Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

  7:00aktualizováno  7:00
V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících je přitom dost, musejí si však vystát dlouhé fronty, nebo použít samoobslužnou pokladnu. Problémy má německý řetězec i v jiných místech České republiky.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Při návštěvě obchodu Kauflandu na Bohdalci v minulém týdnu si iDNES.cz všimla jen čtyř otevřených klasických pokladen, k dispozici jich má přitom hypermarket několikanásobně víc. U fungujících pokladen se proto tvořily fronty zhruba na deset minut. 

Podle zaměstnankyně prodejny se jedná o dlouhodobý problém, fronty u pokladen jsou zde prý denně. Je to podle ní způsobeno především nedostatkem lidí. 

Kaufland se za nastalou situaci omluvil. „Pokud zákazníci čekají u pokladny déle než 5 minut a nejsou v provozu všechny pokladny, mohou se bezprostředně po svém nákupu obrátit na Informace, kde jim zaměstnanci vydají dárkovou poukázku v hodnotě 30 korun jako omluvu za dlouhé čekání a zároveň upozorní vedoucí pracovníky hlavní pokladny, aby lépe koordinovali obsazenost pokladen,“ uvedla mluvčí Renata Maierl.

Potíže však mají v těchto dnech i jiné obchody německého řetězce. Situaci rozebírají lidé na sociálních sítích a z regionů potvrzují redaktoři MF DNES. „Přijde Vám tohle normální? Čekat ve frontě 30 minut a to jen protože si vyhodíte všechny brigádníky a nemáte za pokladny koho postavit,“ rýpla si na Facebooku Michaela. Poznámku doprovodila fotografiemi front, které se od pokladny táhly deset až patnáct metrů.

Problémy jsou i v krajích. Třeba ve Vršavě na Zlínsku podle redaktorů MF DNES sahaly fronty až do vzdálenosti 50 metrů. Někteří zákazníci nechali košíky na místě a odešli. V hypermarketu byly v provozu jen dvě až tři pokladny. „Zboží jsem vrátil a odešel,“ líčil jeden z návštěvníků. Na dlouhé fronty a zlomek otevřených pokladen mohli narazit i návštěvníci kladenského hypermarketu.

Fotogalerie

Kaufland od ledna zrušil z rozhodnutí německé centrály takzvaný externí merchandising, tedy systém, v němž zboží doplňovali lidé z externích agentur. Rozhodl se, že práci agenturních pracovníků zastoupí sám. To však vzhledem k obecně známému nedostatku lidí na trhu práce nezvládá.

„Za účelem dodržení definovaného layoutu filiálek, konceptu prodeje a prezentace artiklů jsme se rozhodli přistoupit ke zrušení externího merchandisingu prováděným dodavatelem, nebo jím pověřenými osobami na našich prodejnách. Vykládání zboží je plně v kompetenci naší společnosti a bude zajištěno interními zaměstnanci,“ citoval server Retailek  dopis dodavatelů řetězce.

Podle portálu už v minulosti externí služby agentur zrušil i Ahold či Tesco, protože se však systém neosvědčil, vrátil se k tomu původnímu.

Konec pití na prodejně, nabádal Kaufland zaměstnance. Nařízení popřel

Nedostatek volných pracovních sil na trhu práce zvyšoval už loni v maloobchodu tlak na růst mezd. Pokladní se snaží za pomoci vyšších platů přitáhnout všechny obchodní řetězce. Například Ahold v posledním roce přidal zaměstnancům na prodejnách v souhrnu 32,5 procenta, z toho pokladním, prodavačům, zelinářům, řezníkům a skladníkům v průměru o 19 procent. Nedostatek lidí řeší tuzemské firmy i častějším zaměstnáváním cizinců, zejména z východní Evropy. 

České obchodní řetězce v současnosti shánějí do provozu stovky nových zaměstnanců. Například síť supermarketů Lidl nabízí 350 pracovních míst po celé republice, třetinu z toho na pozice pokladní/ prodavačka. V minulosti nebylo výjimkou, že na pokladnu zaskakovali i manažeři.

Stroje místo pokladních

Jedním z možných řešení nedostatku pracovních sil je zavádění samoobslužných pokladen. Zmiňovaný Kaufland je v minulém roce intenzivně zaváděl do svých prodejen, především v Praze (psali jsme zde). Podle mluvčího obchodu Tesco Václava Koukolíčka je využívá zhruba třetina zákazníků a řetězec plánuje jejich množství dál rozšiřovat. „Stále je zde ale skupina zákazníků, kteří preferují osobní kontakt, není to tak, že bychom zaváděli samoobslužné pokladny na úkor těch běžných,“ vysvětluje.

Jediným řetězcem na českém trhu, který samoobslužné kasy nezavedl a ani zavést neplánuje, je Lidl. Holá to zdůvodňuje tím, že přímý kontakt se zákazníkem umožňuje personálu reagovat na jeho případné podněty.

Autoři: ,


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...



Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...

Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Další z rubriky

Na úřadech se na energiích prohospodaří půl miliardy ročně, uvádí analýza

Mytí oken krajského úřadu zabere skupině pracovníků zhruba týden. Využívají při...

Více než tři čtvrtiny budov vládních institucí v Česku nehospodaří efektivně s energií. Ztráta představuje zhruba půl...

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Firmy dopřávají lidem kvalitnější pracovní pomůcky, hlídají ale plýtvání

Ilustrační snímek

Nízká nezaměstnanost nahrává firmám vyrábějícím pracovní oblečení, boty a ochranné pomůcky. Zhruba šestimiliardový trh...

Najdete na iDNES.cz