lisovna v nošovické továrně Hyundai

Statistici ve středu zveřejnili čerstvé údaje, jak se ve třetím čtvrtletí dařilo ekonomice v Německu i Česku. Není to...

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

Slevomat rozjel cestovku do exotiky, do tří let chce utržit miliardu

Slevomat slibuje exotiku za ceny až o třetinu nižší než konkurence. Na snímku...

Portál Slevomat založil vlastní cestovní kancelář CK Zanzo, která od listopadu prodává zájezdy do exotických destinací...

Najdete na iDNES.cz